AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.643

Lambda = 0,000

Sida 1 av 2
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Hur är det möjligt att man kan mäta Lambda = 0,000? Var på bilprovningen idag med min 2007 523:a och de provade att mäta med tre olika mätarstationer och fick 0,000 på samtliga? Lambda 0,000 måste ju vara ren syre eller ren bensin så gott som.... Motorn går som en klocka dessutom.

Nu har man en 2 och ombesiktning...

//Lasse
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
De kunde dessutom inte skriva lägre värde än 0,90 på datorn... nåt måste ju vara totaltokigt..
Är inte lamdavärdet ett beräknat värde av en fyrpunktsmätning?

Har tom haft en besiktningsman som sagt , lamdavärdet skiter jag i bara de andra är bra, var det de enda avgasvärdena du fick fel på?
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Det var det ända som var fel på. CO-halten som var noll, kunde vara det sa han, men det tycker jag också är konstigt... Men att Lambdavärdet som är en kvot utifrån idealvärdet 14,7 som är lika med noll.. hur kan det vara det?!
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Nu var jag ut för att känna att inte en av de 2 rören var ett dummy-rör och han inte mätte på avgaserna.. Men det var inget dummyrör..
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Lambda-idealvärdet är 1,00.

Så något knas måste det ha varit på mätutrustningen!

Här finns lite intressant att läsa:
Länk

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Tack Johan! Det skulle tyda på att den går enormt fett och ändå drar den bara ca 0,65-0,70 landsväg vid städad landsvägskörning. Hur lite kan den då dra om det är bilen som det är fel på :-)

BMW ska kolla på den på onsdag, så får vi se vad de hittar.

//Lasse
Fr
66
Frenzy
M5 -94 E34
M5 -90 E34
Väntar med spänning på resultatet. Hur gick det?
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Nu har BMW kollat på detta och det är inget fel. (Enligt AU-bördata ska lambdavärdet ligga mellan 0,7 och 4). Bilprovningen klarar inte av att mäta högre lambda än 1,97. Är det högre visar deras mätare 0.

Bilprovningen hade inte informerat sina besiktningstekniker om detta. BMW fakturerade Bilprovningen för arbetet.

//Lasse
CE
11
CER
523i -97
Jag förstår inte riktigt vad du menar.
Lambdavärde över 1,03 är inte godkänt.
Vad spelar det då för roll om Bilprovningens instrument inte kan
mäta upp till 4?
Vad är AU-bördata?
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Om du kollar på SBP protokoll så ser du 0,97-9,99 inom parantes, dvs de värden som är godkända av dem. Dock kan SBP inte mäta högre än 1,97. Deras utrustning visar då 0.000, vilket jag fick underkänt för.

Moderna direktinsprutade bensinare kan dock ligga så snålt, att de kommer över 2.00, vilket min gjorde hos BMW (som har mätutrustning som går att mäta på....)

Vad AU-bördata är för något vet jag inte, men det var det BMW skrev.

//Lasse
CE
11
CER
523i -97
SBP godkända värden är (har varit?) 0,97-1,03.
Menar du att dom gör undantag för vissa bilar?
Eller har övre gränsen ändrats?
Enligt mitt senaste protokoll från Bilprovningen till den ena bilen anger de att lambda ska ligga inom intervallet av 0,95 - 1,09. Det är de värden som står inom parentes.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ligger du över 1,03 i Lambdavärde för en modern katalysatorbil, blir den inte godkänd av bilprovningen!

En frisk lambdasond och en motor som går som den skall genererar ett värde på ca 0,4volt från lambdasonden (det värdet pendlar lite upp och ner i takt med att lambdasonden reglerar motorstyrningen i förhållande till avgaserna...men medelvärdet är ca 0,4v).

Jag har aldrig sett att bilprovningen anger 0,97-9,99, i mina protokoll har det alltid stått 0.97-1,03 inom parantes som godkänt lambdavärde.
Var har du fått det ifrån?

Misstänker att fakturan som gick till bilprovningen kommer tillbaka ganska snabbt.... ;o)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
På SBP protokoll står det 0,97-9,99 inom parantes. Antar att det är olika på årsmodeller och typgodkännanden. Min är en LCI 2007, dvs med nya motorgenerationen.

//Lasse
Lasse: Det verkar som att ditt protokoll är felaktigt om det skulle stå 0,97-9,99 inom parentes. Lambda 1,00 är det optimala för en modern bil med katalysator.
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Jag vet också att 1.0 är det optimala förhållandet: 14.7 delar luft mot en del bränsle ( i vikt). Enligt BMW är det inte ovanligt att det ligger mellan 2-4 på direktinsprutade bilar på förhöjd tomgång. Antar att det är för att spara så mycket soppa som möjligt, då blandningen är mager, men inte ger mest effekt.. Något som inte behövs på tomgång...

Kan någon annan med en LCI (Bensin) kolla sitt protokoll?

//Lasse
Pa
60
PacmanRacing
Nämner bara BMWna...
850i -92
750iL -89
750i -92
540i -98
Det känns som att SBP behöver komma ifatt teknologin lite. De är minst 10år efter i utveckling!

Vid väldigt låg last behövs inte särskilt mkt förbränning. Detta har varit bensinmotorns stora akilleshäl eftersom man tvunget måste fylla förbränningsrummet med luft, och den luften måste blandas med bränsle...annars får man NOx vilket är elakare än CO mm.
En modern direktinsprutad bensinmotor idag arbetar likadant som dieslar gjort i ca 10år, dvs man har två förbränningsrum i motorn...ett primärrum inuti kolven och ett sekundärrum där förbränningsrummet normalt brukar vara.
Genom att styra bränslet med direktinsprutande spridare att spruta direkt in i primärrummet i kolven så kan man skapa en kontrollerad avskärmad förbränning inne i kolven som då förbränner bränslet optimalt, dvs vid lambda 1,00.
När sen den lilla avskärmade förbränningen är klar och gastrycket trycker ner kolven kommer förbränningsgaserna ut i sekundärrummet där det finns massor av luft som inte använts. Detta ger avgaserna ett felaktigt avgasvärde ifall man mäter dem med en vanlig avgasmätare.
En "vanlig" lambda som mäter mellan 0-1V skall INTE ligga kring 0.4V, den skall pendla snabbt upp och ner mellan 0.1-0.9V, även på tomgång så skall den pendla bra, gör den inte det är sonden gissningsvis lite för trött...Lambda 1 motsvaras av ca 0.45V. Jag har själv erfarenhet av en sond som låg kring 0.45V (0.35 till 0.55) o trodde givetvis att den var ok, men efter dubbelkontroll mot en annan (bättre!) sond så pendlade värdet betydligt mer och snabbare, även på tomgång.
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Pacman - Tack, Känns som du vet och kom med en bra förklaring.

//Lasse
Be
2
Betar
320i -08
Hej Lasse,
jag har en 320 från -08 med nya direktinsprutade motorn.
Vid första besiktningen för ett par veckor sedan fick jag precis som du ett lambdavärde på 0,000 med gränsvärden på 0,97-9,99 inom parentes.

Efter att ha pratat med BMW-verkstaden säger de precis som Pacman att SBP inte hängt med i utvecklingen och därför mäter på ett felaktigt sätt.

Märkligt nog blev bilen ändå godkänd utan anmärkning så jag låter väl det hela bero. Men så verkar det alltså hänga ihop. Har du hört mer från SBP om detta?

/Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.