|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Några har påpekat nya bilder och i dagsljus. De felen som du åtgärdat är inga allvarliga eller dyra så det skulle jag nog skippa i annonsen, det ger mer intrycket av att du haft mycket problem med den. När jag sålde min 535d så var det som lockade köparen: Svensksåld, 1 ägare, aldrig trimmad, servicebok och referens på vem som servat den. Även i denna kategori av bilar får jag intrycket av att skicket och historiken är viktigare än priset. Bild på sommarhjulen är nog inte fel och frågan är om inte extraljusen avskräcker då man får intrycket av att den går långt och mycket när man satt på en sådan ramp. |
|
| Som sagt, rulla ut bilen i dagsljus och ta åtminstone lika bra bilder men helst bättre än de andra E61:orna på Blocket. Använd inte kamerans blixt på bilderna. Har du möjlighet så montera på sommarhjulen. Lycka till. | |
|
Varför ska man inte använda blixt? ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
Björn B: Hur tycker du redan idag andrahandsvärdet är sig för nyare bilar med kraftiga bensinmotorer? Att det säljs få trissar inte direkt upp priset på begmarknanden... Jag håller med Micke, varför skall man inte använda blixt? Denna årstiden bjuder inte direkt på perfekta ljusförhållanden. Länk |
|
|
Micke: Använder du inbyggd blixt i en kompaktkamera får man ofrånkomligen överexponering på vissa ytor (typ ratten om man sitter i förarstolen) och allt bakom blir svart. Jag vet att du har kunskapen (och även utrustningen) att undvika det men för de flesta amatörer är det bättre att köra ut bilen i dagsljus. ------- //Lövet |
|
|
@Micke Olsson Andreas gav dig svaret. |
|
| Mulen dag är bäst. Då kommer detaljer fram och du får jämnare exponering av hela motivet. Du får även naturligast färgåtergivning om du låter bli att blanda ljus. | |
|
hade mer än gärna bytt min 525i mot din touring 525d. Drive it like you stole it! TNM-CREW |
|
|
"Björn B: Hur tycker du redan idag andrahandsvärdet är sig för nyare bilar med kraftiga bensinmotorer?" Bilar med kraftiga bensinmotorer har ganska dåligt andrahandsvärde idag, ja. Många vill just nu åka diesel och nästan bara nya dieslar säljs IDAG. "Att det säljs få trissar inte direkt upp priset på begmarknanden..." Det resonemanget förstår jag inte. Säljs det få kommer det finnas begränsad tillgång för de som faktiskt vill ha en motorstark bil om några år. Priset styrs av efterfrågan OCH tillgång. Därför behöver inte andrahandsvärdet nödvändigtvis vara större för en diesel om några år. |
|
|
Använder man blixt ute, soligt som mulet så får man en upplättnad i ljuset så det inte blir så skrapa och utfrätta högdagar och skuggor. Framförallt med kompaktkamera och mobilkamera. ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
Micke Olsson, vad betyder "högdagar". Dessutom, vilket DSLR alt spegellös ska man satsa på under 10KSEK med objektiv? Kollar på NEX-5, A55, 600D, GF2 oc D3100. |
|
|
Högdagrar menar Micke såklart. I princip ljusa partier i bilden. Googla gärna på högdager eller högdagrar så finns massor att läsa. |
|
|
Haha. Helt rätt där Björn! Tänk vad konstigt det kan bli bara för man tappar en bokstav. :-) Diskussionen om vilken kamera man ska köpa är bättre att göra på ett fotoforum. ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
Ok, tack för info. Har velat slå till länge, men nu har tomtarna på digital-cameras.com kraftig höjt priset till nästan svensk nivå på NEX-5 därav min tvekan. Får vända mig till ett fotoforum, tänkte att du har säkert en åsikt som om jag fattat det hela rätt är fotograf. |
|
Verdi |
Förutom bilderna så är det stora problemet prestanda vs förbrukning + skatt. Det har hänt en hel del på dieselsidan de här 5 åren. En törstig 177hk är inte högvilt längre om man dessutom lägger på skatten... Jag menar, ska du ha en sån diesel måste du ju köra bra många mil för att vara billigare än motsvarande bensinare. Men kör man så mycket kan man ganska enkelt räkna hem en nyare diesel som säkert är snabbare och snålare förutom att den just är nyare med alla fördelar det innebär. ps: BjörnB, Tror inte svenskarnas plötsliga vurm för diesel får någon större påverkan på dieselpriset. Övriga Europa, lastbilar, bussar, traktorer osv osv använder ju redan så stora mängder att svenska personbilar förmodligen varken gör från eller till. |
|
"Tror inte svenskarnas plötsliga vurm för diesel får någon större påverkan på dieselpriset." Självklart inte, och jag tänkte främst på europa. Tänk när jänkarna går över till diesel i samma omfattning... men det lär nog aldrig hända. Däremot kan svenska politiker hitta på saker. Tex kommer det allt snålare bensinmotorer och hybrider. Hur bensin/diesel ska beskattas kan vi aldrig veta mer än att skatterna måste in på nåt sätt. |
|
|
simon_en: Är för dåligt insatt i det segmentet du pratar om. Men ja, jag är fotograf. ///Micke Min cabrio Länk |
|
Verdi |
Resten av Europa har ju använt diesel i stor skala väldigt länge. Det fina med diesel är förresten att det går utmärkt att skapa biodiesel som man kan köra vilken dieselbil som helst på utan några som helst konverteringar. Har sett reklam för Preem ett par ggr. Har inte läst in mig på det men det verkar ju överlägset etanol, åtminstone vid första anblicken. Länk |
Verdi |
Det låter ju lite för bra för att vara sant. "Eftersom Evolution Diesel är identisk med en fossil diesel, har den också samma egenskaper. Din bil får samma effekt och samma vridmoment. Alla dieselfordon kan köra på den, oavsett om det är en ny långtradare eller en 20 år gammal grävmaskin. Och har du en vanlig fossil diesel i tanken går det utmärkt att fylla på med Evolution Diesel. Det krävs heller inget speciellt tillstånd från fordonstillverkarna. Alla motorgarantier gäller precis som vanligt, och du behöver inte ändra några servicerutiner, eftersom det är en standarddiesel och uppfyller specifikationen för svensk miljöklass 1 diesel." Enda nackdelen verkar vara att den inte klarar kyla så bra så på vintern måste de ha en lägre inblandning. Låter ju iofs lite konstigt, om det nu ska vara "exakt som vanlig diesel ner på molekylnivå..." |
|
simon_en: Tips på en riktigt läcker spegellös kamera: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.