|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej! Försäkringsbolaget kommer lösa/köpa uloss min 750 som är skadad och på verkstad. Jag funderar på Lite mer att köpa en E39 för pengarna jag får. Vad ska jag tänka på ? (har läst köpråd) Är det stor skillnad på 520, 523, 528 ? Vill ha lite "drag" men efter min 750 så kommer jag ändå inte bli nöjd, så hellre att bilen är bensinsnål, men skiljer det bara lite i faktisk förbrukning så tar jag hellre en motorstarkare bil. Alltså, att tänka på? Skillnad på de olika motoralternativen? Tack på förhand! Mvh Beemoholist javisst! | |
|
Hade en 523 -99 (dubbel-vanos) som dög som vardagsbil. Men vid omkörning är det bara kugga ner till trean och varva till rött om man har bråttom, inte som i en 740/750 där man bara pyser förbi... En 528 verkar gå att hitta för vettiga pengar, ofta har dom mer utrustning än 520/523 vilket är bra när man kommer från en E38 :) |
|
| Köp en 540 då!;) | |
| Som vardagsbil tycker jag 530in räcker bra vad gäller prestanda, I princip samma förbrukning som 520 och 525 men definitivt piggare. Generellt så kan det nog vara vettigt att välja en faceliftad, dels pga. av modernare look och de andra förbättringar som medför en senare "facelift" -bil.. | |
|
540 drar för mycket bensin :( Hade E34 540-93. Ok, så facelift gäller... tack så länge... Beemoholist javisst! |
|
|
Tycker min 525 03,a är trött, men det skulle jag tycka om 530 efter ett tag med, en som aldrig blir nöjd...:-) Fast jag har inte lika bråttom som i yngre ålder. Men har jag bråttom tar jag sporthojen,kanske därför jag tycker dom flesta bilar är trötta ? |
|
|
Om jag var i dina skor skulle jag kika på en 530. Tycker den är vettig vad gäller prestanda/förbrukning. Kan passa på att gratta till tusende inlägget :) |
|
|
Dr Pepper: Tack ;) Tänkte inte på antal inlägg =D Vet tyvärr inte om ekonomin tillåter en 539 i inköp.. Trots att jag har försäkring så är det flera tusen i självrisk och hyrbil som kostar m.m. Kan man få en 530 under 30 000 cirka? Beemoholist javisst! |
|
|
*530 ska det stå :) Beemoholist javisst! |
|
DA 245 318d Touring -10
X3 3.0i-04 523iT-00 850ia-91 850ia-90 320icab-91 2002turbo-74 M2-75 2002tii-73 2000touring-72 2002-75 2st 2002-69 |
Hur mycket får du för 750:in om man får fråga Mvh Daniel |
|
Tjena, 530 är en härlig bil med, i mitt tycke, klart godkänt tryck om man gasar på lite. Den tar dock en del bensin. En fördel med just 530 är att de ofta är välutrustade och har ett bra antisladdsystem som standard (jag tror även 520/525 har det efter faceliften -00, vet ej om det är standard dock). Du får nog tyvärr svårt att hitta en 530 för 30'. Jag har emellertid hört mycket gott om 528:an som i.o.f.s. har lite mindre effekt, men skall ha ett trevligt vrid (jag har dock inte kört någon). De ligger betydligt bättre i pris och har en annan utväxling som gör dem mindre törstig än 530:an. Detsamma gäller 523:an men då får man förstås ännu mindre hästar under huven. Dessa har dock inte (vad jag vet) antisladd utan endast antispinn, om man nu lägger vikt vid detta.... Lycka till! Olle D |
|
|
Jag hade en 523 med TU-motorn. Maken till snål bil med den tyngden får man leta efter! Frugan körde den i motorvägsfart med snitt på en bra bit under 0.8! Vad gäller prestanda kvittar det nog vilken av sexorna du väljer, de känns slöa mot tolvan i vilket fall som helst. |
|
|
Hej, med en budget runt 30' så tycker jag att du skall leta efter en 523 eller 528 av årsmodell 1999-2000. Precis som det skrivits om tidigare så är M52tu motorn förhållandevis snål, och dessutom bra! Till skillnad från M54an (2001-2005) så drar den ingen olja. Det verkar dessutom som att e39 from årsmodell 2001 (facelift) rostar mer, och även har mer problem rent allmänt. Nackdelen med årsmodell 1999-2000 är felande ABS-modul. Denna lagar man dock för under 3000:- Mer tips finns att hitta under 'Begagnatguiden'. Lycka till med val av bil! /H |
|
| Med den budget är det helt klart 523/528 som gäller. Den 523 jag hade upplevde jag som nästan skrämmande bränslesnål i förhållande till storleken på bil osv. Jag skulle gå mer på skick än om det är 523/528 då åtminstone inte jag upplever några jätteskillnader motormässigt mellan dom två. 520 skulle jag personligen hoppa över men det kanske funkar det med. | |
|
Tack för alla tips! Har provkört en 523-97, manuell nyss ikväll. Oj vad den kändes ovan att köra! Servon kändes "hård"trög. Är servon mer trög på E39? Testade att snurra på kylafläkten, den ska tydligen vara lite trög så att den inte snurrar utan motstånd har jag läst någonstans på AP. Det var lite motstånd. Sedan undrar jag kring "draget" accelerationen. Jag växlade ner till 3an vid ca 40-50 och gasade, men det hände inte mycket tycker jag...men jag kanske är FÖR van med min 750? eller ska jag växla ner till 2an i 40-50 för att få lite "acc" Bensinförbrukningen gillar jag skarpt! (min 750 drar ca 2l/mil i sthlms vinterkörning nu. Så om denna drar 0,8 är det bra! Denna bil provkörde jag ikväll (fakta): -97 Tyginredning manuell Ingen CD, endast kassett! Rost men ej gravrost på förardörren, bakluckan Färgen var lite annorlunda ( mörkt så jag såg ej så bra) den var typ silver men lite kameleont rosa skimmer..lite, svårt att beskriva. Inga pixelfel Ok vinterdäck 18" sommardäk i ok skick. Han vill ha 30 000 men är beredd att gå ner lite vid smidig affär. Är detta ett ok pris för en sådan bil? Håkan: Tror du jag kan få en 99-00 för ca 30`´??? LUS: Du har nog rätt vad gäller drag... Antisladd har jag GÄRNA! Hade det på 750n och det behövdes på den tunga bilen kan jag säga..är väl lättare att parera sladdar med E39 kanske? Det kanske inte är lika viktigt på en E39 som är lättare att hantera? Det är mycket att tänka på nu..hmmm... Ska försöka provköra flera olika E 39 för att bilda en uppfattning. Måste tyvärr åka bort till Västernorrland över helgen, men är åter i sthlm måndag kväll! Daniel: 40 `men den var faktiskt i bra skick, inspektören höll med mig motvilligt! (Försäkringsbolagen vill alltid slingra sig! och har skulder b.la. självrisker/hyrbil m.m. så får bara behålla lite under 30 tusen... |
|
|
Stressa inte när du letar bil. Det är köparens marknad och med lite tur kan du hitta ett finte exemplar till en bra peng. Visst kan du hitta en 99-00a till de pengarna. Här är ett exempel: Länk Gällande servon så är svaret ja, det är lite trögt. Mvh Håkan |
|
|
När du fått pengarna, fanns inte alternativet att du kan lösa ut bilen billigt och fixa den själv ? Gissar på att fb inte får så mycket pengar för den när de lämnar den på skroten. Hade du fixat den själv för tex 20k så hade du haft en felfri bil igen i fint skick. BMW 4 Life |
|
|
Pro medlem : Vad menas att vara det ? |
|
|
Håkan: Ok, tack ska kolla runt och provköra olika E39or för att jämföra. Aha, så servon är "trögare" ..då vet jag det också :) CTech: Finns inga begagnade kofångare m.m., så det hade blivit en ny..för dyrt. Är inte beredd att lägga 30 000- 35 000 för att få den i ok bruksskick, man vet ju inte hur länge allt annat håller. Jag hade 11000 kvar i skuld för 750n också, känns skönt att betala bort det. Sen kändes det lite trist hela saken, ville inte/orkar inte hantera allt med den bilen längre..kanske fel beslut av mig men kändes rätt att avsluta och köpa en mer "bruksbil" så länge. Lite kul faktiskt att byta bil också! Prova andra modeller. Beemoholist javisst! |
|
|
Håller inte med om en del påståenden. Fina facelift är nog att glömma för 30k - 530 och 525 kom 2001. Rostskyddet blev bättre och bättre och inte tvärt om. 525an jag hade tidigare drog ingen olja alls mellan 2000 mil service. Naturligtvis är inte kvalitén sämre på senare modeller än de tidiga.. |
|
|
Glömde en viktig fråga: Får man räkna med att e39 -97 motorn "tickar" lite..har ju trots allt gått 28000mil? Är det vanligt och ganska ofarligt eller är det ett stort tecken på att något är fel? Oljan verkade bra (inte grådaskig) Kylarvattnet var blåaktigt så det är nog ej topplocket som tydligen är känsligt på dom här.. Beemoholist javisst! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.