AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
11.129

Audi, försprång vad gäller design?

Sida 5 av 6
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Jag tycker snarare utrustningsnivån bestämmer hur mycket premiumkänska en bil har.

Snik A6 300.000:- vs RS6 970.000:- vilken är premium enligt er?

//Stefan

Mina bilar:Länk
Ar
262
Arese
F11 535iM
Volvo XC60 D5 R-Design
Porsche 997 GT3 CS
Delvis håller jag med om att utrustningsnivå är viktigt. Men är en välutrustad Mondeo mer premium än en basutrustad 520d för samma peng?

Motorn tycker jag också är mycket viktig (oavsett om motor ingår i "premium"-begreppet eller ej). En 523i uppfattar jag som mycket mer påkostad och behaglig än en 520d exvis.

Arese
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Arese; du missar poängen helt. Körgjädje/känsla har inget att göra med det jag skrev, utan hör hemma i en helt annan diskussion?
Alltså: Om något fungerar riktigt bra för sitt ändamål, och kunden ändå inte ser/vet om det, varför lägga pengar på att utveckla en ny likvärdig produkt (chassi i detta fall)?? Man tar det som fungerar väl, och så använder man sina pengar på sådant som syns - och känns - istället!

Det finns en tråd här på AP som diskuterar "premium" in absurdum, hänvisar till den för att slippa ta allt det en gång till.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Det finns även en annan aspekt gällande design, nämligen att många eftermarknadsfirmor lägger oerhörda pengar på att ta förädla bilar och det är ingen slup att Audi har lyckat mycket bra i det ändamålet.
En bra bil kan bli ännu bättre=)

//Stefan

Ar
262
Arese
F11 535iM
Volvo XC60 D5 R-Design
Porsche 997 GT3 CS
Då tolkar jag dig Sani som att du endast anser att premium har med design och materialval att göra? Om inte, vilka övriga egenskaper är intressanta?

Börjar förstå varför du kör Audi:-)
Stefan,
Somliga bilägare spenderar stora pengar på att "förädla". Det är väl inte frågan om någon slags välgörenhet från förädlingsfirmorna? :-)

mvh/ Anders
Jag är inne på StefanL:s linje. En fullutrustad Skoda kan i mitt tycke kännas mer premium än en snikutrustad 320i.

"Premium" handlar till stora delar om vilka signaler och vilken känsla som du som köpare/konsument känner inför produkten och vilka signaler du tror dig sända ut till din omgivning med just den produkten. Vissa tycker det är mer "premium" att köpa en omodern Lacoste-tröja från 90-talet i en outletbutik, just bara för att det är ett "välkänt märke", än att köpa en snygg modern tröja med samma kvalitet på Brothers för samma pris. Samma sak med bilar.

T5 -05
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
AKN;
Då är man stor bidragsgivare:)

//Stefan

Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
SotaM, jag förstår din jämförelse men då jag är i mode branschen kan jag säga direkt, det är inte samma kvalitet på en Lacoste tröja och en dito från Brothers. Det märks framför allt hur väl den behåller passform och färg efter ett par tvättar...

Men det är en rätt bra jämförelse faktiskt. Hur väl sammansatt känns en Ford eller Skoda efter säg 15.000mil kontra motsvarande modell från BMW?

Nu har vi kanske lite OT iofs...
Visa användare
3.753
Sani
@Arese; då tolkar du mig fel :)

Premium är (enl mig) namnet på den förnäma & behagliga känslan som - förhoppningsvis - infinner sig inför produkten/varumärket i fråga.

Känner man inte detta, kan det bero på ett antal anledningar; varav de vanligaste torde vara:

1. Produkten ÄR inte premium
2. Du är inte i den tänkta målgruppen för produkten, och då missar dess egenskaper sitt mål.
(3. Du har "bestämt" dig för att vara BMW-frälst no-matter-what, och bekämpar aktivt alla impulser som skulle kunna få dig att tycka om ett annat varumärke..) :D

osv.
Efter en snabb tur med nya A6an är jag imponerad.
Designen är väl som vanligt högst individuell men känslan av kvalitet som Audi förmedlar i materialväg går inte att ta miste på.
Personligen gillar jag nya A6ans formspråk, det är dessutom en 300hkr diesel på gång.

StefanL: RS6an kostade 1 070 000kr i grundutförande ;)
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
bunf;

dålig koll:)

PS. Såg att nya RS4an är på g. Kanske något för dig? Har du kvar RS6an

//Stefan

Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Premium = Lyxig eller exklusiv!
Med andra ord, alla BMW, Audi, Mercedes... är inte Premium. I stället kan man säga, BMW, Audi eller Mercedes gör även bilar som är premium.
End of discussion. :)
viobebe
Intressant diskussion..

Håller med att även premium märkenas instegs modeller är inte premium.

En instegs 1 serie för 199.900 eller vad den nu kostar är inte premium..

A klass premium?

Listan kan göras hur lång som helst..
Oj intressant diskussion detta. Premium eller inte. Väljer man ändå inte en bil som man gillar att köra, som har de utrymmen eller övriga mer eller förnuftiga funktioner som man vill ha och är villig att betala för? Det finns säkert en del som köper en BMW, Audi eller Mercedes (som den här diskussionen verkar ligga på) för att de anses vara "premium", men jag tror ändå att merparten gör sitt bilval pga att de just gillar körglädjen, designen, funktionen eller vad man nu värderar. Själv älskar jag körglädjen i BMW (den finns i många av modellerna). Givetvis måste man jämföra äpplen och äpplen och inte äpplen med päron. Jämför man en ex. vis en 120 d så anser jag den mera premium än motsvarande VW, Skoda, Ford osv, när man jämför storleksklassen. Samtidigt anser jag också att en Citroën, Peugeot, Ford, Skoda, Toyota och you name it, aldrig blir "premiumbilar" i mina ögon, hur mycket utrustning man än lassar in i dem. Man kan anse att de många gånger ger mycket bil för pengarna, men inte premium.

För att återgå till designfrågan som väl tråden ändå innebar, så måste jag säga att ett märke som verkligen börjar komma ifatt är väl ändå Mercedes. Jämför skisserna på nya A-klass mot den gamla Mercedes vältklass... man kan ju inte tro det är samma märke direkt... Mercedes nya formspråk anser jag är betydligt vassare än de små ändringarna man gör inom Audifamiljen.

Sen kan jag hålla med om att Audi A6 verkar (även den) ha en tilltalande inredning. Samtidigt har jag svårt att tänka mig att den kan ge samma körglädje som jag varje dag älskar i min 535d F11.

/Anders
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Ett bra och vettigt inlägg Anders:)
I går var min Audisäljare på Barkaby och testade A6an mot f10-535i och en Mercedes. Han tyckte att BMWn var snäppet bättre på banan och hade inte Audin varit utrustad med quattro skulle den fått rejält med stryk. A6an och F10an var annars väldigt jämna i alla andra dueller, samt på landsväg. Mer en smaksak enligt honom. Inte ens priset skilde något mellan bilarna.

//Stefan

Visa användare
3.753
Sani
Ja....litet raljerande skulle jag vilja påstå att "premium" är allt med ett metavärde; dvs något du betalar extra för och inte per automatik väljer det förnuftigaste alternativet. (Därför är en 116i också premium i sin klass, precis som "med känsla" är inne på).
Precis Sani. Det är ju så med nästan alla former av varor. En vara med att starkare varumärke kostar nästan alltid mera. Man kan ju göra jämförelsen med Lacoste tröjan ovan. Sen finns det ju oftast en anledning till att en vara kostar mera än en liknande vara av annat märke. Jag brukar säga till mina kunder att i princip får du nästan alltid vad du betalar för. Köper du något billigt så finns det ju ofta en anledning till att det är billigare än andra varor. En HM kostym har inte samma kvalitet som ex. vis en Boss kostym. Så är det nästan alltid inom de flesta former av varor, även med bilar. Det finns ju faktiskt en anledning till att BMW, Audi, Mercedes m.fl fortsätter att sälja väldigt bra, trots att de är mycket dyrare än många motsvarande märken i samma storleksklasser. Därför är även en 1-serie, A1 osv även dem premium.

StefanL: Ja det vore kul att testa nya A6-an och jämföra lite. Säkert är det som din Audisäljare säger att det är mest en smaksak vilken man väljer. Alla värderar ju inte alla detaljer exakt lika, därför är det ju bra det finns många olika val. A6-an har väl vad jag förstår fått lite mera körglädje i nuvarande upplaga. Precis som även Mercedes fått mera körglädje. Man har väl sett att BMW lyckats så bra med körglädjen i sina bilar, så det vore väl den mest naturliga utvecklingen att även dessa satsar på att bli bättre där. För man kan ju inte påstå att ex. vis A4 2,0 Tdi ger någon större körupplevelse, där anser jag att 320d är tämligen överlägsen vad gäller just körglädjen.

/Anders
Ar
262
Arese
F11 535iM
Volvo XC60 D5 R-Design
Porsche 997 GT3 CS
Provade nya A6 3,0 TDI igår, helt klart en trevlig vagn. Största överraskningen var hur mjukt och tyst motorn gick. Klart mer diskret än BMW:s trelitersdiesel och faktiskt den första diesel som jag tänkte när jag körde "den här kan jag faktiskt leva med". Körupplevelsen är också väldigt mycket rappare än den gamla modellen. Åtminstonde till man börjar stå på riktigt ordentligt, då känns den tung och kränger som en båt trots sportchassi. DSG är också väldigt trevlig, framförallt vid uppväxling, nedväxling och ordentlig kick-down kan ge lite konstiga ryck. Sen är det väl en vanesak att den motorbromsar så pass kraftigt vid gasuppsläpp i låg fart jämfört med en konventionell automat.

Kvalitetskänslan interiört är helt klart mycket bra men jag håller nog ändå F10 som snäppet finare. Men seriöst - start/stopp får ju hela bilen att rista till när den fyrar igång maskinen - premiumkänsla?

Problemet för mig med Audi är att jag tycker de känns väldigt slätstrukna och anonyma att köra (gäller såklart inte R8 och nån modell till). Även om en A6 är en fin bil blir jag liksom inte sugen på att lägga ut 600k på en sådan. Då ser jag fortsatt mer fram emot min beställda 535i:-)

Mvh
Arese
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Arese:
"Problemet för mig med Audi är att jag tycker de känns väldigt slätstrukna och anonyma att köra (gäller såklart inte R8 och nån modell till)."
Precis vad jag säger men då kallas jag okunnnig, vet inte vad jag talar om och ska inte uttala mig. :-)

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.