AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
10.404

523 e39 misständer till och från.

Sida 1 av 2
al
231
alefors
525-92
523-99
520-93
Köpte en BMW 523 e39 för en vecka sedan.. bilen gick som en dröm från e-tuna till gävle. Dagen efter körde jag lite och då började den plötsligt misstända. Lämnade in den på diagnos, och fick felkod: misständning på cylinder 1,2 & 3.
Mekanikern kollade även upp stiften som satt i, och de var tyävrr Bosch.
Har redan beställt nya ngk platinum, så dom är påväg.
Dessutom så har bilen gått igenom inspektion 2 Maj 2010, där det visade sig felkod: tändspole 1 & 3.
Naturligtvis blev dom utbytta.
Enligt mekaniker så är det inte tändspolarna som strular igen, då de ska hålla längre än så. Kan tilläggas att det är bremi tändspolar.
Dessutom, enligt honom, så skulle det visa på diagnostiken att det är misständning på tändspolarna som förut. Inte bara misständning på cylinder 1,2 & 3.
Har åkt med bilen ändå, och den går som en dröm, tills den helt plötsligt börjar blöddra. Den går inte på alla cylindrar..
Jag undrar, kan felet med tändstiften ställa till med det?

sj
588
sjobusen
420d GC -16
Z4 sDrive 35i -10
Ja fel tändstift är inte bra...

Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
i värsta fall kan man bränna kolven (mot cylinderväggen) med fel stift. finns skräckexempel på de. men då ska man nog köra därefter också.

BMW ownz
Var det rätt bosh i eller var de fel boschstift?
al
231
alefors
525-92
523-99
520-93
ja, det var rätt bosch. inspektion 2 på bmw i stockholm. varför sätter man i bosch när man vet att det är ngk som gäller.
Fast jag är ändå skeptiskt att bara stift kan orsaka sådana problem. men hur tolkar man annars felkod då tänspolarna är bytta. jaja, får byta stift först
För att det är säkert inga större problem med dem, bilen har ju som sagt gått bra.

Du får väl ta en chansning och byta.
al
231
alefors
525-92
523-99
520-93
va och körde med den nu. startade och gick som den ska i några km sen började den blödra igen. stälde den och gick in ca. 1 timme. gick ut och stardae den igen och körde iväg utan problem. efer några km började den igen. schizofren bil.
igår hade jag åkt ca. 6 mil innan den slutade gå på alla 6.
Pa
184
PalleM
316-98 Touring
Intressant tråd. Jag har samma fel på min 520-02. Har bytt stiften som vart NGK och var inta gammla, monterade in Bosch stift i den och har samma fel ändå.
Har fått vevaxelgivaren rengjord och kollad upp men den var tydligen okej, till saken hör att så fort den blir lite varm så går den bra, Hade samma felkoder som du men på cyl 2,4,6 tror jag att det var.

al
231
alefors
525-92
523-99
520-93
varför böt du från ngk till bosch????

det som stör mest är misständning cylinder 1,2,3. tändspole 1 och 3 är bytt maj 2010. BREMI. hur kan den då misstända???
vänta bara på stift så jag kan byta nån gång. ta längre tid från ungern än tyskland=)
det jag märkt att den börja bete sej på det sättet är när jag tvingas bromsa hårt eller får liten sladd och antispinn får jobba hårt. men vilken samband ska det vara???
börjar bli schizofren själv snart=)))
Pa
184
PalleM
316-98 Touring
Jag har köpt den på firma så det var under garantitiden, så det var dom som valde att skruva dit Bosch stift på den, frågade och dom sade att det var rätt efter reg nummer.

Blev som sagt ingen skillnad alls efter stiftbyte så felet kvarstår.

Kan det kanske vara kamaxelgivaren?
al
231
alefors
525-92
523-99
520-93
kan vara men ska det inte visa sej på diagnostik???
vill inte åka till bmw igentligen för då ska det bytas allt för att de gissa sej fram bara.
al
231
alefors
525-92
523-99
520-93
jag har märkt att bilen går bra kall men så fort den kommer upp i temp så börjar den jävlas
To
57
Tobbe_Götet
BMW 530i -01
Jag hade samma problem och då var det den övre kamaxelgivaren som var felaktig. Det visade sig på felkodsälsaren oxå.
Allt funkade perfekt men när bilen blev varm så svarade den inte bra på gaspådrag. När motorvarvtalet var högt så var det sällan problem.

Bor du i Götet så får du säga till så kan jag hjälpa dig läsa ut koderna.

al
231
alefors
525-92
523-99
520-93
Bor i gävle men tack ändå=)
Upptäckte en sak till. När jag har motorvärmare så jävlas den efter ca. 5km. idag hade jag ingen motorvärmare på jobbet. -20, starta utan problem och gick utan problem ca. 13 km. när jag tänker efter så har den bluddrat när jag har haft motor värmare i. vad håller bilen på med???
to
402
tomtebloss
E60 530D LCI, tuned.
E61 520D LCI,
E39 530IAT
E46 M3 cab
kan de va dålig syresensor kanske? luftmassemätaren? vacum läcka? misständningar är inget kul att handskas med :(
al
231
alefors
525-92
523-99
520-93
Fan va jag älskar ebay.de

Bmw här ville ha 1200kr bara för stift. fick hem mina idag från tyskland 546kr inkl. frakt. rakt ner i brevlådan. NGK platinum.
återkommer fter byte med resultat
Vart beställde du dem, vilken firma?
to
402
tomtebloss
E60 530D LCI, tuned.
E61 520D LCI,
E39 530IAT
E46 M3 cab
alefors jag köpte 8 NGK stift till min V8 för 360kr ink frakt från mystic solutions :)
To
57
Tobbe_Götet
BMW 530i -01
Alefors:
Vill bara igen påpeka att symptomen stämmer med dom som jag hade och fick byta kamaxelgivaren.
När motorn var varm så började symptomen (vilket den trotts allt är när motorvärmaren varit på) aldrig när motorn var kall.

al
231
alefors
525-92
523-99
520-93
Hej. Nu har jag bytt stift och bilen går skit hela tiden nu. blev sämre. det jag såg på gammla stift är att stift nr.2 var helt svart , sotig och torr. böt plats på tändspolar och satt en ny på cylinder 2 men nu gick den hem från garaget på bara 5 burkar.
Ska åka in på bmw imon och läsa av koder. ska fråga om kamaxelgivaren som Tobbe_ götet säger. så jävla less
al
231
alefors
525-92
523-99
520-93
Hade bilen på verkstad igår, inget nytt. jag hade inte satt ditt 6ans tänspole riktigt. därför bluddrade den hela tiden efter stift byte. 2ans stift var sotig och svart den med. bilen hade gått 3 mil efter byte. varför den beter sej såhär på 2ans kunde inte konstateras. på måndag kommer dem göra kompprov och byta tändspole. Jag hoppas verkligen att jag inte behöver riva toppen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.