AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
34.373

BMW E90 + tickande motorljud + konstruktionsfel

Sida 1 av 2
Hallå

Tänkte kolla ifall det är fler som har/haft ett tickande ljud från sin bensinmotor där motorn i princip låtit som en diesel? Importerat själv en BMW E90 -08 med ca 2000 mil på mätaren där motorn börjat ticka som en diesel. Har gjort diagnostik utan resultat och började googla lite och hittade att detta fenomen är något BMW känner till och ljudet kommer ifrån de hydrauliska ventil lyftarna.

Tydligen är konstruktionen utav smörjkanalen till dessa lyftare ej konstruerade ordentligt för att smörja in dem och därmed börjar de låta.

Läser man på UK samt USA forumet så har BMW tydligen gått in och fixat detta då ersättningstoppen kom i produktion 2008/10.

Hur tror ni BMW ställer sig i Sverige mot en importerad bil med detta fel, tror ni de tar sitt ansvar eller är det bara glömma?

Länk till USA forumet med detta problem.
Länk
Låter exakt som denna bil med det beskrivande problemet.

Länk
2.428
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

om du söker i forumet, och även Googlar på N53 och problem/problems så finner du tyvärr en del om detta.
Är själv sugen på att köpa en 325a, men vet inte om jag vågar göra detta pga av problemet med motorerna.

Mvh Håkan
Roffa1
Usch..låter som om motorn helt saknar motorolja. Har du bytt motoroljan sedan du köpte bilen. Annars gör detta snarast. Med lite tur så kanske den tystnar med rätt motorolja.
Håkan: Har sökt på detta forum men utan resultat, N53 problemet verkar handla om vevhusventilationen som inte är samma sak som detta? Kan du länka till korrekt tråd?

Roffa: Jo oljan var bytt vid import hos BMW, bilen har gått max 500 mil sen dess.

Roffa1
Fanns oljudet redan när du köpte bilen, eller har det tillkommit i efterhand?
Har inte märkt det förens några veckor tillbaka när en polare stog utanför och hörde bilen på tomgång. I bilen hör man knappt motorn. Ska tydligen bli värre under vintertiden när det är minus enligt USA forumet.

Men visst, inge kul att den låter som en diesel, men fler måste haft detta problem? Ingen på detta forumet som kan berätta vad BMW säger?
2.428
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Som sagt sök på N53 och du finner en del att läsa....
J-
534
J-A
325i T -08
Har inte läst hela tråden från din länk.

Nedanstående SIB gäller inte N53 (325 och 330i från 2008 i Sverige mm dock inte USA)

This Service Information bulletin supersedes SI B11 09 07 dated January 2009.

SUBJECT
Intermittent Hydraulic Valve Adjuster (HVA) Noise

MODEL
All E82, E83, E88, E85, E86, E60, E61, E70, E90, E91, E92 and E93 vehicles with N51, N52 or N52K engines produced approximately up to November 31st 2008; refer to cylinder head casting identification attachment.

I realoem är det samma reservdelsnr på N53 topp idag som före 10/2208.

Jag har själv tidigare spelat in och anmärkt på misstänkt ventiltick. Fick aldrig något riktigt svar från BMW annat än det kunde komma från spridarna.

Motorn låter alltid som en diesel på tomgång. Ljudet ändrar karraktär ibland.

Exakt men jag har inte N53 utan den motorn som finns med på listan.
J-
534
J-A
325i T -08
Här finns en långdragen AP tråd om N52 med tickande/knackande ventiler. Länk

Tack J-A, det är samma visa som på USA forumet. Jag frågar mig mer hur BMW Sverige ställer sig mot en importerad bil som har detta problem, vad tror ni?

Att köpa själv blocket och alla lyftare känns som en dyr story.
Visa användare
7
Jaroslaw
325Xi Coupé -07
Både min 325xi (07) och frugans 530xi (07) lätt på samma sätt efter ca ett år / 20 000 km.
Felet kom fram under garantitiden, så verkstad bytt toppar på bägge två bilar.
Nu är relativt lugnt med undantag när man hör ibland vetillyftarna vid kallstart.

Detta innebär att lyftarna kommer att bli sämre och sämre och bilen kommer att gå sämre med.

Eftersom Dina bilar Jaroslaw fick nya toppar så blev den tyst ( ett tag ).

Har man inte modifierat om motorn för att ta bort problemet med oljesmörjningen så kan man byta toppar i all oändlighet,dvs grundfelet kvarstår.

Lyftarna fylls inte med olja och slår ihop vilket medför kraftig förslitning av lyftare samt nockar på kamaxeln.

Anledningen till hela toppbytet var nog dessa förslitningar och då kanske även på de lagerbanor som är för kamaxeln?
Fast nya ersättningstoppar tog BMW fram 2008/10, så ifall de ersatts efter denna tidpunkt så är det nog sannerligen de nya modifierade topparna.
Visa användare
7
Jaroslaw
325Xi Coupé -07
Det hoppas jag verkligen...

Är det någon som känner till vad detta ingrepp kan kosta?

Har tittat på en bil (e90) som är från 2007. Är väldigt intresserad, men jag märkte just detta 'diesel ljud' och kände direkt viss oro. Nu när man läser på forum får man en klar bild över ett dokumenterat problem, som kanske tyvärr inte är åtgärdat i många e90 bilar (då personen inte har åtgärdat problemet under sin garantiperiod?)..

Ar
219
Aragon5
F30-320d
Jag har oxå varit med min bil på verkstad både innan och efter köp. De påstår att det är vanligt och inget man kan göra något åt.
Båda mina e90 tickar. En 320 och en 335. 335:an tickar lite mer än 320:n, men inte alls lika mycket som på filmen.
Gamla e46 330 däremot, silkeslen...
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
maxjon:

Jag skulle inte köpa den bilen, antagligen behöver bilen den nya modifierade toppen med bättre oljekanaler:

Länk

"Första åtgärden är att byta kam, ventiler och lyftare om detta inte hjälper så har BMW har tagit fram en modifierad topp med förändrade oljekanaler.
Man byter endast topp på de bilar där felet kan påvisas.
Fram till 1 november 2007 var 10 st bilar av modell 325 och 330 i stockholm som var inne för byte av topp.
Felet har framförallt uppstått på bilar tillverkade första halvåret under 2006"

Mvh
Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Kostnad för byte av topp mm = drygt 60.000:- Gjordes på min (goodwill). Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.