|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har en BMW 523 -97. Lossade idag på oljelocket och där var det en del gegga/smet, så även i slangen till vevhusventilationen. Förr hörde man alltid att orsaken var stopp i vevhusventilationen men stämmer det även idag eller kan det bero på andra orsaker? jag provade att blåsa i slangen ner mot motorn och det var inga problem, dvs. inget stopp i slangen. Samtidigt har det uppstått ett tickande ljud när bilen startas kall, jag antar att det är från ventilerna men grejen är att det tar flera minuter innan det försvinner, borde inte oljan ganska snabbt se till att ventilerna tystnar? Var idag på en biltillbehörsfirma och den jag pratade med misstänkte att det kunde bero på oljan som jag bytte till för ett år sedan, oljan kommer från Biltema. Min sista fråga slutligen är om deras oljor så mycket sämre så att detta som jag har beskrivit kan uppstå pga sämre kvalite på deras oljor? | |
|
Jag glömde att tillägga att jag nyligen har bytt katalysator, vet inte om det är relevant till problemen. Det positiva med ny katalysator är hursomhelst att den nu känns mycket piggare. |
|
| Biltemas oljor är inte ett dugg sämre. Din vevhusventilation är på väg att frysa. Finns spaltmeter om detta på forumet. | |
|
Dennis56 Vakna............... |
|
|
Är int Biltemas olja sämre??...än vad?? Det finns då bättre iaff. Betydligt bättre oljor. Geggan beror nog på att det blir kondens i motorn om du kör kortare sträckor. Tickande ventilerna beror nog på att oljan int smörjer speciellt bra när det är en oljan bara är en smörja. Rekomenderar att du byter olja. Å int nå biltema olja den här gången. |
|
|
oljan int smörjer speciellt bra när oljan bara är en smörja....ska det stå. Gå ju int å gå tillbaka å rätta i det här forumet ju. |
|
|
Jag hade gjort följande: Köpt en alt två burkar motorrengöring och hällt i oljan, kör enligt instruktion på tomgång i 10 minuter, tappat ur oljan,bytt filter och hällt på av BMW rekommenderad olja omgående. Steg 2 rengjort vevhusventilationen köpt nytt membran och isolerat enligt instruktioner på denna eminenta hemsida. Jag vill också hålla kostnaderna nere, men när det gäller smörjoljor samt däck då prutar jag aldrig. En gång BMW - alltid BMW |
|
|
Varför snåla med oljan??det skiljer inte så mycket i pris ändå, det handlar bara om några hundra lappar extra för att få bättre olja. Oljan i motorn är lika viktigt som blodet i människo-kroppen. Jag kan inte så mycket om biltema olja men kan tänka mig att det är inte så bra kvalitet med tanke på att det mesta som dem säljer är skit kvalitet! Jag skulle byta olja och filter, köra med det i några kilometer ca 100-200km och sen byta det igen. obs, använd inte billig olja denna gången! och vad gäller vevhusventilationen så är det bra om du byter det så fort som möjligt, har själv lyckats få igång min bil idag efter att vevhusventen geggat igen på min bmw 523:a, jag fick stora problem som att det lyckades bli så högt tryck i motorn att olja hade t.o.m. tryckts in i cylindrarna via ventilerna, själva rören var det inte så mycket gegga i, tror att det var stopp i oljeavskiljaren på min bil. har meckat totalt minst 20 timmar med bilen för att få iordning den. igentligen är det bättre att du byter vv:n först eftersom du ändå måste byta olja i samband med det och sen kör du ett litet tag med den olja och byter igen för att rengöra motorn, sen ska det inte vara något problem ;) |
|
| Biltemas oljor är Statoils oljor i egna förpackningar. Använder inte själv, men det är inga fel på Biltemas oljor. De följer de specar som står på etiketten och fungerar lika bra som nåt annat. Priset har med volymer och avtal att göra. | |
|
Jag körde med Biltemas mineral- samt halvsynt-olja i min f.d. E30 och E36, har aldrig varit något problem och _aldrig_ tendenser till frusen vevhusventilation. Som Anders-72 säger, det är Statoils egen olja och den följer alla normer och klassificeringar. Finns många med sporthojar som kör med Biltemas oljor och inte heller de har några problem (notera att i motorcyklar fungerar motoroljan även som kopplingsolja). T.o.m. de som tävlar i road racing som kör med Biltemas olja, inga problem. Ni som tror ni får så mycket bättre olja för att den heter Castrol Edge super duper kan läsa på lite i ämnet innan ni uttalar er. På en 523 -97 finns det ingen mening med att pytsa i superdyra oljor bara för att de är dyra. Jag hade kört med Biltemas halvsynt med årliga byten. |
|
| Biltemas olja funkar utomordentligt ***** Entusiester. Hällre dålig olja o byta oftare. | |
| OBS "Dålig" | |
|
Här har ni lite mer information i ämnet: Länk Länk |
|
|
Gör ett test Dennis. Gör rent och byt till en annan bättre kvalitets olja med samma viskositet å kör som vanligt sen få se om det blir samma smet?? Så få vi se vilken olja som är bättre. Men om du tror på dom biltema fantasterna så kan du byta olja men häll i samma slags olja igen från biltema. Sen när det blir smet i motorn å smörjer dåligt..å det till slut blir motorhaveri så kan du ta upp det med dom biltema fantasterna som tror att biltemas olja är lika bra som andra oljor. Vilket vill du göra Dennis?? |
|
|
Öhh...Smeten du talar om är en emulsion av vatten och lite olja. Vattnet kommer huvudsakligen från "blow-bye" av förbränningsgaserna som kondenseras mot kalla ytor såsom ventilkåpan m.m. Jag är ingen Biltema-fantast, men jag tror ingenting utan vet. Läs på om oljors klassningssystem SAE, ACEA m.m. Tror inte Biltema har något raffinraderi nånstans... Vad är en bättre kvalitetsolja för dig? Och vad har den för särskilda egenskaper? |
|
|
Bättre kvalitets olja för mej är en som kan hoppa på ett ben å servera mej en kall öl på samma gång. Nä...Castrol är kvalitetsolja för mej. Sån olja som bmw rekomenderar sina kunder att köra på kanske. Vad tror dom gör det för??? ÄR det för att det är dålig kvalitetsolja tror du??Näää...för dom vill att deras kunder motorer ska funka så bra å så länge som möjligt. Lyssnat lite på min chef åxå som är kunnig på oljor och kört dragracing och gjort lite tester på olika oljor. Säger som Björn som kör Wokracern...Europas snabbaste FWD bil.. "En fundering föresten, om nu Biltema skulle ha exakt samma olja som Statiol, men biltema tar 139:- för 4 liter när statoil tar typ 560:- så kan jag inte låta bli att fundera... -Visst att man kanske betalar lite för märket då, men att det skulle komma från samma kran kan jag inte tro på. " |
|
|
Tack för alla svar. Jag har nu hursomhelst bytt olja, det blev Mobil 5-40 helsyntet, vi får väl se om det blir någon skillnad. Jag har även blåst rent i vevhusventilationen, vet inte om det hjälper något men får väl tiden utvisa. |
|
|
Kör korta svängar till jobbet i veckorna och kollar oljan hela tiden i garaget, nyss bytt oljan till Mobil New Life 0W-40, får ingen gult klägg alls på locket nu jämfört mot Castrol SLX 0W-30. Castrol oljan hade gått ca 1600mil, kanske hade samlats kondens i den oljan eftersom inget klägg uppstår med nya oljan på locket. Eller som någon skrev i en tråd, Mobil oljan är bättre än Castrols i avseende mot vevhusventilationen ??? |
|
|
Ja, de flesta som kör/har kört M54-motorn har slagit i Castrol vilket BMW rekommenderar. Att de rekommenderar Castrol har med pengar att göra. Tidigare sstod det Mobil på BMW´s oljelock. Och de flesta med tvärstopp i vevhusventilationen har kört med "kvalitetsoljan" Castrol. En del upplever Mobiloljan som bättre i det avseendet, men jag har inte sett bevis på det. |
|
|
darkus, Dina påståenden om te.x Biltemas olja känns inte helt väl underbyggda. Jag tror du, liksom jag, inte kan ett smack om oljor. Statoil är ett aningen större företag än Biltema, med aningen fler mackar än vad Biltema har butiker. Kanske en lite högre omkostnad i marknadsföring? Det är tydligt att du stirrar blint på flashiga etiketter. Jag går själv på klassningen, och om te.x en "lågprisolja" fyller samma klasser som en dyrare, varför betala mer? Sök runt lite på AP, om vad te.x Johan B skriver om oljor och dess klassningar. Sen att BMW rekommenderar just Castrol, kan det beror på ett avtalat samarbete tror du? /Johan |
|
|
Kan tillägga att jag kört Biltemas olja i 523:an i 7 år, och det har inte varit några problem överhuvudtaget. Detta eftersom jag servar den själv. Passaten, är lite nyare, och lämnas på service, och får dyr "kvalitetsolja", men om verkstaden inte haft sitt oljeavtal, hade de lika gärna fått slå i Biltemaolja i den också. /Johan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.