AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
34.374

BMW E90 + tickande motorljud + konstruktionsfel

Sida 2 av 2
Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Länk

mvh
M_
467
M_Tech
Bmw 540IA Msport -18
Kan man ta sånt på garantin?
Visa användare
637
Pavel
2020 M135i xDrive
Jag hade detta på min 2010 330i Coupé.
Tog den till min lokala BMW verkstad som sade att motorn ska låta så, att det inte är alls är något fel på den, väldigt trist attityd då det självklart inte skall låta så..
Roffa1
Pavel har helt rätt i att det inte skall låta så om motorn, min E90 330xi 2009 spinner som en katt. Vet ej om det beror på att den är inkörd efter konstens alla regler, inkl ett första oljebyte redan efter 300 mil. Men tyst är den;-)
Roffa1 //
Du kan inte lägga upp en youtube på den? Hade varit bra om man kunde höra ett bra exemplar, som inte låter som en diesel.

M-Tech //
Jag har sett följande på engelska forum, vilket låter vettigt och känns som en bra sammanfattning.

------
"To add a little more info, BMW redesigned the cylinder head and when/if you get the head replaced, you will get the new style head.

If I remember correctly and it's been awhile since I saw this info, the oil galleys and drainback functions of the head did not work properly. The new head has modified oil galleys and different anti-drainback valves to keep more oil in the head during a cold start and to further reduce oil starvation.

The problem with the SIB was that you did the procedure and it charged the oil galleys in the head, but as soon as you shut the engine off then the oil starts to drain back into the engine. This, over a long period of time WILL cause excessive wear on the upper end."
------

Det känns som ett oerhört olyckligt problem, då många verkstäder inte verkar åtgärda problemet på rätt sätt, vilket i sin tur betyder flertalet servicetillfällen då bilen slits i för snabbare takt. Såvida man inte byter delarna nämnda i texten är frågan om man till 100% kan lösa problemet.

Problemet verkar härstamma från BMWs ED (efficient dynamics), en snålare motor, då det endast är dessa motorer som är påverkade.
Bra tråd: Länk
ke
134
kevin320d
320D M. E91 2006
Nobynator: Min väns Bmw 325 E90 år 2006 fick sin topp bytt efter tickande ljud, inte knackande,

Det e typ ¨vanligt¨¨ sa dom efter många besök o klagomål så fick han det bytt. då hade bilen bara gått 4000mil

Mvh Kevin
Visa användare
49
Calle_Hemming
Bmw 535d F11- 11
den har nog gått upp emot 20 000 mil den där taxibilen=)
Fl
1
Flacotito
330i M-sport 2007.
Z4 M coupe 2007.
Jag äger en e90 330i M-sport 2007. Har samma problem där motor tickar ibland. På Bmw i solna så hittar dem ingen fel.

Visa användare
312
Todde
525i M-Sport 2006 (E61)
Hej

Har en nyinköpt E61 525 m-sport touring -06 som tickar när den är kall.
Tyvärr hittar jag inte vad min motor heter men en fråga har jag.
Går detta på garantin om den är svensk såld?

Todde

Gammalt djungelordspråk:

"BMW följer inte utvecklingen BMW leder den" :)
Ma
189
Max_k
530xD -12 m-sport
Min tickade lite i vintras, dock inte alls lika mycket som på filmen tidigare i tråden. Jag hade bytt vanos-solenoider. Och såg att de fuktade runt dem. Så jag tog upp dem igen och rengjorde runt o-ringen och nu vart de tätt. Då har min slutat ticka iallafall.

Kan den ha sugit in luft eller nått i lyftarna så de började låta illa?

Är en N52b30 som gått snart 20 000mil
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.