AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

BMW-träffar och sammankomster
20.529

Fotorättigheter efter Knutstorpsträffen 25 års jubileum

Sida 6 av 6
Vad krävs för att man ska få kalla sig fotograf då, räcker det med en tillräckligt dyr kamera eller behöver man kunna prestera nåt med?
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Vad krävs det för att kalla sig målare, bilmekaniker dataprogrammerare? Lever man på någonting eller iaf får inkomst ifrån det så får man nog kalla sig det.
En bra bild har väldigt lite med en dyr kamera att göra. Du kan hanka dig fram med en 7 år beggnad Nikon D70 för 1500:- men fortfarande ta bilder i världsklass.

Finns det någon hobby/branch som är teknikfixerad så är det just fotografering, finns mängder med folk som har kamerautrustning för 100 000:- men lika gärna skulle kunnat klara sig med en mobilkamera. Jag kan bara se till mig själv, jag har lagt väldigt mycket pengar på min hobby, för jag tycker att en hobby får kosta. Ser jag mig som fotograf? Nä, absolut inte!
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Bäst att förtydliga att när jag skriver att fotografer ofta upplevs för dyra syftar jag på bröllopsexemplen för 10.000-20.000 kr ovan.

Att ta 299:- för en högupplöst bild på sin bil tycker jag är bra pris.

Blev något irriterad på fotografen som fotograferade ungarna. Betalade runt 3000:- för en timmes fotograferande (utan att en enda bild ingick). Sedan beställde jag ett album och ett par tavlor för totalt 8.000:-

Bad att få en CD med samtliga bilder ca 100 bilder som togs. Men nej det gick inte alls för sig. Tycker det är riktigt sniket då jag tycker jag betalt honom för jobbet redan.
Istället demonterade jag tavlorna och scannade in bilderna med en bra scanner (blev riktigt bra). Och kommer aldrig gå tillbaka till den fotografen mer...

Ett annat fall där jag stört mig på en fotograf var när jag utan ersättning ställde upp med min M3e30 SE för ett reportage för BMW-klubbens tidning (Bayrisches Blatt). Sladdade runt på ett flygfält i en halv dag och kameran smattrade. Frågade fotografen om han kunde maila över några bilder, han muttrade nåt om byte mot BMW delar och några bilder sågs aldrig till.
Inget ont om tidningen, det blev ett bra reportage och vi hade en kul dag.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Synd att man inte måste utbilda sig till "data"-programmerare, jag som pluggat och forskat i så många år..

o_O
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Dataprogrammerare är ett kungligt namn, du har väl hört; "Allt finns ju nu på datan". Men du menar alltså att om man jobbar som programmerare och inte har någon utbildning eller har forskat så så får man inte kalla sig det?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det finns ett antal skyddade titlar och vare sig fotograf eller dataprogrammerare finns på den. Däremot är det olagligt att kalla sig läkare eller psykolog utan examen: Länk

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.