AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.011

528i dog efter några minuter även svårstarad

Sida 1 av 2
li
139
linoll
528IA steptronic -97
Nu har felet blivit värre som jag befarade .

Bilen tar lång tid på sig att starta när den här helt kall , idag när jag åkt ca 1-2 minuter så började bilen dö varvtalet gick upp och ned mellan 700- 2000 rpm tills bilen dog helt .
Under tiden så hörde jag även några smällar från avgasröret .
Bilen stog i några sekunder sen provade jag att starta och den startade direkt och gick sen som vanligt . Innan detta haveri så har bilen haft svårt att varva upp första minuten från kallstart .
Nån som har en ide?
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Nästan bergis vev- eller kamaxelgivare. Ger felkod vid avläsning.
li
139
linoll
528IA steptronic -97
Får diagnos interfacet på måndag vi får se skriver in här sen .
Har även läst att det kan vara bränslefilter/pump .
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det du kan prova lätt innan du får interfacet är att dra ur kontakten till LMM och se om den går lika dåligt.
li
139
linoll
528IA steptronic -97
Kan bilen gå bättre om LMM är urkopplad? Vad kan man dra för slutsats ?
Min förra bil med samma motor gick i princip som vanligt med urkopplad LMM provad det en gång.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Om LMM är defekt går ofta motorn bättre om den är urkopplad. Motorstyrningen reglerar då insprutningen enbart med input från spjällägesgivaren.
li
139
linoll
528IA steptronic -97

ok ska testa det . Vet du vad som inte syns på en diagnos alltså elektriska prylar
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Just LMM kan vara knepig med felkoder. vevaxellägesgivare o kam-dito ger vanligtvis felkoder.
li
139
linoll
528IA steptronic -97
Precis gjort diagnos stog att det var kamaxelgivaren ,rensade fekodsminnet och startade om bilen gjorde sen en diagnos igen då var det inga felkoder borde inte detta komma tillbaka direkt? Ska prova att byta kamaxelgivare får vi se .. På förra bilen var det helt andra symptom när kamaxelgivaren va paj kanske kan te sig helt olika det här givarfelet?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ok, kanske felet kan komma och gå lite innan givaren ger upp. Går den fortfarande lika dåligt?
li
139
linoll
528IA steptronic -97
Ja numera så är den alltid svårstartad och varvtalet gick lite upp å ner dock så fick jag inte motorstopp från verkstan nyss som jag fick imorse .
Sist när kamaxelgivaren va paj så vägrade den starta när bilen var varm dvs så fort man skulle starta bilen igen om man vart och handlat osv . sen kunde bilen dö när man stog på tomgång . Har beställt en kamaxelgivare från scheidmann halva priset mot systembolaget ( mekonomen) .
Ett jävla pyssel att få in handen där inne i kabelhärvan .. suck rapporterar så fort jag bytt givaren om jag nu lyckas..
li
139
linoll
528IA steptronic -97
Bytte kamaxelgivaren igår men bilen går exakt lika dåligt som innan .
tappar varv och blir riktigt slö och svårstartad .
Körde egen diagnos via carsoft fanns inga fel på DME dvs inget som jag tror är kopplat till det här felet .
Körde även lite live data när bilen var igång LMM verkar ge utslag när man trycker på gasen camshaft pos varierade mellan 2 till -3 tomgången låg på 730 varv vilket känns lite lågt . Kan det vara så enkelt att det är bränsle filtret el tändstift?
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Om du har köpt piratgivare så kan du få problem om du har otur. Det finns mkt att läsa om detta i forumet.

Mvh H

li
139
linoll
528IA steptronic -97
jag har bytt till orginal givare nu .. samma problem bilen går lika dåligt .
Bilen är riktigt svag och varvet pendlar upp å ner .
Körde diagnos igen verkar inte va nåt fel som syns där nån som har nån idé?
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Fick du testat att koppla ur LMM?

/H
li
139
linoll
528IA steptronic -97
Har inte testat det .. men såg när motorn gick på tomgång att LMM gav värden som sen ändrades när jag gasade vid tomgång låg det på 18-20 airflow och 1 volt
li
139
linoll
528IA steptronic -97
kom på en till grej .. den varvar upp utan problem när man står still i neutral läge så det är bara när en växel är i som den tvekar att varva upp och är orkeslös .
Har läst lite om att ett dåligt batteri kan skapa såna här fenomen , mitt batteri är dåligt men har laddat det i 24 timmar innan dagens test spänningen låg på 13,8 volt när bilen var igång då kan väl utesluta batteri problem?
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Har du läst felkoder med en generisk läsare eller BMW's eget? Hur är vevaxelgivare? Har du vatten stående vid bromsservot? Hur ser det ut i tändstiftsbrunnar?
Så, nu har du lite mer att titta på :)
li
139
linoll
528IA steptronic -97
jag har kört två olika "dosor" som skriver ut kvitto . sen några gånger med mitt egna carsoft . Den första dosan hittade inget fel men den andra dosan hittade kamaxelgivare .
Ska testa att koppla ur LMM idag , kommer nog lämna den till närmsta verkstad får vi se om dem hittar nåt .
Er
692
ErikThörn
Bmw 535da Touring M-sport -06
Sätter en peng på vevaxelgivaren. inte alltid den ger felkod....
li
139
linoll
528IA steptronic -97
vart ingen skillnad med LMM urkopplad .. bilen startar knappt nu går igång nån sekund sen dör den så det har blivit värre märkte även att innerbelysningen flimmrade strax innan bilen dog. Verkstan får kolla vevaxelgivaren är ju lite för bökigt att fixa det själv .
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.