|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Jag står i valet mellan en BMW 523i -07 6000mil (facelift) och en V70 2,5FT 2009 6000mil Hjärtat säger bmw plånboken tycker volvo. Men är det verkligen så stora skillnader i driftkostnader efter att bmw´s fri service har gått ut. Vad har jag att förvänta mig i kostnadsväg i form av service och delar som kommer att ge med sig upp till 12000mil. En annan sak som jag hört är att man inte längre kan byta bromsklossar i dessa bilar utan att besöka en bmw verkstad för att släcka lampor stämmer det | |
|
Jag hade kollat vad servicen kostar på en V70, min chef kör en V70D5 tidig -08 och den kostar med god marginal mer att serva och äga än min 535a. Det stämmer inte med bromsarna, dom byts som på vilken annan bil som helst. // Mvh Andreas |
|
|
Jag har uppfattningen att Volvo är minst lika dyr att serva som en BMW. Jag hade problem att nollställa slitagevarnaren för bakbromsarna. Fick åka till en verkstad som tillslut lyckades med deras datorprogram. Dock inte en BMW verkstad. /Rikard |
|
|
Hoppsan trodde volvo fortfarande var bilen för lätt plånbok ack så fel man kan ha. Ingen som har gjort service på sina bensinare runt 10000mil är det då man gör inspection II vad brukar den ligga på? |
|
| Om så Volvon skulle kosta hälften så skulle jag valt BMW,n i allafall. vem vill åka Sossekontainer, nä skämt å sido, tror inte det skiljer så mycket på ägande kostnaderna. | |
| En enkel oljeservice och filter hos BMW kostar 2000:-. Ring och fråga vad en sådan kostar hos Volvo. Jag kan garantera att hos Volvo är de dyrare för samma grej eftersom en kollega till mig nyligen lämnade sin V70 för oljeservice och det gick på runt 4000:-. | |
| Nej, för tusan köp ingen traktor ;) . Har haft 2st V70 innan denna bilen. Dom har fungerat mycket bra båda 2, men har inte varit billigare att äga sett till skatt, försäkring, service & bränsleekonomi. Komforten i min E39 slår nya V70 och den har säkert inte blivit sämre på E60/61. Dock har BMW:n haft lite tråkigare fel som förmodligen aldrig skulle drabbat mig som volvoägare t ex frusen VV x2. Du funderar ju dessutom på en V70 "2.5FT". Med andra ord så blir service intervallerna oftare pga "miljömotorn". Satsa istället på en V70 2.4D eller 2.5T. Men välj BMW:n om du vill åka gött och snyggare. Jag lovar att du kommer tröttna fortare på V70:n också då alla andra svensson nissar åker runt i dom om typ 2 år. | |
|
Alla Volvo V70II ska servas varje år, så att om du inte kör mer än 1500 mil per år så spelar det ingen roll med den tätare servicen på 2.5FT BMW 523 är 57% dyrare att försäkra (för mig iaf) Komfort är lika på E61/V70II, körglädjen är bättre på E61 medans utrymmena är bättre på V70II framförallt i bagaget. Behoven styr. ------- //Lövet |
|
|
BMW äe mycket dyrare i försäkring än tex Volvo och Saab. Det är där den stora skillnaden ligger. Service är nog ganska lika. Bränsleekonomi så vinner BMW lätt om man väljer en facelift med nya motorerna. Så i det stora hela tror jag det är 50/50. Men BMW vinner ju på alla plan som komfort , körglädje , känsla , täthet , bullernivå , kvalitékänsla m.m |
|
| Av de båda som nämnts hade jag faktiskt valt Volvon. Den ger fördelen att kunna köra på E85. Prestandamässigt är den klart vassare än en 523i. | |
| Vad skulle det vara för fördel att kunna köra på E85? Har använt en V70 2.0F i 2000 mil och kan faktiskt inte komma på en enda fördel med E85. | |
|
Billigare i drift med E85 nu när bensinpriset är uppe i 14:-/liter. När det skiljer 3 kr så går det jämt upp mellan E85 och bensin då E85 drar mer. E85= 9:-/liter ungefär så om bensinen kostar 12:-/liter så är det 50/50 allt uver 12 som bensiner kostar sparar man. Så i dagsläget är det mer ekonomiskt att köra på E85. |
|
|
Kan inte tänka mig att det skiljer så mycket på försäkringen, min 535d kostade 7400/år hel och Passaten på firman kostar 4 halv. V50n kostade 3,5 halv. Volvo har byte av cupefilter var år och de kostar ca 1000 att få bytt om jag inte minns helt fel. En vanlig service av V50 diesel kostade ca 3000 i Vallentuna. |
|
|
Servicen är dyrare på Volvon som skall byta olja mer ofta. Vad jag vet så har Volvo fortfarande kamrem som skall bytas. V70 2,5 FT är törstigl. Med E85 kan du räkna med en förbrukning på närmare 1,5l/mil. Efter en provkörning så vet du säkert vilken bil du vill ha. Lycka till med bilaffärerna! Mvh H |
|
|
Om man har tänkt att krocka är väl V70II säkrare än nämnda BMW, då BMW inte fck till krocksäkerheten förrän nuvarande modell(F10/F11), och dessutom saknas väl whiplashskydd på aktuell BMW-modell. Nu har ju just V70II/S80N fått kritik för dålig värme på framrutan och kassa vindrutetorkare annars har ju volvo generellt gjort bättre vinterbilar än BMW som dessutom har stått emot rosten mer. Fast det lättaste att kolla upp när det gäller ägandekostnader ä ju precis som sagts innan vad försäkring och service kostar. Bara att titta på försäkringsbolagens sidor och ringa och höra med verkstäderna. Vilka andra problem man råkar ut för kan ju vara svårt att förutse. |
|
| Bara det där med kamrem måste vara argument nog för att dissa Volvon! | |
|
Snicksnack, den byts vid 18000 mil och kostar cirka 4000kr att byta. Det är ingen Peugeot vi pratar om. Robert J: Försäkringspremie för mig på E61 523 är 11.000 mot 6.800kr för V70II 3.2 Förbrukning på 2.5FT ligger mellan 1.3-1.5 beroende på hur mkt stadstrafik du kör. På landsväg är bilen snål tack vare mycket hög utväckling. ------- //Lövet |
|
|
Det fina med Volvo ur servicesynvinkel är att du inte behöver serva den på Bilia som är avgjort lika dyrt som BMW. Det finns en uppsjö av auktoriserade Volvoverkstäder över hela landet, med BMW är du ofta hänvisad till betydligt färre serviceställen. |
|
|
Jorå skryt med längre service intervaller på Bmw´n bara och upplev frusen vevhusventilation istället ;) Har själv gått från Bmw e39 525i Touring -01 till Volvo V70 T5 -01 och är helnöjd. Försäkringen på T5an är för mej 1500kr/år billigare än bimmern jag ägde ovan. Skatten lika för båda. Men den stora skillnaden är ändå reservdelar,för Bmw har inte "Nice Price" som Volvo ;) Volvon känns verkligen som mer värd pengarna än motsvarande Bmw faktiskt. Kvaliteten likaså. Ställer gärna upp med min V70 -01 och jämnför vilken som rostat mest exempelvis. Kan ställa upp mot -08or om så är verkar det som enl det man läst här på AP. |
|
|
Fördelarna med volvo i just detta fallet som jag ser det: Billigare försäkring Markant bättre prestanda Säkrare bil Större bil Maskinskadeförsäkringen gäller upp till 15 000 mil(om man väljer volvia) Du får en bil som inte rostar efter något år :) Just servicekostnaderna kommer bli något högre på volvon. Väghållning/styrning är klart bättre på Bmwn. Kör du 2,5 FT på bensin så är den inte törstigare än någon annan motor på marknaden med motsvarande effekt. Länk |
|
|
Vill du åka från A till B välj Volvo, om du däremot vill köra din bil så ta BMW:n. Man åker i en Volvo medan man kör en BMW |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.