AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
11.131

Audi, försprång vad gäller design?

Sida 3 av 6
Ar
262
Arese
F11 535iM
Volvo XC60 D5 R-Design
Porsche 997 GT3 CS
Ibland älskar man när ens egna uppfattningar (läs fördomar) bekräftas:

"Audis desgingstrategi, vi kan kalla den "Babusjka-strategin" (efter de ryska dockorna där en mindre ryms i en större precis som A8, A6 och A4 samt kommande A3 sedan) börjar kännas som dödens väntrum.

Inom en snar framtid måste Audi göra något radikalt för att inte uppfattas som fega och nonchalanta mot köparna som faktiskt förväntar sig någonting nytt vid generationsskiften."

Test av nya A6 i TV 8/11.

:-)

Mvh
Arese
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Arese; "bekräftas"?? Intressant att du använder TV-reportens personliga åsikter som facit (när de överensstämmer med dina egna) :)

@mats; jag har sagt upp mig från Volvo, firade detta med en Audi!

Ar
262
Arese
F11 535iM
Volvo XC60 D5 R-Design
Porsche 997 GT3 CS
Sani; Finns inget "facit" avseende design, däremot en massa tyckande! Och ja, uppenbarligen bekräftas min syn att Audis design börjar likna "dödens väntrum" av killen på TV. :-)

Mvh
Arese

Ps, Fast RS5 och A7 skulle jag nog kunna tänka mig
Sani,

"Jag arbetar fn på ett kinesiskägt bilbyggarföretag på Hisingen"

"jag har sagt upp mig från Volvo, firade detta med en Audi!"

Idag?

Hmmm

mvh/ Anders
Visa användare
3.753
Sani
AKN; Hört talas om uppsägningstid..? 3 månader i mitt fall.

Arese; håller inte med - se den tidigare diskussionen mellan esadh & undertecknad.. :)
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Sani:
Om man diskuterar bara med en människa får man också bara den människans åsikter. Man måste ta den diskussionen med flera för att få en bild som bäst möjligt speglar verkligheten. Och hittills finns det ingen som har påvisat hur man skulle mäta design - vilket också medför att man inte kan prata om försprång eftersom försprång kräver mätbarhet. :-)

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Sani,
Ok, du ar mao mitt i mellan två jobb.

mvh/ Anders
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Alltså:
Audis formgivare är riktigt duktiga! Den som säger något annat vet inte vad den pratar om. God form och formspråk är två skilda saker. Formspråk är kan man ha åsikter om, vissa gillar, andra inte. Även uttycket kan man ha åsikter om. Men god form är orubblig!

Sani; Kort och gott, jag är med dig! ;-)

vacker förare ska ha vacker bil:)Länk
" Den som säger något annat vet inte vad den pratar om"
Jaså...
En åsikt i mängden, vi är många om åsikter.

mvh/ Anders
635Csi: undrar om du själv förstod vad du skrev senast, för jag tror många andra iaf inte förstod

/Anders
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Funderade på om jag verkligen skulle skriva det där... antar att det lät drygt och underligt i mångas öron, och det ber jag om ursäkt för... Samtidigt får vi inte glömma att man faktiskt kan ta akademiska poäng i formlära. Så form handlar om så mycket mer än "fult" och "snyggt".

/Fredrik

Såg två st. Audi A7 i helgen och man kan verkligen inte påstå att Audi har något försprång på designen där. Fruktansvärt fult bakparti. Tycker till och med att BMW 5 serie GT är mera lyckad.

/Anders
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Jag håller med om att A7 är ful bakifrån. I de flesta andra vinklar, framför allt framifrån, tycker jag den ser bra ut. Men baken ser trött och hängig ut på något sätt.
Visa användare
3.753
Sani
AKN; nä. Nu på fredag är min sista dag på Volvo, måndag börjar jag det nya.

esadh; "Man måste ta den diskussionen med flera för att få en bild som bäst möjligt speglar verkligheten"...någonting säger mig att du redan cementerat din bild av verkligheten, no offense ;)

635 CSi; precis! Tyvärr är gemene man inte insatt i sådant; utan förutsätter i sann demokratisk anda att allas åsikt om design väger lika tungt, och att formlära od bara är hokus-pokus som man hittat på..

"Imponerad" av er som tycker att A7 är ful fö - det trodde jag inte var möjligt, men världen är en märklig plats haha.
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Finns väl ingen som kan kalla en ny Audi för ful (förutom Q7 då), inte heller jag som aldrig förstått tjusningen med detta märke.

Jag verkligen försöker vara objektiv när jag provkört eller haft dem som hyrbil, men det går inte, boooring brukar slutomdömet bli.
Det känns som en enda stor tysk ISO certifiering, gjord för att den stora massan ska gilla vad de får, inte behöva tänkta eller sticka ut överhuvudtaget.

Vad var det en forumprofil skrev för ett tag sedan: Audi, bra på allt, inte kul på nått!

Sani, Jo men då är du fortfarande mellan två jobb även om det är nära till nästa. Hoppas du får ett stimulerande nytt jobb.

Om jag förstår det hela rätt så berömmer 635 CSI Audis formgivare i att formen (målet) är konsekvent utförd. Däremot kan man ha synpunkter på formspråket (designen). Är det rätt tänkt? Upplys mig gärna.

Ja, A7 faller inte heller mig i smaken...En fullt möjlig åsikt, smaken är individuell (tack och lov).

Från en som enbart designat elektronik...

mvh/ Anders
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Personligen sätter jag min slant just nu på Gorden Wagener. Hans arbete med att föryngra M-B (hoho, lycka till...) är hittills väldigt spännande där han tagit tydligt intryck at Bangles tidigare arbete, men tillför en ny dimension som gör relationen mellan konkava och konvexa ytor nästan "vibrerande". Få se hur mycket som överlever till produktion, men att kolla på konceptbilar från M-B har plötsligt blivit en spännande upplevelse.

När det gäller Audi, så tycker jag att TV sammanfattar det bra, inlagt av Arese.

Och dessutom; oavsett Audi, BMW eller M-B - de som arbetar på dessa företags designavdelningar är synnerligen duktiga och förtjänar all respekt!

----
BMW CS #6212
Mercedes är helt klart på rätt väg, känns som de är på väg att lyckas bredda deras kundkrets. Sakta men säkert försöker jobba de bort gubb stämpeln och är engligt mig på väg att lyckas.

Designen blir sakta men säkert fräschare och motorerna går inte av för hackor de heller.

Jag har fått oerhört bra intryck av deras 6,3 liters åtta, jag suktar efter den.
Länk

Har egentligen aldrig gillat Mercedes särskilt mycket innan jag hörde den här V8an. ;-)

A7 är ju snygg framifrån och från sidan, men när man ser den bakifrån så undrar man bara vad som hände? Samtidigt så måste man tänka till för att se om det är en A5, ungefär på samma sätt som A4 och A6.

/Anders
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Jag glömmer aldrig den dagen när svärfar kom hem med en ny UR-quattro, tror det var 1989. Det är enligt min mening den bil som fått mig att känna mest habegär. Det var då jag började tycka om märket.
Jag har istort sett kört alla Audi och BMW modeller men håller BMW närmast om hjärtat. Men man vet inget om framtiden. Rätt som det är så kanske man äger en KIA:)

//Stefan

Mina bilar:Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.