AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
28.760

Köpråd E39, ganska snabb affär...?

Sida 2 av 3
Visa användare
275
royalcruiser
BMW 540iAT -94 E34 Alpinweiss III

BMW 750iA -96 E38
Ascotgrűn
Titta lite efter en 728i E38:a också. Jag hade en för ett antal år sedan som hittills är den bästa bil jag ägt. Förbluffande snål för sin storlek, inte alls särskilt trött. Det kanske är rätt väg att gå efter 750:in?En bruks-728:a bör du kunna hitta för runt 30`

Mvh

Kristian
mi
321
millerone
BMW X3 G01 -19
Länk

Fördelarna med denna gentemot den du kikat på..

-Nyare
-Facelift= snyggare, mer modern, barnsjukdomar åtgärdade osv.
-skinnklädsel
-530, =hyfsat pigg, även utsedd till bästa motorn under den tidsepoken
-glastacklucka

Känns som mycket bil för pengarna om du kan tänka dig att gå upp 10k. Dock drar den säkert aningen mer sås då det är en automatlåda. Men är väl värt att kika på denna?
Et
153
Etoda
523iAT -98
...samt Audi och Mercedes
Råkar ha en likadan bil (annan färg och standardstolar, dock) och det största felet med den är bränsleförbrukningen. Räkna med 1,1 l/mil blandat, vid mycket stadskörning klart mer. Jag kommer bara under litern vid rena långkörningar på 40-50 mil och har aldrig kommit under 0,9 l/milen.

Min uppfattning är att automatlådan skall servas (ca 3500 kr) för ett långt och problemfritt liv. Kylsystemet är en svag punkt (som alltid på BMW...) så kolla om kylare/expansionskärl/termostathus är bytt. Kommer gärna annars i klump vid den åldern och milen... I övrigt en bra och trevlig bil. Den i annonsen var dessutom i "rätt" färger in och utvändigt.

(Problemen med hjulupphängningar och vibrationer finns ju alltid, men det känner du ju till som gammal BMW-ägare.)
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Appropå bensinkostnad så, om jag förstår det rätt drar 528an 1,1 minst cirka i stadskörning?

Känns som att det "skenar" iväg med pris på eventuell bil och reparationer.
Hmm..
Bör jag räkna med reparationskostnader på en 523, alltså kylare m.m.
Min tanke är att jag köper en manuell, så blir det inga dyra reparationer nu på ett tag..automat är ju dyrare och krångligare att serva/reparera?

millerone: Jo, den verkar fin och så, men tyvärr har jag inte ekonomi nu till den.

Alltså, jag dras mer redan nu åt att köpa mer "drag"

Är det så väsentlig skillnad i bensinförbrukning på 523-528 ?

Etoda: Tack, jo jag vet..ofta problem med vibrationer m.m.
som jag tänker är det väl oftare mer problem med sådant ju tyngre bil med många HK?''

Beemoholist javisst!
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
royalcruiser: vettig idè, men jag måste nog återhämta ekonomi samt ta tag i att jaga rätt på en "finbil" när jag har lite bättre utrymme, men tack för tipset...

Beemoholist javisst!
Si
359
Sigge019
Bmw 525M touring-07
Bmw 525lim ia-02
Shenna Tommy , hade själv förut en volvo 850-t5 med 300+hk , var ju skit skoj att gasa dock inte att tanka som du vet :)

Skaffade mig en e39a, 96a cosmos swartz, beige skinnklädsel finns bilder på garaget.org/siggeman enligt mig en bil i fint skick hade gått 21000mil och den gav jag 33K för har varit zero problem med den & drar i princip nada bensin! snålare än min gamla peugoet 206gti-02a! att den inte accar som en sportbil får man ta ibland :)

Lycka till!
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Nu förstår jag inte hur du resonerar. Om jag tolkat rätt: Du går från en törstig 750 till kanske 528 och tycker 528:an drar för mycket?

Man kan inte både äta kakan och spara den.

Vill du ha krut: Köp 540 om du vill ha klös, hade du råd at tanka 750 så lär du ha råd med en något snålare 540...

528 eller 530 drar mer än 523. I sugmotor finns en enkel tumregel: ökad effekt kan bara uppnås med ökad bränsle/luft mängd. Det finns förståss vissa andra förfinanden osv.

Mao. köp en 523 om du vill åka hyffsat snålt med en sexa.

Förbrukning är relativt körsätt. Jag kan komma ner på 0,65 med min 525:a -01:a, om jag kör som min 80 åriga granne.

Men annars drar den 0,85-0,90 blandad körning.

Lycka till, hoppas du hittar ett fint ex.

Jag är själv ute efter en V8, men bara för söndagar ;)

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Tycker denna skulle kunna vara nåt, sportstolar och xenon: Länk

Denna känns väldigt välvårdad och prisvärd även om den gått långt: Länk

To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
FD-Ormen: Ursäkta om jag är "luddig"
Jo, jag går från 750, men där vet jag att den drar bensin.
Min tanke nu är att skaffa en "bruksbil" sålänge, tills jag har råd att både köra (strunta i förbrukning) och försäkra, skatta samt köpa delar "piffa upp" och vårda!

Jag har helt enkelt "tänkt om" just nu =D !

Allt detta för att trots att jag hade försäkring har jag fått betala självrisker, 25% av hyrbilen (har varit tvungen att göra långa resor med hyrbilen som tickar KM kostnad m.m. ) Självriskreduceringar m.m.

Tack Rob_tj för tipsen!

Beemoholist javisst!
Visa användare
556
Henrikkarlsson90
530 IA Touring - 02
316 E21 - 76
denna ser fin ut Länk
An
111
Andreas523
BMW 523i Touring -97
BMW Z3M Roadster Hamann Ed. -97
Ang. snabb affär med BMW 523... Det kan bli en ganska dyr affär, jag ska inte vara pessimist, men jag har haft min 523 ett år och jag har aldrig haft så mkt fel på en bil någonsin, här är vad jag har haft problem med och fixat hitills;

ROST:
* Baklucka behöver du inte ens kolla, det är alltid rost där, det som verkar lite ÄR mkt under. Svag länk på denna bil.
* Kolla runt "kittningen" på kanterna av samtliga dörrar, ser du tendenser till rostfärgning runt dem så hittar du samma överraskning som mig, slit bort skiten och spendera en full helg med att göra om från början med slipa, grundmåla, lacka om och nytt kitt
* Kolla även runt lyftpunkter och dräneringshål (såna med gummipluppar i), domkraften gick igenom golvet på en av mina lyftpunkter på det som såg ut att vara ytrost. Samtliga dräneringshål / genomföringar med gummiplupp i hade rostat rejält (har svetsat om halva golvet på bilen och tappat förtroendet för bmws förmåga att rostskydda).

ÖVRIGA FEL;
* Gasfjädrar glaslucka men framförallt gasfjädrar baklucka packar ihop (ett helvete att byta de senare, då de sitter inuti taket, men det går =)
* Automatisk öppning av baklucka (ställmotor är vanligt fel, lätt att byta)
* Har du ac? Kondensator ärjar sönder och en hel uppsättning o ringar torkar ut efter ett tag. Gå inte på att det bara behöver fyllas på ac vätska. Det är ett slutet system, om vätskan åkt ut läcker systemet. Packningar kan du komma undan med 2500, med kondensatorn slutade min nota på 7500...
* Stötdämpare fram och bak (går att klara sig hyfsat billigt kit för 4500) kolla att bilen inte fortsätter gunga efter du satt igång den och tagit bort handen)
* Har du farthållare? om den inte fungerar och du inte har en lysande antispinnsensor (som då kan vara trasiga givare) så har sannolikt fel i centralenheten, kostade ytterligare 7500...
* Räkna med att byta minst någon ABS givare om det inte är gjort, ca 1500 kr / st

Utöver detta har jag behövt byta bromskivor, bromsbackar handbroms, bromsrör, hjullager och diverse interrör prylar som knappt går att hitta hela på skroten, som bmwn "genialiska" mugghållare som går sönder på löpande band, ca 400 kr st.

Sen var bilen underbar att köra i 4 mån (kostnad inköp 35000) service och delar ca 40.000 totalpris 75.000. För 10 dagar sedan rullade jag in den i garaget för det var kallt ute och på morgonen startade den inte. Vad som är bytt och hur det strular kan du följa i den här tråden;

Länk

HA INTE BRÅTTOM MED EN 523! KOLLA NOGA! Jag gjorde inte det, blev förförd av lyxen för lite pengar och komforten i bilen...

Men det är en underbar bil när den fungerar!

Mvh
andreas
mi
321
millerone
BMW X3 G01 -19
Andreas523: Använde du specialverktyg vid bytet av gasdämpare? Använde du orginaldämpare? Några övriga generella tips vid bytet av dessa?
An
111
Andreas523
BMW 523i Touring -97
Vi tillverkade ett eget verktyg, men det var ett rent h-vete, fick byta två ggr för jag körde biltema först och de orkade inte hålla uppe luckan. Sen körde vi orginaldämpare från skroten och då lånade jag specialverktyg mkt enklare

Mvh
andreas
mi
321
millerone
BMW X3 G01 -19
Okej, du lånade på BMW? Hur ser verktyget ut? Kan jag tillverka ett själv?
An
111
Andreas523
BMW 523i Touring -97
Om du pratar om huvuddämparna för bakluckan (alltså inte glasluckan, för dessa är lätta att byta) så sitter de inne i taket på en bult som ser utsom en dragkrok. Nederdelen är bultad i bilen och överdelen är en kula. Du kommer att se på dina ersättningsdämpare att du har en sprint där, det är den som gör jobbet jävligt. För att ta bort de gamla är inte svårt, bara att köra in något som är stark, t.ex. en stålstav, lägga den under dämparen (obs! Se till att du hittat änden på dämparen, dvs den kupade delen i stål som ska på "dragkroken" så att du inte tar hål på den gasfyllda delen, då smäller det bra). När du lagt stålpinnen unden denna kan du använda den som hävarm, jag klippe till med en mindre slägga, då hoppade dämparen loss och sen var det bara att ta ut den. När du ska sätta tillbaka den är det omvänt, då får man skjuta in den i hålet och du kommer att känna när du ligger på kulan, för när du drar åt sidorna så ramlar den av och faller några cm neråt. När du väl hittat placeringen på kulan så måste du klippa till med din stålstav / hävarm uppifrån. Utan sprinten var detta lätt, då hoppade den på direkt. Problemet var att när luckan öppnades hoppade dämparen av (ganska otrevligt). Det är här specialverktyget från bmw (lånade från verkstad) kommer in, den hanterar sprinten medan du för på dämparen. I runda 1 när jag inte hade en sån, kapade jag ett fälgkors (för att få en stark hävarm) och svetsade sedan på en större buktad bricka som vilade på dämparens kula, dvs den hoppade inte av när jag klippte till och då kunde man tvinga på dämparen utan att samtidigt ta bort sprinten. Men det var som sagt var jäkligt jobbigt och många svordommar. I efterhand skulle jag rekommendera bmws specialverktyg, väsentligt enklare...

Hoppas du förstod något av min beskrivning, lycka till!
mi
321
millerone
BMW X3 G01 -19
Okej tackar:) Får se när det finns tillräckligt med energi för detta..
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Andreas523: Det var en hel del att "fixa" har tittat på en del 523or nu och ALLA har haft rostig baklucka samt en hel del..den som jag tycker var superfin har jag ej råd att köpa.

Stort tack för dina tips.

Tyvärr tyvärr (mycket gnällande från mig, är inte sådan men är så förba..ad på allt som hände min 750 m.m.) blir nog en mycket billigare BMW så länge tills jag har jobbat ihop mer pengar. Kikar lite på en E36 320 typ som jag har som bruksbil, har hittat för ca 12 000kr...
Länk
Le
431
Lelle
520d touring -15
118d -08
325i cab. -02
http://www.garaget.org/bmwlelle
Länk
inte mycket mil på denna annars.

Bästa Möjliga Wal ;)
Nej milen var låga men priset löjligt högt anser jag.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.