|
Sida 3 av 6
|
|
|---|---|
|
jag anser. Jag har rätt att inte bli fotograferad. Mitt arbete har ingen annan rätt att casha in på. Jag har rätt att ta betalt för foton av mig eller mitt arbete. Mina föräldrar är de enda som har copyright på mig och mitt utseende. |
|
|
Så då bör man enligt vad som skrivits här få lov att fotografera sin skärm och då äga bilden själv helt plötsligt? Så om jag hittar ett kul foto som jag vill ha, kan jag leta upp det på nätet, fota min skärm och voila - jag har ett eget foto, som faktiskt blir helt ok. |
|
|
Det är en komplex fråga och jag skall försöka reda ut en del av era funderingar (och många felaktigheter - bl.a. i Mickes och fleras inlägg) Först kort om; Yttrandefrihet Varje medborgare har rätt till yttrandefrihet, vilket innebär att en person i tal, skrift, bild eller på annat sätt får sprida information och åsikter. Det finns vissa begränsningar i yttrandefriheten. Undantag får göras med hänsyn till bland annat rikets säkerhet, enskilda personers anseende, privatlivets helgd. Tryckfrihet De grundlagar som styr våra yttranden i media och tryckta skrifter är tryckfrihetsförordningen (TF) och yttrandefrihetsgrundlagen (YGL). Lagarna innehåller bestämmelser om tryckfrihetsbrott respektive yttrandefrihetsbrott. Yttranden som du gör i media omfattas alltså inte av bestämmelserna i brottsbalken. ---------------------------------------------- Vad får jag fotografera? I princip gäller följande på "allmän plats" - I Sverige får du fotografera vem som helst, vad som helst, vart som helst med några få undantag. - Undantagen är s.k. skyddsobjekt som t.ex. vissa militära anläggningar osv. - Likaså kan en näringsidkare på eget bevåg upprätta fotoförbud i sin lokal. Det innebär att tobakshandlaren på hörnet eller den stora gallerian kan skapa fotoförbud efter eget tycke. Dock så gäller detta bara om du befinner dig i deras lokal. Står du utanför (på allmän plats) får du fotografera in i deras lokal. Får jag nu använda mig av bilden jag tagit? Ja och nej - det beror på vad som bilden föreställer och vad den används till. En bil, ett hus, en häst, ett landskap, en myra (dvs inte en person) - Du får göra vad du vill med den bilden. - Publicera den på internet, använda den i en bok, göra vykort av den, sälja den osv. (jag skall reservera mig för hur nya PUL hanterar registreringsnummer på en bil - tidigare ansågs det som en personuppgift precis som ansiktet på en person ansågs vara en personuppgift och då kunde du inte publicera hur du ville) Läs om PUL och vad som är straffbart här Länk En person då? Du får fota vem du vill på allmän plats och ingen kan neka dig till att göra det. (sedan finns moral och andra frågeställningar men de hoppar jag över nu) Får jag som privatperson eller företag publicera den på Internet? Nja blir svaret för det beror på i vilket sammanhang. Är det en kränkande bild så är svaret nej. Är det inte en kränkande bild och/eller kränkande sammanhang är det OK. (PUL har luckrats upp lite kan man säga då det gäller detta) Vem avgör om det är kränkande? I slutändan är det en domstol som får avgöra det… Om en person avbildats och den bilden används i reklamsyfte utan personens medgivande kan personen kräva skadestånd. Om du fotograferar en person och bilden skall säljas/användas i reklamsammanhang måste man ha ett tillstånd (t.ex. modellrelease) som visar vad bilden får användas till. Om du däremot har ett utgivningsbevis så kan du i stort sett publicera vad du vill - kränkande eller inte. (få döms för kränkning om man är en kvällstidning…) Läs om utgivningsbevis här Länk Får jag "samla in bilder från internet". Bortsett från vissa bilder som enligt lag t.om. är straffbelagda att inneha så gäller följande; Ja så länge det är för privat bruk och du inte publicerar dem eller säljer dem. Du får spara dem på din hårddisk, skriva ut dem och t.om. göra en jätteförstoring av dem och hänga på väggen hemma. Det kan kännas konstigt att man inte har rätt till en bild på sin egen bil MEN vem är det som har tagit bilden? Det är lätt att tänka att den kunde vem som helst ha tagit, det tog inte så lång tid att ta den bilden osv, osv. Tänk på följande - Fotografen skall investera i sin utrustning, utbildning, försäkring, lokal och allt annat som gjort att han/hon kunnat ta bilden. Sedan kanske han/hon lagt ned flera timmar per bild på redigering (ur en systemkamera kommer inte färdiga bilder kan jag upplysa er om - ur en kompaktkamera kommer mer "färdiga" bilder men det är en helt annan diskussion) Allt detta gör att - om man skall leva på yrket fotograf - att man behöver ta betalt och tyvärr i mångas ögon mycket betalt för en bild. Även det är en annan diskussion :) |
|
|
Glömde säga Det är alltid bättre att be om tillstånd före... ...än att betala skadestånd efteråt! :) |
|
|
canon: Det du skriver är ju i princip det jag sagt tidigare i tråden. Är lite nyfiken, dels på ditt användarnamn och dels på var du fått informationen från. ///Micke Min cabrio Länk |
|
| Undrar om Lady Di´s efterlevande håller med. | |
| Angående "bildsamlandet" för eget bruk i datorn så hävdar Micke Olsson att det är förbjudet och canon skriver att det är lagligt. Vad gäller? | |
| canon har rätt micke har fel. | |
|
Har läst på, man får spara för PRIVAT bruk, även skriva ut bilder för PRIVAT bruk men INTE spara bilder eller annan media för att sedan visa upp den offentligt på tex en webbsida. ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
@GE Du har laglig rätt i Upphovsrättslagen (Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk) Specifikt enligt 2 kapitlet 12 § som reglerar detta. =================== @Micke O. I princip ja, men du har direkta felaktiga påståenden som; i ditt första inlägg i denna tråd där du skriver "Du skriver själv att du samlat ihop dom finaste bilderna från internet. Det är förbjudet enligt lag!" Du får gärna hänvisa till vilket lagrum som skulle reglera att det är förbjudet. Det är helt och fullt lagligt men hur du sedan använder dig av dessa insamlade bilder är det som kan vara olagligt - eller lagligt. I ditt svar till "marin849" som skrev "Ang. att "samla in bilder från internet". Så länge jag behåller dom för mig själv kan det inte vara förbjudet att spara bilder på min hårddisk för mitt enskilda bruk?" så svarar du "Jo, tyvärr så är det så. Samma sak som att jag kommer hem och plockar ut några bilder från ditt fotoalbum." vilket är helt fel (marin849 har faktiskt rätt) I ett annat inlägg skriver du "Man får fota allt man vill, vem man vill, när man vill så länge det inte tydligt är skyltat fotoförbud. Som tex militära anläggningar, företag osv. Så som ni säger, man kan fota grannen när hon är otrogen med kungen eller vem som, och sedan använda den bilden helt fritt till både internet och tidningat/TV." och det är bara en halv sanning. Du får inte publicera bilden på otrogna grannfrun med Kungen på internet. I en tryckt tidning, bok, film så är det OK men inte på Internet! ------------------------------ Du är nyfiken på mitt användarnamn - Svårt att hitta på något man kommer ihåg när alla de vanliga redan var upptagna så det blev ett "yrkesrelaterat" :). ------------------------------ Vart har jag fått informationen ifrån - som yrkesfotograf så har jag ett naturligt "intresse" av att veta vad jag har för skyldigheter och rättigheter. Då är det inte så konstigt att man läser juridik och ser till att hålla sig uppdaterad inom området. ------------------------------ |
|
|
Tack canon! Trodde att alla fotografer har bara rättigheter...var som helst..vad som helst...när som hälst.....bara du har en copyright du är kung eller Gud, Har de egna lagar?? Härligt att höra att det finns fotografer som har rättigheter och skyldigheter också!!!!??? Ärligt folk! Vi hade flera "fotografer" /frilansare/löstfolk/ som utnyttjar bilentusiaster med 100-tals timmar arbete på sina bilar, pga. rådande lagar. Kommer på träffar med ett syfte; tjäna pengar! Inte ett dugg intresserade av bilar! Älskar när allting funkar klockrent; underförstått BMW |
|
|
Laszlo: Nu är du ute på tunn is igen. Jag har vunnit första pris för bästa cab tre år i rad, vilket är max. Även 2010 var min bil med men som sagt, tre år i rad är max. Att säga att jag inte är bilintresserad är som att säga att Foppa bara spelar hockey för pengen men är egentligen oduglig! Just ämnet bilvård och utställningar är ytterst intressant. Jag har poleret ett antal prisvinnare, bla sveriges snyggaste bil. Detta inte mindre än tre olika bilar på fem år. Alltså tre utmärkelser! 2011 kommer en stark kandidat från Ronneby, bara ett tips! Kan det bli fyra bilar på sex år? canon: Återkommer med ett svar till dig... ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
Ojjjjjj.... Var det nogån som kände sig träffad????? Hur är det möjligt???? Älskar när allting funkar klockrent; underförstått BMW |
|
|
canon: Svaret på mitt första inlägg var självklart hänvisat till att bilderna var tagna från internet och sedan upplagda på en annan sida. DET är inte ok! Ok, visste inte att det var ok att publicera eget material i tryckt form men inte på nätet. Ante mig att du var i båda brancherna. :-) Sedan vore det fint om du tillrättavisar vad Laszlo skriver oxå, snacka om att ha direkta fel i texten. ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
Får en privatperson ta foton hur som helt eller måste man vara fotograf? Jag menar man kan väl dåligt räkna det som ett yrke och kräva folk på pengar om man inte har det som yrke, eller firma? t.ex Micke som nu tråden handlar om startade företag i först 2009, vad gäller för foton före bildandet av bolaget? Spännande tråd det här :) |
|
|
Du får som privatperson fota hur du vill på allmän plats. Du kan ju inte ta betalt om du inte har företag, således har jag inte fakturerat något innan 2009, ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
Hittade en intressant frågeställning på BLF om bilfotografering. Bilfotografering Det är många delade meningar angående oss som fotograferar bilar och lämnar registrerings skylten synlig. Nu undrar jag, om man fotograferar en bil på en utställning, är det då nödvändigt att sudda registrerings skylten? Vid olagliga race är detta en självklarhet, men inte direkt samma sak vid utställningar. Svar: Datainspektionen anser att bilnumret är en personuppgift, men eftersom den är oskyldig i dessa sammanhang (förutsatt att du inte förtalar någon) så behöver du inte ta bort numret.? I det olagliga racet som du skriver om är det ju förtalande och då måste man precis som du säger dölja numret. Jag har tagit ett flertal bilder på bilar med neon belysning.? Ett antal av dessa har jag mer eller mindre sålt (ej tagit ut betalningen än) till ett företag som säljer neon belysning som las ut på deras hemsida samt i annonser. ?Har ägaren till en av bilarna rätt att ta ut ersättning av mig på bilden där hans bil är med på? Jag har alltså inte tagit ut betalning för bilderna jag skickade till företaget.? Jag har säkert gjort en riktig idiot grej som jag kommer att få ångra resterande av mitt liv. Men som sagt ?"Har ägaren till en av bilarna rätt att ta ut ersättning av mig på bilden där hans bil är med på ?" Svar: Nej, någon rätt till döda föremål finns ej. Det är endast levande personer som kan kräva ersättning för att de är med med sin bild eller namn i reklamsammanhang. ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
LaszloTyresö. Om du slapp betala för ditt lilla misstag så tycker jag du ska vara nöjd och inte attackera fotografen i efterhand. Det blev väl konstaterat att du gjort fel och om jag varit fotografen hade jag funderat på att verkligen kräva dig på pengarna efter dina två sista inlägg. |
|
|
Jag tackar alla för hjälpen att bringa klarhet i vad som gäller vid fotografering av andras egendom. Givetvis måste jag följa reglerna för att inte åka på otrevliga överrskningar. Det betyder inte att jag instämmer eller gillar dom här bestämmelserna. Att jag slapp betala, berodde på att jag tog bort den för mig olagliga bilden. Mina två sista inlägg har inte varit riktade mot någon speciell fotograf, men om nån känner sig träffad kan jag inte hjälpa. Kort o. gott; Enligt min mening skulle vara självklart att bilägaren hade rätt att använda bilden med fotografens logga på. Älskar när allting funkar klockrent; underförstått BMW |
|
|
"Du kan ju inte ta betalt om du inte har företag" Kan man inte? Tror man kan ta viss betalning för hobbyverksamhet. Och ta upp det i självdeklarationen. Är det mer än så tror jag det också är ok men kunden måste då se till att betala in arb.giv avg. mm. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.