|
Sida 4 av 6
|
|
|---|---|
|
Det här med att alla Audis är likadana, är det inte så att det just nu är en trend i bilvärlden? Jag menar, tittar man på BMWs senaste så har man gjort allt för att förstärka släktskapet snarare än dra isär det. 5-6-7-serien har alla ett starkt släktskap. Den säregna X3 har harmoniserats för att bättre passa in under X5:an. Och räkna med att nya 3-serien kommer bli en "mini" 5-serie. Interiörmässigt är BMW nästan värre än Audi på den punkten. Men sällan har man väl haft så många val av riktigt bra bilar. Snåla, snygga och säkra. Oavsett premiummärke. |
|
|
Sani: "...någonting säger mig att du redan cementerat din bild av verkligheten, no offense ;)" Då är det ju tur att det är mitt ansvar, och ingen annans, att ändra den bilden. ;-) Allvarligt talat; du förväxlar nog diskutera med övertala. Det finns de som tror att en diskussion är till för att "vinna" vilket i vardagligt tal heter övertala. Jag argumenterar emellanåt för att få motargument som belyser en sida jag inte vet så mycket om. Det innebär att jag inte nödvändigtvis har den åsikten, bara att jag vill höra andras åsikter och motargument. Det kan uppfattas på lite olika sätt och även verka förvirrande. :-) Fast det är klart - har man en åsikt så måste man nog få reda på ny information för att ändra uppfattning, och det gäller nog de flesta. Och till de som tjafsar om utbildning i formspråk och skiljer mellan olika grenar av design - den här tråden handlar om försprång i _design_, inte bara formspråk. Jag har fortfarande inte fått svar på frågan om hur man mäter design. :-) _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
StefanL; klarsynt Kia-kommentar - de kommer stort nu! acey; håller med - om man jämför designen på 00-talet då alla dessa tre tyskar var förvillande lika, känns det (för mig) som om de differetierat sig inbördes nu, men närmat sig designmässigt inom sitt varumärke. AKN; "Hoppas du får ett stimulerande nytt jobb". Tack! Saknar det nu haha.. esadh; väl uttryckt, jag är ofta likadan i mitt beteende; dvs att jag antar rollen som djävulens advokat bara för att belysa båda sidorna...men jag har även insett att det är ett sätt för mig att slippa stå för något konkret, och därför litet "fegt"? :) Förresten - om du är så intresserad av hur design fungerar, varför tar du inte reda på litet mera om det? Här lär du dig inte mkt haha.. Det jag finner litet humoristiskt med en dylik diskussion om design är att ALLA anser att deras åsikt är rätt, och lika mkt värd - för att de tror att det handlar om smak. De flesta här på forumet hänger med rätt så bra i biltidningarna, och tycker att de har "koll"; men de glömmer lätt att det finns proffs inom bildesign/strategi också? De som arbetar med det hela dagarna. Men det hindrar inte kreti o pleti att uttrycka sig definitivt om vad som ÄR fult. Och då kanske ngn kommer med synpunkten att detta är ett forum, "klart man ska skriva sin åsikt"...jo, det stämmer väl, men är det verkligen konstruktivt att hundra pers lämnar sin åsikt (bu eller bä) om ex Audi? Diskussionen blir intressant och givande först när folk (med koll) vågar stå för sina åsikter, och bidrar med något av substans, eller hur? Men när jag gjorde ett hyfsat försök till detta (utan att vara designer själv dock) passerade det inlägget obemärkt förbi - varför? Jo, för att gemene man inte har något att bidra med i en mera seriös diskussion inom ämnet - utan fortsätter hellre rapa ut sina åsikter om att "Audi är fult, usch - BMW rules!".. :) Men design berör - det är klart! Fråga er själva gärna också VARFÖR ni stör er på Audis design, om nu den är så tråkig? Då borde den ju inte vara ett hot mot kungen BMW...eller? ;) Och fråga 2: Varför säljer de bara fler o fler bilar?? |
|
|
Sani: Tror nog inte så många här stör sig på Audi, tvärtom. Men det är ju ett BMW forum och de flesta av oss har BMW på plats nr 1. |
|
|
Jo, Sani - det är väl så att de som har några kunskaper suckar och tänker "Ok, då får jag låta er tro det..." medan de tomma tunnorna skramlar vidare. ;-) Min åsikt om Audi? En snyggare svenssonbil i nivå med Volvo, Ford, Opel och de andra. Jag har aldrig förstått varför Audi skulle vara ett premiummärke då var och varannan har en sådan - och samtidigt gnäller på ägare till Merca, Porsche och BMW som "måste åka dyra pondusmärken". Det är även ok hos svenska folket att köra Audi, men kör man de andra tre ovan så kör man något som man ska hålla sig ifrån. Just därför känns Audi mer som en svenssonbil än något annat. När det gäller andra märken står några i högre kurs och några i lägre kurs hos mig, och jag är inte alls märkestrogen. Men inget märke står i en klass för sig, om man tittar på bruksbilar. Jag har min första BMW och gillar den, men jag är inte alls övertygad om att nästa bil kommer att vara en BMW... _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Håller med dig om det mesta där, resonemanget håller väl - men om man tittar på hur du tänker här blir det knas tycker jag?: "Jag har aldrig förstått varför Audi skulle vara ett premiummärke då var och varannan har en sådan.." ...enligt din telefon är inte ex I-Phone ett premiummärke då lr? (Den kostar mycket, är av premiumkvalitet, men väldigt många har den - precis om Audi). |
|
|
mats; i denna tråden finns det ju uppenbarligen några som stör sig..? ;) (Btw så håller jag också BMW högre pga bakhjulsdriften/kördynamiken...men Audi har fina produkter fö). |
|
|
Jag tror det var mer gnäll från Audiägare förr om åren då BMW stod för mer status. Att Audi känns som en svenssonbil är enbart positivt för min del då man är lite svenssonaktig:) //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Om Audi är en svenssonbil är väl svårt att säga. Onekligen är det en hel del som tycker om och som kör Audi. Om det gör den till en svenssonbil så må det vara hänt. Det är kanske det som är "straffet" när man tillverkar popoulära bilar. Sen vet jag inte om Audi och BMW skiljer mycker i pris mellan jämförbara modeller. Min mening är att Audi gör bra bilar. Designen kan man ju tycka om eller ej. /Bellamy |
|
|
Sani: Iphone premiumkvalitet? Don't get me started! Det är ju Apple=Mac, datorvärldens Mazda Miata. Enough said. ;-) Dessutom ogillar jag inte Audi. Det är inte så svart/vitt här. ;-) Jag tycker bara inte att jag får någon direkt premiumkänsla när jag kör/sitter i dem. Och ska man ha en Audi så bör man väl ha en 4wd annars kan man väl lika gärna ha en Volvo eller Skoda, om man nu ska krafsa med felhjulsdrift. Utseendet är hyfsat - maffig front och trevliga ledljus för dem som gillar sånt, men de ser stora och klumpiga ut. Ingen smäcker design direkt. Fast kvinnor gillar väl runda bulliga bilar, vilket kanske gör att det är lättare för gubbarna att få igenom ett köp när de ansöker hos "regeringen"? ;-) _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
esadh; du har helt rätt, det var lättare att få igenom en 730 tusenkronors Audi än den fina M6an för 560 tkr som stod och väntade på mig hos Autopartner i vintras. Förnuft och känsla går sällan hand i hand:) //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
StefanL: :-D Receptionist: "How do you write women so well?" Melvin Udall: "I think of a man, and I take away reason and accountability." As good as it gets (1997) _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Jämför man Audi med Ford, Opel m.m. då har man uppenbarligen noll koll på deras bilar än mindre kört en ny Audi bil. Självklart kan inte alla gilla Audi och tur är väl det, men bara för det gör de inte dåliga bilar. Det är bara tecken på okunskap och en larvig pajkastning på varumärket i sig. Och får allt som säljer bra Svensson stämpel? Är Svensson stämpel i så fall bra eller dåligt? |
|
|
esadh; du är en rolig agitator du. Och uppenbarligen inte än helt framme i din förståelse gällande ordet premium. Och om du sätter dig i tex en A1:a och inte känner mera premiumkänsla än i en Fabia, Astra eller Clio - ja då råder jag dig att uppsöka läkare :) (Alt sluta yttra dig om saker du inte förstår dig på?) Som Amli så väl antyder det, börjar dina inlägg tangera larvig pajkastning - tyvärr. "Enough said"?? Parallellen till I-Phone är ytterst relevant, medans den till Miata är bara...knepig - vad menar du? Miatan är ju både älskad, billig och av god kvalitet, men inte alls någon svenssonbil...you lost me there. |
|
|
Premiumkänsla måste vara väl underbyggd, inte bara yta. Se på A1 chassiet (designen) där det finns mer likheter med både Polo och Fabia än vad man kanske först kan tro....;-) mvh/ Anders |
|
|
AKN - Eh, gissar du nu eller vet du? ;) Designen på chassiet...A1:an har Audis Space Frame, ESP, el-diffbroms och energiregenerering som standard. Vad gäller övrig commonality är det bara god produktutveckling att ha detta på delar som kunden ändå inte ser och därför slipper betala onödigt premiumpris för! |
|
|
Ja, det är ju ondödigt att betala extra för god körglädje och -känsla.... Kunden ser ju inte att en BMW är bakhjulsdriven, varför betala för det? Vad är förresten definitionen på premium? Finns det någon? Är det högt pris, avancerad konstruktion, fina materialval, god hållbarhet eller vad? Mvh Arese |
|
|
Tja, 2010 var det ett chassie från Polo under skalet iaf Länk Säkert inga dåliga grejor men premium....? mvh/ Anders |
|
| Självklart att Audi är "premium" trots att märket förknippas i Sverige mer och mer som svenssonbil numera. Det är väl många ex.Saab ägare som väljer Audi nuförtiden. De är lika lätta att trimma som Saab och är dessutom framhjusdrfit. | |
|
Är en bil automatiskt "premium" bara för att det är ett visst märke? Är en A8 mer premium än en A1. Är en 116 lika mycket premium som en sjuserie? Är designen kopplad till premium-begreppet? Är diskussionen intressant? :-) Mvh Arese |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.