|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Tjena, håller på o säljer min 525d från 2005, annonsen ligger ute här på AP samt på blocket Länk Sänkte priset idag till 153500 (blocket har inte godkänt ändringen ännu). Väldigt dåligt intresse har det varit, satte ut den i början av januari. Endast tre stycken som varit genuint intresserade plus några skambud som man alltid får. Dom som varit intresserade har dock köpt nån annan bil, oftast en 530 eller 535. Jag får inte ihop det, vad är felet? Om jag jämför mot andra 525d med liknande utrustning och miltal så ligger jag bäst till. Ändå är den väldigt svårsåld? Är det nån som har nån idé om vad jag gör för fel eller om det är nåt konstigt med annonsen? Bilen är i mycket fint skick! Mvh, Andreas | |
| Du behöver ta bättre bilde tycker jag. Bilen ser lite smutsig ut nu, både in och utvändigt. Är den i fint skick så framhäver inte bilderna detta. Lägg in ny annons nästa gång istället, så slipper man se den makabert stora prissänkningen. | |
|
Och slopa texten om gasspjällen/motorhaveri. Det vill ingen köpare läsa att det kan hända. + som tompas skrev öka på finisch både inne och ute. Lycka till |
|
| Tack för era synpunkter, jag ska ändra i annonsen och ta nya bilder. Det måste väl ändå finnas efterfrågan på E61 dieslar som rullat ganska få mil? | |
|
Jag tycker att annonsen är informativ, och om jag var ute efter en 525d, skulle din vara aktuell. Bilder är viktigt, men pris/mil/utrusning är viktigare. Jag sålde min S80 -08 för några veckor sen. Bilderna var PERFEKTA (tagna i fotostudio, kostade mig 1000:-!!) men det var trots det priset som sålde bilen. Det är allmänt trögt på privatmarknaden för "standardbilar" i prisklassen 100k-200k. 150k tycker jag du skall kunna få relativt lätt, men diesel kanske är mer svårsålt än bensinare när billarna blir till åren. (Jag själv hade valt en 218hk bensin om den kostade lika mycket) |
|
|
Tack för kommentaren Marin. Tycker också att jag borde få 150k lätt, men intresset är svalt. Jag förstår ditt tänk med diesel, men ändå inte. Varför skulle diesel vara mer svårsålt om de är några år? Den har ju visst mycket högre skatt, men förbrukningen är ju en helt annan än en 218hk bensin. Men det handlar ju om preferenser såklart :) |
|
|
Klart det är priset som säljer bilen men det är bilden som säljer första intrycket och det är svårt att ändra på. Hade jag letat efter en bil i denna klassen och hamnat på din annons så hade jag inte ens läst texten. Jag tröttnade redan på bilderna. ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
Marin: Utveckla gärna ditt resonemang kring att en dieselbil är mer svårsåld än en motsvarande bensinbil när de börjar bli till åren kommen? Min uppfattning är precis tvärtom, en dieselbil förväntas ha en längre livslängd(läs mängden mil) än motsvarande bensinmotor. Milsskräcken verkar inte drabba dieselbilar på samma sätt som bensinare. Länk |
|
|
@Micke Olsson Kan du berätta vad du tröttnade på? Är bilderna för tråkiga eller för dålig kvalitet? Tagna med mobilkamera så det kunde man ju bättra på. Hur skulle du ha tagit bilderna? Man är ju ingen proffsfotograf :) Mvh, Andreas |
|
|
Ja, bilderna är tråkiga i tråkig miljö. Kvaliten är ju en annan sak men alla har ju inte bra kamera. Här finns en vettig guide hur man kna göra för att få klart bättre bilder. Länk ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
>>Wendant Det här är min åsikt om bensin vs. diesel Nya större dieselbilar köps oftast av företag och körs i snitt 3-4k /år. Då är det lätt att räkna hem merkostnaden för skatten. När bilen sen kommer ut till privatmarknaden, som snittar 1500-2000 mil/år, är det inte längre självklart med en diesel. Det tillkommer även högre risker och kostnader för en dieselbil. Högtryckpumpen och spridarna är inte är ovanligt med funktionsfel på högmilare. Partikelfilter är en annan stor kostnad om/när den ska bytas. Dessutom går tekniken oerhört fort framåt, så en 525d som snittar 0,85 bl.körning är allt annat än imponerande lågt. Snåla dieslar (<0,5 l/mil) kommer dock ha hög attraktionskraft även i framtiden. Jämför en 530d -01 och 530i -01 som båda har rullat 15-20k. Bensinaren har ett bättre 2hd värde. |
|
|
Jag håller med Marin i mycket. Finns väldigt mycket mer saker som kan gå sönder på en diesel (turbo, dieselpump osv) och tittar man i trådar här så är det mycket riktigt fler stora ras på dieselbilarna. Sedan att folk åker runt med bonntrim som KCR och andra boxar i sina bilar gör ju inte heller en mer sugen att köpa diesel när man kör 1500 mil om året. (Genomsnittskörsträckan för en 5 år gammal bil var för övrigt 1200 mil sist jag såg statistik på det). Men för att återgå till bilen i tråden och varför den kan vara lite svår att sälja -Byt bilder. Ut med bilen i dagsljus. Det ser rejält deppigt ut nu. Det kan låta futtigt men halva försäljningen sker vid datorn. Folk måste bli sugna på bilen för att förmå sig att fara iväg och titta på den. -Bilen saknar xenonljus. Är ett absolut krav för många på E61 ------- //Lövet |
|
Kapten Klänning |
Dieslarnas låga förbrukning vinner i längden om man kör lite längre med bilen. 525 an i annonsen har många mil kvar innan den blir utsatt för några större problem. Det värsta värderaset har skett, relativt få mil och en fin rymlig kombi men saknar tyvärr Xenon. Bensinmodellerna har även sina problem som man läser här på forumet så man ska nog inte generallisera för mycket. |
|
Ja en diesel bil som drar 0,8-0,85 och med ganska hög skatt är ju inte direkt så eftertraktat. Får åka väldigt mycket för att det ska löna sig mot en bensinare som dar 0,95-1,0. Som sagt tror jag det kan bli trögt för BMW dieslar innan faceliften. Möjligen 520 diesel för den kommer iaf ner till 0,65 och inte så jätte hög skatt. Letar själv efter E61 diesel. MEN endast 520 innan LCI om det ska vara det. Annars så är det LCI som gäller då förbrukningen sänktes kraftigt på dom motorerna. |
|
|
Nya bilder tagna utomhus en solig senvinterdag så tror jag att du får respons igen:) Bilden är viktig för att ge köpsug. På nuvarande bilder så ser bilen mest grådassig ut vilket jag antar att den inte är. Annars är annonsen upplysande. Dock är jag tveksam till att beskriva det som har reparerats. De som inte känner till att "alla" e60 behöver reparerats på dessa punkter kanske tror att bilen är dåligt skött. Spar den informationen till de spekulanter som ställer frågan och alltså redan känner till svagheterna på modellen. I övrigt instämmer jag nog med Marin synpunkt om diesel. **BMW-ägare i 31 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
| Lite OT, men jag tror absolut att det ligger mycket sanning i det Marin skriver. | |
|
Jag köper absolut att hög skatt och hög förbrukning talar emot en 5-6 gammal större diesel. Jag tror dock inte det gör bilen mindre värd. Det högre inköpspriset från nybil hänger med skapligt på begmarknaden vad jag kan se. Ditt resonemang håller på just kraftfullare dieselar som är 5-6 år och äldre. På senare år är skillnaden i skatt är kanske en tusenlapp på på en modern diesel kontra en modern bensinare. Den tusenlappen kör du in första månaden i minskad bränsleförbrukning om du kör mer än 2000 mil om året. Rent krasst säljs det bara dieslar idag, de kommer ta över begmarknaden så det smäller om det om bara något år(om inte regeringen vänder kappan efter vinden igen :) Länk |
|
|
Skatten på TS bil = 6161kr Skatten på 525iA = 2540kr Lite mer än en tusenlapp alltså i det här fallet. ------- //Lövet |
|
|
Tack för kommentarerna, ska ta nya bilder och omformulera texten lite. Att den inte har Xenon är inte så mycket att göra åt, men att den skulle vara svårsåld bara p,g.a det är väl att ta i. Priset är ju också ett annat om man jämför motsvarande MED xenon och lite extra lull lull. Mvh, Andreas |
|
|
Andreas: Jag skriver på senare år, eller hur :) Länk |
|
|
wendtan, att det (nästan) bara säljs dieslar idag är väl inget argument för att de skulle stå sig bättre i värde? Kommer att finnas mängder med begagnade dieslar på begagnadmarknaden så till antalet kommer de absolut dominera. Men sen finns det personer som av olika anledningar föredrar bensin och då finns det relativt ont om dessa och kan priset då stärkas på just dessa. När allt fler kör diesel kommer priset på diesel öka relativt bensinpriset om inte politikerna lägger sig i. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.