AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.785

Går ej på alla cylindrar

Sida 1 av 2
Bm
89
Bmw tjejen
528IA -97
Hej..

Min 528 -97a har problem.

Han hittar inte alla cylindrar vad kan ha hänt? Vet ej om det har samband att detta hände när det var -28 ute och stackarn fick stå utomhus under natten.

Han går som en påse bajs, tvingade stackarn att åka 12 mil i det skicket och inte kryade han på sig.

Har prövat andra tändspolar, tändstift och spridare utan förbättring, kan det va att en lyftare har fastnat? läste liknande inlägg och detta.

Någon som har tips på vad som har drabbat honom?
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Om den går rent men en cylinder fattas trots byte av tändspolar, stift kan det vara ett utgångssteg i motorstyrdonet som är trasigt så att tändspolen för den cylindern aldrig skjuter iväg någon gnista.

Det är dock skillnad på "att gå som en påse bajs" och att "gå rent på fem cylindrar och men inte alls på den sjätte".
Bm
89
Bmw tjejen
528IA -97
Ok.. Sorry han går rent men missar en cylinder.

Borde inte carsoft ge felkod om det är elektroniskt fel?

ma
7.450
marin849
Ja, du får koden "burning fail" "misfire" eller liknande på den cylindern och datorn stänger av bränslet till den för att rädda katalysatorn.
Motorlampan tänds då detta sker. Lyser den?
ma
7.450
marin849
Mät upp dina gamla tändspolar som satt i när du upptäckte felet. En av dom bör vara kortsluten om det är det felet jag tänker på.
Obs det ska vara 0,5-0,6 ohm mellan två av kablarna och ingen kontakt mellan den tredje och den andra två.
Använd en skaplig multimeter som kan skilja på 0,5-0,6 och 0,0 ohm annars ser du ingen skillnad. Du får nog dra bort 0,2-0,3 ohm för multimeterns kablar (sätt ihop kablarna från multimetern med sig själva och dra sedan bort den siffran du får från mätning på tändspolarna)
Bm
89
Bmw tjejen
528IA -97
Ok, jag får ingen felkod och ingen motorlampa lyser, kan det fortfarande va det felet du tänker på?
ma
7.450
marin849
Inte troligt. Men ta loss ett tändstift i taget och kolla om du har gnista. Se bara till att tändstiftet är jordat!!! Styrdonet kan ta skada annars (det ska inte göra det då det har skydd för detta, men Murhpys lag...)
Ta bort säkringen till bränslepumpen när du gör detta så det inte sprutar bränsle överallt.
Bm
89
Bmw tjejen
528IA -97
Har nu provat som du skrev och har gnista på alla stiften.

Tips på vart jag ska fortsätta felsöka bilen?
ma
7.450
marin849
Du har provat andra spridare skriver du, har du kollat att alla sprutar bränsle då??
Det går också att mäta att styrdonet aktiverar alla spridare.
Bm
89
Bmw tjejen
528IA -97
Nej det har jag inte gjort utan lånade en bekants spridare brygga...

Hur kollar jag det enklast?

Tack för dina tips....
er
15
erik_axzell
BMW E39 M5 -01
BMW E34 520i Touring -92
Det kan vara en spridare som är igensatt, kan vara orsakat exempelvis av fukt i bränslesystemet som leder till att rost som sedan lossnar och fastnar i spridaren. (eller ispropp)

Bm
89
Bmw tjejen
528IA -97
Hej igen..

Jag har en 523 -97a hemma på gården, kan jag prova styrdonet från den, är det samma?
ma
7.450
marin849
Hm, nja, startspärr?
Bm
89
Bmw tjejen
528IA -97
Startspärr?
ma
7.450
marin849
På min (facelift) sitter det ett styrdon som heter EWS. Startspärr, stöldskydd alltså. Den skall synkas med DME (motorstyrningen). Detta kan bara göras en gång. Annars går motorn inte att starta. Därför kan man inte köpa ett begagnat styrdon och sätta i. (fast det går tydligen att kringå, men inte hos BMW).
Vet inte men antar att tidigare E39or också har startspärr?

Man kan alltså inte bara ta ett annat styrdon, motorn går då inte att starta.
Bm
89
Bmw tjejen
528IA -97
Ok då skippar vi det, men hur mäter jag styrdonet eller spridarna?
ma
7.450
marin849
Antingen ta loss och spruta bränslet i en burk eller mäta på spänningen över varje spridare. Men helst ska man ha ett oscilloskop i så fall.
Bm
89
Bmw tjejen
528IA -97
Hmm ska man ta loss dem en och en eller vad menar du, hängde inte riktigt med där.

Går det inte att kolla genom att lossa ett skift och starta bilen och därmed se om det kommer bensin?
ma
7.450
marin849
Jo absolut! Det var ju en bättre ide. :)
Sen kan det ju vara så att en spridare läcker, går trögt (sprutar för lite) eller har konstig sprutbild.
Bm
89
Bmw tjejen
528IA -97
Nej, det verkar ej gå kolla spridarna så... stänger väl av signalen.

Kan det vara en lyftare som fastnat?

Tycker att om det är boxen så borde carsoft ge signal om något...
ma
7.450
marin849
Du borde nog koppla upp mot en BMW-dator eller INPA, där kan man se vilken cylinder som går dåligt även om inga felkoder finns.
Ja, den stänger av bränslet om ingen gnista finns, har du rätt i. Men det ska hinna gå några gnistor/gnistförsök innan den stänger av. Borde gå att se om den sprutar innan dess.

Har du nån kompmätare? Kolla isf om komp saknas nånstans.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.