|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
En tråd för alla som undrar och för mig som också undrar:) Jag har ett helt orginal utförande på vevhusventilationen och har nu blivit lite nervös att köra när det är kallare. Så jag funderar på att byta vevhusentliationen i förebyggande syfte om det inte blir för dyrt. Jag har fått pris på 12000 kr i Gävle från BMW. inväntar fler kostnadsförslag. Vad har ni andra betalat? Om jag gör det hos en obunden verkstadlär jag då köpte CC VV:en hos BMW och ta med den för att få "bra" delar? Vad är ett rimligt pris. Tänkte att man kunde skiva lite kort här. De andra trådarna börjar bli så långa och svåra att hitta i tycker jag... | |
| 12000:- skulle jag aldrig betala för detta. Täck för njurarna och ev. lägg en gullfibermatta över ventilkåpan som hålls fast av huven. Det är i den kondensen fälls ut. Kostnad ca 100:- Det händer att den isolerade varianten korkar igen så det är ingen garanti även om den är dyrköpt. Det är trångt att komma åt, men 3-4000 borde vara max arb. kostnad för ett byte. Horribelt att BMW tar så hutlöst betalt för att rätta till ett konstruktionsfel. | |
|
Hej, materialet går på ca 12-1300:-. Arbetet tar ca 3-4h. Priset du har fått är ett rent ockerpris och bör frågasättas. Fråga dem gärna vad de har för timdebitering. Mvh Håkan |
|
|
har nu fått ett pris på 9800kr på en mekonomenverkstad. Då byter dom även olja, filter och gör rent under nån kåpa. Tror även han sa nått om att byta några slangar. Då var material kostnaden 3600+moms (vet ej hur mycket de är på bilgrejer) arbetet gick på ca 4500. Vevhusvetilationen var bmw orginal mm men olja, filter o så är mekonomens egna märken. All den här isoleringen folk lägger dit är det helt 100 på att den klarar av temperaturen som den kommer att utsättas för? Vill inte riskera att den tar eld eller så dom fråga kanske men vill ju vara helt säker:P Någon hade ju isolerat med sittunderlag, klarar domav sånn värme? Hur ska man täcka njurarna på bästa sätt då så inte nått flyger in och skadar kylare eller fläkt. Ska väll klara av ett stenskott när det är vinter helst. /johan |
|
| sitt/liggunderlag går fint att täcka grillarna med. Gullfiber är tunna fiber av glas och brinner inte. Det smälter vid 1400-1550°C och innan den temperaturen har uppnåtts har hela motorn runnit bort. | |
|
Om du tillhör riskgruppen, alltså kör korta sträckor i stark kyla så är det bortkastat att byta VV. Du kommer att få problem iaf. Jag har nu kört hela vintern både korta och långa sträckor utan problem. Jag har: - Täckta njurar. Det finns varianter, men jag har liggunderlag "utanpå" grillen. Detta för att jag vill att fläkten innanför skall kunna jobba i fri luft, samt att det är enkelt att ta av dem. Vissa varianter bygger på isolering direkt mot kylaren, men jag är orolig att något skall lossna och hindra fläkten. Brinner den så kostar det 2500.- Låter det vara öppet i spoilern, då jag vill ha någon cirkulation i maskinrummet. - Isolerad VV "krök". Denna sitter utsatt, och kondenseringen börjar där. - Isoleringsplatta på ventilkåpans framkant samt i utrymmet ovanpå oljefiltret. Blir varmt och gôtt. Förankrades i öglan som sitter där, för att inte störa kylfläkten. - Isolerad oljesticka/returrör. Gjordes enkelt underifrån. Kollar locket varje dag, och man vet att man har problem om det börjar byggas upp gult klet. Vatten torkas bort även om det inte spelar så stor roll, så kan man ändå torka det när man iaf lyfter på locket. Snabb och enkel åtgärd. i morse var det -30, och visst, det kändes lite, men allt har gått bra. Verkar som att en E39 måste vinterrustas för att må bra på vintern! |
|
|
Det bästa du kan göra i förebyggande syfte är att byta oljan lite oftare. Är det en e39 alt e60 med m52tu eller m54 motorn så byt efter halva intervallet, ca 12-1300 mil/liter förbrukat bränsle. Täck även njurarna och undvik att köra kortare sträckor än 10 km. Helst skall bilen rulla 20-30 km varje körning så att oljan blir driftvarm. /H |
|
| Jag skulle sätta liggunderlaget på utsidan av grillen så att fartvinden pressar fast den. Men vissa esteter tycker väl att det blir för fult ;) | |
| Skulle nog säga att kondenseringen börjar redan i ventilkåpan. Skulle åka 5 mil t.o.r. i lördags. Startade bilen och kollade så att det inte var tryck i vevhuset genom att ta bort oljelocket. Det var då täckt med lite gul gegga. Efter 5 km stannade jag och dubbelkollade genom att ta av locket. Då var det istället is på locket! | |
|
Har fått ett nytt pris på 7000 hos BMW i östersund. Sjukt att det kan skilja så mycket. Jag kör allt från 5km till 15km. De uppe i östersund hade när det var som jobbigast 15 bilar med frusen vv förra året och kom i stadiga strömmar, men kände av att det var färre och färre som blev drabbade när fler och fler bytt vv. Han rekomenderade starkt att byta samtidigt som han sa att priser jag fått i Gävle var hutöst dyrt även det jag fått hosmekonomen. Jag använder bilen som medelpersonen vill. Till affären eller högskolan åka till fjällen osv. |
|
|
Asså det här sätter griller i huvudet på mig:S Ringde till baka till BMW gävle. De sa att dom även bytte olja(ca 1500) och stift (1500) då är man nere på 9000 om man inte gör dessa ingrepp. Behöver man byta de också alltså? |
|
|
Vet ej vad de har för timdebitering, men här i GBG ligger de på runt 1200:- 4800:- (4h arbete) + 1200:- (material, exkl. oljebyte) = 6000:- Tändstiften behöver inte bytas om du gör detta i förebyggande syfte. Är det över ett år sedan du bytte olja och om du kört lite (<1000 mil) så är det relevant med ett oljebyte. /H |
|
| OBS! En verkstad bör klara detta arbetet på 2-3h så jag har räknat högt. | |
| Anledningen till att vevhusventilationen går sönder är väll oftast pga vätska i oljan som förångas och fryser till. Kan ju vara bra att byta oljan men det kan du ju göra själv för en tredjedel av priset. | |
|
Jag har ALDRIG haft problem med frusen VV. Oftast haft en av E39:orna ute i kylan. Min medicin: byt olja var 500:e mil, minst. Jag tror att mer vatten finns löst i gammal olja, än ny olja. Ju mer H2O innehåll, desto mer kondens vid uppvärmning. Olja binder vatten, därför ska man bli av med det oftare. Men det är bara min teori. /Z |
|
|
har du den vanliga vv eller den isolerade? vart i landet alla som drabbas bor skulle ju också vara intressant:P |
|
|
Det är nog bra om du byter, så vet man att det är rent i slangarna, har säkert byggt på lite sen bilen var ny, jag har bytt på min, gjorde jobbet själv kostade mig ca 1200:-, inte så svårt men trångt, Man tycker det borde klara sig minst lika många år till nu när det är bytt igentligen, kör även med en bit gummimatta nerstoppad framför kylen bakom njurana fast satt med straps. även isolerat nedersta biten på oljeröret. Bästa Möjliga Wal ;) |
|
|
Jag lämnade in min bil till bmw i Karlstad ifjol vinter.Dom bytte till coldclimate varianten. Det kostade 3800kr för både arbete och grejer. Då bytte dom inte olja och ventilkåpspackning för det kan man lätt göra själv. Efter det så kör jag nu med täckta njurar samt lite extra isolering på slangarna och än så länge funkar det. Och så kör jag aldrig mer än 1000 mil mellan oljebytena. Mvh Martin |
|
|
jxw: frågar du mig? Nej, mina 2 (en såld förra sommaren) E39:or har jag själv importerat från DE. Dessutom importerat farsans E39:a från DE. Ingen av de har den nordiska VV:n. Knack i trä, änsålänge, ingen av de drabbade. Bor öster om GBG, Gråbo (Lerum), men 523:an (M52TU) hade jag på gatan i GBG minst en vinter... 525:an bor dock för det mesta i garaget, men inte alltid! /Z |
|
|
FD-Ormen: Där vid västkusten saltar de ju så in i h*****e så det finns väl inget vatten som fryser någonstans, varken inuti eller utanför motorn. Eller? ;-) _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
| I gävle är de -10 nu och var ca -20 i natt iaf. Hoppas på lite varmväder imorgon o övermorgon nån gång. Såg att det var lite gulbrunt kladd vid oljelocket, är det pga kondens tro? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.