AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

BMW-träffar och sammankomster
20.525

Fotorättigheter efter Knutstorpsträffen 25 års jubileum

Sida 1 av 6
Visa användare
93
LaszloTyresö
735i -89 E32
Vinnaren Knutstorp
Bästa 7-serie bil 2010
Vad tycker ni om Micke Olssons påstående ???? Åkte 2010 med min 735:a till 25 års jubileumet .Efter utställningen visade det sig att jag vann priset för bästa 7 serie bil.Fick en hel del fina bilder bla Micke Olssons från AP sidan,samlade ihop dom finsaste bilderna till min egen sida på BMWCS .Till min stora förvåning, kräver Micke Olsson mig på 5210 kr ,eller att jag ska ta bort hans foto på min bil från min sida. Min fråga är får han fota min bil utan min tillåtelse ,lägga upp bilderna på nätet.Får inte jag lägga in vad jag vill på min egen sida ifrån internet som redan fanns för allmän beskådning i alla fall.Tar gärna emot svar och tips från medlemmar. Mitt medlemsnummer 2509.

Älskar när allting funkar klockrent; underförstått BMW
tn
29
tnbd
F11 520d xDrive
Audi A5 Quattro
Bara för att bilderna är på din bil så betyder det inte att du får använda dem hur du vill.
Det är upphovsmannen som äger rättigheterna till dem.

Sen kanske Micke Olsson kan vara lite mer taktfull :)
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Jag tror att du behöver ta reda på vilka villkor som gällde vid själva utställningen - jag vet inte om man skriver på något papper i samband med entre eller liknande? För i ett sånt villkor kan det stå att arrangören har rätt att ta bilder på alla objekt. Och då äger faktiskt arrangören eller tilldelad fotograf bilderna. Jag är verkligen ingen expert - men rättigheter och möjligheter med bilder är mycket mer avancerat än vad man tror. Har de ej fått lov på något sätt, bör du kunna använda bilderna som du vill??
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Micke har helt rätt, han äger bilderna, men hade du frågat honom först så hade du säkert sluppit den påstötningen.
Du kan ju läsa på hans hemsida vad som gäller för upphovsrätt på hans bilder.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du skriver själv att du samlat ihop dom finaste bilderna från internet.
Det är förbjudet enligt lag!
Som Hasso skriver, hade du frågat först så hade vi varit i ett helt annat läge, nu är det ren stöld!
Varför ska du ha bilder gratis när ingen annan får det?
Det är ALLTID fotografen som har rättigheterna till bilden, även du när du fotar med din mobilkamera.
Skillnaden är att du inte lever på det!

///Micke
Min cabrio Länk
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Bör stå här: Länk
Här finns oxå massor att läsa i ämnet.
Länk

///Micke
Min cabrio Länk
63
260
633csi
633csi -77
M535i -86
540i/6 Touring -95 vit
Vet inte så mycket om upphovsrätt så det låter jag vara osagt men det måste ha varit en jäkla fin bild om den kostar 5210 kr.

Som alltid när jag hör om sånt här kan jag inte låta bli att tro att det ligger nåt mer bakom än det vi ser här.

Mvh

Janne
tn
29
tnbd
F11 520d xDrive
Audi A5 Quattro
Reglerna kring det här är glasklara och har provats x-antal gånger.
Summan är förmodligen standarddebiteringen för den aktuella publiceringen hämtad från blf's prislista...
63
260
633csi
633csi -77
M535i -86
540i/6 Touring -95 vit
Att det är en standarddebitering ändrar inte min personliga åsikt att det känns hutlöst dyrt att ta betalt 5210 kr för en bild på nån annans bil.

Tycker naturligtvis att fotografer ska leva dom också men är detta standarddebitering så lär man inte sälja så många bilder tror iaf jag men vad vet jag.

Mvh

Janne
Exakt, det är ett standardpris baserat på basbelopp.
Hade aldrig krävt det om man frågat om man fick låna eller om man vill köpa en bild av mig.
Hade LaszloTyresö frågat om han fick anväda bilden INNAN han tog den så hade vi löst det.
Skulle han vilja betala för den i det formatet han nu tagit den i hade den kostat 99:- inkl moms!

Precis som tnbd skriver, reglerna är solklara!

///Micke
Min cabrio Länk
63
260
633csi
633csi -77
M535i -86
540i/6 Touring -95 vit
Tycker att det var bra att Lazlo tog upp detta i forumet.
Det gör oss som inte är insatta i detta med upphovsrätten för som i detta fallet fotografier medvetna om vad som är praxis och vad som gäller rent rättsligt.
Men är det bara jag som är så snål att jag tycker priset är oskäligt i detta exemplet
som för Lazlo när det ändå var fråga om hans egen bil ?

Sett med sunt förnuft, vi lämnar rättspraxis och standardpriser åt sidan.
Fotografen har ju inte behövt bestiga Mount Everest för att ta bilden precis.

Min högst personliga åsikt.

Mvh

Janne
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Ang. att "samla in bilder från internet".
Så länge jag behåller dom för mig själv kan det inte vara förbjudet att spara bilder på min hårddisk för mitt enskilda bruk?
Jo, tyvärr så är det så.
Samma sak som att jag kommer hem och plockar ut några bilder från ditt fotoalbum.

///Micke
Min cabrio Länk
ma
7.450
marin849
Aha, bäst att säga upp internetabbonemanget då eftersom datorns webläsare gör detta med automatik.
ma
7.450
marin849
Länk
Jag tolkar det som att kopiering (av upphovsrättsskyddat material) för privat bruk är tillåten.

Dvs jag kan hitta en bild på t.ex. en fin 735:a, spara den på min dator och skicka ett mail till en kompis med bilden i och skriva "kolla, denna vore något för dig". Men inte mer än så.

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Det känns ju rätt konstigt att man inte har rätt till en bild på sin egen bil?

Micke, kan du inte vara lite snäll och ge honom bilden på hans egen bil, eller åtminstone enbart debitera ditt vanliga standardpris? Om Laszlo inte hade varit där så hade du inte kunnat ta nån bild, eller hur? Detta känns lite närigt...

Micke, tycker du verkligen att bilder från någons fotoalbum som inte har nån koppling till dig är relevant att jämföra denna situation med? I såna fall är det tragiskt.

Mvh
63
260
633csi
633csi -77
M535i -86
540i/6 Touring -95 vit
Om Lazlo har en verksamhet som han också tjänar pengar på bilden skulle jag ha större förståelse för det "kommersiella" tänkande som Micke visar här.

Annars så har jag svårt att tycka annat än att det är lite småaktigt i detta fall.

Jag förstår ändå principen Micke, fast jämförelsen med andras fotoalbum förstår jag inte.

Mvh

Janne
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Vet att Micke har juridiken på sin sidan men att kräva över 5000 av en privatperson som handlat i god tro tycker jag är ganska småaktigt.

Varför inte bara vänligt förklara läget och erbjuda honom bilderna till normala priserna?

Att han kommer köpa dem för 5000 är ju bara att glömma om vi antar att det handlar om en handfull bilder.

Jobbar själv med specialfotografering åt fastighetsmäklare där bilderna tas på beställning och används helt kommersiellt och priserna är inte i närheten och jag tycker ändå man tjänar tillräckligt bra.
Skulle någon av mina kunder använda bilderna på fel sätt skulle jag aldrig safta på med 5000:- utan hänvisa till ordinarie prislistan.

Men för att svara på ursprungsfrågan så har Micke helt rätt.
Jag tror kanske inte alla fotografer går efter gängse prislista normalt sett iheller men i detta fall handlar det om att markera och sätta ner foten och då är det väl praxis att utgå från denna prislista.

Jag har själv råkat ut för att folk tagit mitt material och även om jag inte har det som yrke att skriva/plåta känns det förjävligt att upptäcka det jag presterat i form av timmar skrivande och plåtande helt plötsligt ligger på en annan sajt där man inte har en janne att hjälpa till, få lite creds, komplettera samt redigera vid behov.

Det är ju inte så svårt att ta kontakt med vederbörande och snällt fråga om man får nyttja hans material i utbyte mot att man antingen i texten eller med hjälp av logga/signatur tydligt påvisar vem som är upphovsrättsinnehavare.

Dock är det nog LITE större chans att man får ett positivt svar om man gör det INNAN ;-)

Nåja jag hoppas ni kan lösa surdegen på ett sätt som gör er båda nöjda!

Johan S
NS 8.29
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Att lägga ut bilder (full upplösning) och text på nätet är lite som att parkera bilen med nyckeln i. Därmed absolut inte menat att försvara stöld.

Har man som syfte att sälja och tjäna pengar på dem får man väl förslagsvis lägga ut miniatyrer eller vattenstämplade bilder.

Men det Laszlo gjort kan man nog kalla stöld i juridisk mening men att kalla en potentiell kund som handlat i ren okunnskap tycker jag är ganska otaktiskt och knappast ett framgångsrecept som fotograf om du frågar mig.
Samtidigt kan jag ha viss förståelse att man efter ett antal intrång får bägaren att rinna över och sätter ner foten och då kan det drabba en enskild onödigt hårt.

Jag har också råkat ut för att folk "lånat" bild på ens bil till blocket annons men har svårt att bli upprörd.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.