AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
17.091

Driftkostnader bmw vs volvo lätt begagnade

Sida 4 av 4
tsaros: No doubt :)

Länk
Andreas_lofgren,
Vem har sagt att femmans vibrationer är ett problem? Det (iaf) jag regerade på var att R5 jämställdes med R6 och det tycker jag är fel.

mvh/ Anders
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jo men i och med att du tar upp det så tolkar jag det som att du uppfattar skillnaden som väsentlig. I Volvofallet är den inte det i min mening. Jag märker i stort sett ingen skillnad alls. Svårt att dra en exakt jämförelse dock eftersom jag inte ägde dem exakt samtidigt.

-------
//Lövet
bm
85
bmw-E39
Bmw 523i -M-paket
jag betalade 5400kr för stor-service/inspection ll för min bmw 523-00. men du får ränka med ca 5000-7000 för en stor service, det som är skönt är att du slipper ju byta kamrem då du har kamkedja i en bmw motor.Det är väl det som gör själva servicen billigare.sen så är bmw ganska bensinsnåla, jag har lyckats köra på 0,68l/milen på landsväg fast då har jag kört ekonomiskt.
Jag skulle mycket hellre välja bmwn pga, snyggare bil, bekvämare, bättre kvalitet och tystare.
lycka till med köpet!
...och eftersom jag haft både 320i -04 och V70 T5 parallellt kan jag säga att Volvos femma en riktigt fin maskin som dessvärre är handikappad av det dåliga chassiet, styrningen och drivlinan vid jämförelse med BMWn. Samt bränsleförbrukningen i högre hastigheter, dock är jag övertygad om att den hade gått att förfina rejält om Volvo haft resurserna, precis som BMW gjort med sin hyvelbänk under nästan ett halvt sekels tid.
Visst är BMWs skönsång och gångkultur fantastisk men Volvos ljudkuliss från femman är absolut i toppklass.
Ja, motorn låter fint....
Om Volvo hade försett sin femma med balansaxel hade det varit en annan sak. Då hade vi haft en motor som varit mycket nära en sexa. Endast aningens tätare tändningar hade varit till sexans fördel. Nu gick Volvo en annan väg och i stället monterade motorn mjukt i chassiet. Det är iaf mina erfarenheter när jag provat Volvos med R5.

Upplevda vibrationer kanske inte är så farligt i en Volvo med R5 men jag vill påstå att det är till priset av en mindre "direkt" drivlina.

Såg just på nätet Länk att någon av Volvos 5-cyl dieslar lär ha balansaxel. Någon som vet något mer? Sitter det balansaxel i fler av Volvos femmor kommer saken i ett helt annat läge.

mvh/ Anders
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Jag kommer byta bil snart pga milkostnaden, men har noterat två intressanta fenomen kring min v70, -97 2.5:

1) Bilen, som gått 25000 mil, är rostfri så när som på några stenskott
2) Bytte olja/filter i november. Nu, 600 mil senare har den tagit max 1dl, oljan är fortfarande klar. Inte som ny, men guldgul. Det har jag aldrig upplevt på någon av mina 20-tal tidigare bilar, faktiskt. De måste ha gjort rätt när de designade oljekanalerna på den bilen :-)

- chassie
- körglädje

Kan inte klaga på förbrukningen på landsväg (0,85), men kallkörning i stan... Brrr, första 10 min lätt mellan 2-5 L milen enligt datorn.. :S
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.