|
Sida 2 av 6
|
|
|---|---|
| Audi vet precis vad de gör med sin design, det är medvetet in i minsta detalj. Fö är denna nya A3 sedan lika stor som första A4:an (1995), intressant.. | |
|
Vilken tillverkare skulle inte skriva under på att den egna designen är medveten? Vilken tillverkare har inte gjort bilarna större och större? mvh/ Anders |
|
|
Har ännu en gång provkört RS5an och kan inte se mig mätt på den otroligt fina designen. Interiören står också i en klass för sig. Det man med spänning ser fram emot är nästa 3 serie, där hoppas man att de vågat ta ut svängarna mer. Just nu känns det som att Audi har hittat ett trevligt formspråk som tilltalar mig. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Älskar Audi´s design i sig, bara rakt upp och ner snyggt och stilrent. Varken för mycket eller för lite, tyvärr är det samtidigt därför jag inte håller Audi högt inom området. Det är för tråkigt helt enkelt. Man kan inte påstå att man har ett försprång eller har "medveten" design när man ritar klassiskt stilrena bilar. Exakt samma sak gäller interiört, med undantaget att Audi blandar högt och lågt: Grymt välbyggda dörrsidor förstörs med VAG´s raffliga standardknapp för backspegeljustering/värme och så vidare. Gillar dock A7 som har fått karaktär både interiört och exteriört, hoppas Audi fortsätter så! //Bjersér |
|
|
StefanL: Vad som tilltalar dig, tilltalar per automatik inte näste man. Vad som är snyggt är som sagt en personlig fråga. Själv är jag inte så värst förtjust i de senaste Audi bilarnas design. |
|
|
Design är en väldigt individuell fråga, håller helt med dig Chris:) Har precis kommit från premiärvisningen av nya Audi A6 och kan bara konstatera att den gamla modellen blev just nu bra mycket äldre, på både gott och ont. På det hela taget ser nya A6an riktigt trevlig ut. Det är ändå bra att premium-bilarna särskiljer sig åt, att man vågar gå år olika håll. Det blir lättare att välja den dagen man står inför ett eventuellt bilbyte. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
mkk230 |
Jag var och tittade på A7:an såg den på ca 10 meters avstånd bakifrån, shit vad ful den var, lite mb cls bakparti men den nya mb cls klår den med hästlängder tycker jag, |
|
Om design nu är så jätteindividuell - hur kan man prata om försprång över huvudtaget? _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
esadh; Vad tycker du själv om Audis design. Har de en genomtänkt linje eller ej? Fick i dag veta att Audi planerar hela 45 olika modeller t.o.m. 2013, tycker det låter mycket. Varför kan man inte prata om försprång, eller vill du hellre att jag kallar det genomtänkt design:) Tycker många biltillverkare inte har någon långsiktig strateg vad det gäller design. Ett bra exempel på motsatsen är Golf. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Jag tycker Audi gör jä*ligt snygga bilar, särskild de nyare modellerna. Det är bara inse fakta att Audi har kommit ikapp BMW vad gäller design. Men tack vare E9* och F10 håller de en jämn nivå fortfarande annars tycker jag Audi på senare år varit mer flexibla med sina design än BMW. Det enda som Audi torskat på vad gäller design är att kunna skilja på modellerna lite bättre, där är BMW fortfarande mycket vassare. |
|
|
Vad är det för försprång som Audi skulle ha? BMW (och även Mercedes för den delen) ligger ju heller inte och sover direkt... Länk /Anders |
|
|
Mercedes träder in i en ny designfas nu, den precis faceliftade C-klassen är den sista av det "gamla" stuket - sedan blir det mindre kantigt, speciellt interiört. Audi höjer ribban avseende designtekniska grepp; ex via skärmar som glider fram/uppåt, och spel & passning som inte möter varandra i räta vinklar.. Svåra saker produktionstekniskt, om man vill undvika dyra efterjusteringar iaf! Generellt kan det väl sägas att tiden då varje ny modell är större än den gamla är förbi - fr.o.m. nu kommer de att förbli ungefär i samma size, och man kommer att jobba på att få ner vikten istället. Nya A6:an är ett lysande exempel på det, då den är betydligt lättare än sin föregångare. |
|
| BMW verkar däremot inte fokusera lika hårt på design nu, utan koncentrerar de största resurserna framöver på 1. Efficient Dynamics, och 2. HMI/Connectivity - senaste conceptbilen från Geneve ("BMW ConnectedDrive concept") visar tydligt på detta! | |
|
StefanL: Hur mäter man ett eventuellt försprång om design handlar om individuell smak? Och om den är individuell, hur kan du kalla den genomtänkt? Hur mäts det? Det är det som är frågeställningen. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Sani, "Audi höjer ribban avseende designtekniska grepp; ex via skärmar som glider fram/uppåt" Jösses, det här är gamla finesser, varken snyggt eller nytt. Som tidigare nämnts, smaken är indivuduell. Personligen tycker jag Audi är ointressanta så länge bilarna ser ut som de gör - limpor med pressveck. ;-) mvh/ Anders |
|
|
Anders; Håller helt med dig. Jag älskar verkligen BMWs formspråk och hoppas mycket på nästa 3-serie. Även Mercedes har hittat rätt i.o.m de senaste modellerna. Det jag tycker om hos Audi är materialval, snygga stolar, genomtänkt design vad gäller instrumenteringen mm. Sen finns det självklart modeller som inte riktig håller måttet, bl.a. sportback och Q7 Har inte mycket att klaga på hos BMW förutom 5-serie GT och 6-serien som inte är så lyckade i mina ögon. esadh; smaken är som baken, kommer inte lägga krut på att argumentera design med dig i.o.m att den är så individuell, och som du själv skriver. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
AKN; nej - sätter Audi gör det på är INTE gamla finesser, det där med skärmarna var endast ett exempel bland många. Vi har en hel avdelning som studerar konkurrensen, och tro mig - Audi ligger litet före just nu om man säger så.. Av ditt definitiva sätt att uttrycka dig tolkar jag det annars som att du också arbetar med produktutveckling & design..? Och smaken är individuell ja, men om du själv fortfarande föredrar utseendet hos en E46:a kanske det säger något om din förmåga att ta in ny design :) esadh; diskussionen huruvida man kan mäta god design eller om det endast är en smaksak har du redan haft ju - med mig? Är det verkligen så kul att bara vara "anti" att du försöker vispa upp den igen?? :) |
|
|
Sani :-) "Vi har en hel avdelning som studerar konkurrensen" Vilka är "Vi"? mvh/ Anders |
|
|
Jag arbetar fn på ett kinesiskägt bilbyggarföretag på Hisingen.. :) Och hos oss finns bla en avdelning som pysslar med sk market intelligence - deras rapporter beträffande omvärldsanalyser handlar INTE om "smaksaker" som vissa här envist vill hävda; utan mät- och därmed jämförbara egenskaper inom design och produktionsteknik. |
|
| Sani: Hur kan du köra Audi är inte det illojalt beteende? ;-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.