AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.355

Tipps på motoralternativ till 5 serien E60 sedan.

Sida 1 av 2
fl
751
flash gordon
Mellanbilen
SAAB 9-3 2.0 T 185 hk 02a
Tänkte höra med er som äger en.
Är inte 520i 170-190hk slö om man ser till bilen storlek tyngd.
Eller räcker det till eller ska man välja typ 525,530 i stället
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
... beror helt på vad du förväntar dig av bilen. Det enda sättet att avgöra saken är att prova en!

----
BMW CS #6212
**
153
**Bure
520da Touring-06
750ial-89
Testa en Diesel. Mer styrka.
D3
42
D3mpa
520i - 2008
Jag skulle påstå att den har rätt antal hk men lite vrid för tyngden, jämför man med en audi i samma storlek så har audin mer fördelar pga det högre vridet men då har ju audin såklart en turbo men snål är bmw´n iallafall, tankade fulltank en gång för att testa hur mycket jag skulle behöva tanka igen för en viss sträcka, körde ca 37km blandad körning (motorväg, landsväg, stad) på 1,8l när jag tankade till fulltank igen enligt mig bästa sättet att testa förbrukning.
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Jag håller med som ovanstående skrev, testa en diesel så kommer du bli mäkta imponerad vad den kan tillföra. Vill du dessutom få ut lite mer effekt i framtiden så kan du mappa bilen medan du är fast med din sugmotor och inte kan göra ett dyft.
Dessutom är dieseln betydligt snålare och skatten har sänkts med 1000 kr om inte mer, beroende på årsmodell.
Testa både och så får du se. När jag snabbkalkulerade så ligger du jämnt redan vid 1500 mil i kostnad mellan bensin och diesel.

"Riktiga män kör diesel"
bm
363
bmwkungen
Mercedes E klass 2018

skulle valt 520i istället för diesel. Du slipper dieselknatter och motorn går riktigt bra när du håller den på varv 5000-7000. Diesel i en BMW nej tack
Villurski
Skulle snarare vilja säga kör på sexcylindrigt. Både bensin och diesel har ju fördelar som Herr Bayer och bmwkungen försöker få fram. Kolla vad du gillar bäst själv och provkör.
Tycker också om mappad diesel, men gillar fina bensinare med. Jag tycker dock inte att man ska jämföra bmwkungens finfina sexa med den trötta fyran i 520i. Lika lite som fyran i 520d med Bayers mustiga dubbelturbosexa, det vore att förenkla å det grövsta :)

Lycka till!
bm
363
bmwkungen
Mercedes E klass 2018

Men 520i har faktiskt en fin fin 4-cylindrig motor med typisk bmw bensin karaktär varvvillighet, dock saknas 6ans sköna gång men en helt tyst motor som går billigt med normal prestanda. Med 523i får du en klassisk Bmw 6cylindrig motor med lite mer prestanda.
Villurski
bmwkungen: Håller med dig om karaktären, men den motorn passar bättre i en 120i än i en bil på två ton. Vridet är obefintligt på lägre varv. Det finns en anledning till att det såldes så få och att BMW tog bort den ur sortimentet trots dagens downsizingtrend.
523 är i mitt tycke ett rätt dåligt köp. Lägg till en femma eller tia så får man en fin motor i 525:an. Men hellre 523 än 520, absolut.
Mina subjektiva tankar, bäst är ju att köra ett par motorer efter varandra.
Ad
21
Administr8or
BMW X6 50i -08
Prova en 545, du kommer inte bli missnöjd, bränsleförbrukningen är inte så hög som man kan tro.
Annars 535d, den går bra den med!
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
bmwkungen - du får vara lite objektiv i dina kommentarer. Dieselknatter eller inte, det gillar vi olika. Jag har att jämföra 4 cyl dieselmotor mot både nuvarande 6 cylindrig dieselknatter och 6 cylindrig bensinare. Då vill jag påstå att sexcylindriga "dieselknattern" är respekt-ljud för det döljer sig ett brutalt vridmoment under huven. När du väl kör en diesel så hör du knappt någon skillnad på bensin och diesel för det är såpass dämpat ljud.

Som någon nämnde så gör sig en 4 cylindrig bensinare inte sitt rätta på en 2 ton tung bil. Visst varv villigheten a la BMW, men va lite realistisk med att hålla 5000-7000 varv, då kör du bilen till max. I det läget har effektkurvan redan vänt riktning från stigande till fallande. Så jag vet inte hur du kör, men att köpa en bil från dig där du håller 5000-7000 varv för att bilen ska gå bra, är jag långt ifrån villig :) Jag skulle vilja se ditt bensinkonto varje månad :)

Jag kan ta dig på en åktur med min diesel så ska du få se på självaste fan vad en diesel har att erbjuda :)

"Riktiga män kör diesel"
bm
363
bmwkungen
Mercedes E klass 2018

Det såldes inte få 520i och den var med e60-e61 tills ny modell tog vid. Om jag säger så här både 520i och 523i har prestanda som en normal bil och fungerar utmärkt för vardaglig körning även i en 5-serie. En 4cyl diesel är det sämsta jag har kört. Visst vridet är ok i jämnförelse men dieselknattret är allmänt störande. 6 cyl diesel har en mycket trevligare gång men körglädjen njaa.
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Som sagt, låt mig för ta dig på en åktur i min sexcylindiga diesel så ska jag fråga dig efteråt om det fanns körglädje eller inte i den ;) Tror 350hk och 730Nm+ kan imponera på både dig och flera sportbilar ;)

"Riktiga män kör diesel"
Villurski
Körglädjen är väl densamma, men kraften är rätt linjär ja.
Att ligga över 2500 varv i stadstrafik är inte körglädje, det är undermotorisering.
Tycker fortfarande att 525 känns som ett minimum på bensinsidan för att det ska vara kraft nog till de fina köregenskaperna. Eller 528 om man köper nytt.

Relativt sett är ju 520'n en marginalmodell i Sverige. Mest tjänstesnurror för lägre tjänstemän som ville åka BMW inom ramarna av policyn.
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
SAAB 2.0t Vector/Aero -03 (såld)
Jag skulle rekommendera en 6-cylindrig diesel i en så pass stor bil. Bensinare passar fint i en Z4:a, eller när jag tänker efter Z4 diesel skulle jag vilja ha...

Kört några bensinbilar med 200 hk+ och jag alltid styrkan som min bil ger.
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
SAAB 2.0t Vector/Aero -03 (såld)
glömde ordet "saknar"

får väll skylla på "halvfull när jag la mig och pigg 2-åring kl. 6 i morse"

Fast i mitt fall var det ett glas Coal Illa, ett glas Laphroaig quarter cask och en pigg 2-åring som vaknade strax innan nio ;)

/Rikard

Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Håller helt med Herr.Bayer.

x35d motorn är en riktig pärla som blir ännu bättre efter en mappning. Dieselkaraktären gör sig påmind endast några få sekunder vid kallstart.

Jag testade nya Audi A7 3.0 tdi för några veckor sedan och blev förvånad hur man lyckats trolla bort dieselljudet nästan helt. Ska tydligen vara en nytt motorblock i en järnlegering.

//Stefan

Mina bilar:Länk
Ma
154
Mannion10
320 E36-91 "såld"
525iA Sedan-04 "såld"
545iA Sedan 04 "såld"
M5 E60 Sedan 05 "såld"
M5 F10 -13
525an jag hade hade nästan allt jag ville att en bil skulle ha, det enda som var negativt var att jag tyckte morotn var så slö på en sådan tung bil. Mitt tips är att du skaffar en 545a. Jag är iaf inte missnöjd på den;)

fl
751
flash gordon
Mellanbilen
SAAB 9-3 2.0 T 185 hk 02a
Såg en 523i från 07 med 190hästars vad tycks om den.

528i verkar bara finnas i den nya F10 något dyr än.

Men då får man helt klart gå på en 525 alternativ 530 om man kan hitta en 1 bra pris ?

Har tagit åt mig av tipsen (tack alla) så det blir att prova diesel med.
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Man får även skilja på 525 och 525 när vi pratar om vad som är slött och inte.
-04: 2.5L 192hk
-07B: 3.0L 218hk
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag har en 523 tidig 07:a med 177 Hk motorn går väldigt fint, men skulle helst vilja ha en 530 i ställen som är betydlgt kraftigare och drar t.o.m mindre soppa.

BMW CS #5206
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.