AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
28.848

18" fälgar med nya däck, E90/91. Vad kan vara rimligt annonspris?

Sida 4 av 4
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
andreas_lofgren//

En undersökning om Marangoni Mythos.
Länk

Ser bra ut tycker jag. :)
Grodan: Om du använder den sidan som referens kring hur bra ett däck är bör du tänka om... Kan inte bli mer fel än så.

Alla siffror du ser är baserade på vad folk har angett, dvs. hela den sidan bygger på att människor skickar in sina personliga åsikter kring däck genom att fylla i ett formulär. Svaren från formulären blir sedan de siffror du hänvisar till. Så det är enbart personliga åsikter och ingen som helst fakta..

Du får tycka vad du vill om däck, men jag och troligen väldigt många andra anser att det absolut sämsta en bilägare kan göra är att snåla in på däcken. Om det nu skilde så lite som 2000kr till att köpa ett erkänt bra däck, mycket fakta som styrker detta, varför då snåla?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Grodan: Det där testet lider av exakt de trovärdighetsproblem jag nämner. Finns ingen trovärdighet i av vad enskilda privatpersoner anger när de inte kan jämföra mot något annat.

Länka till ett seriöst test av en biltidning där Marangoni placerar sig annat än i botten så byter jag åsikt.

-------
//Lövet
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Skicka en länk där det står att Marangoni är i botten. De är inte direkt billiga för att vara ett okänt märke i Sverige om man jämför dem med alla kina tillverkade däck.

Chris//

Det handlar inte om att snåla, när ett mina RFT däck gick sönder och eftersom de var slitna så var det inte nån vits med att laga dem.

Däckhandlaren som jag är kund hos sen många år, hade inte många alternativ inne just då pga de mått som jag ville ha och jag behövde däck fort som attan. Då sa han till mig att de fanns hemma och eftersom jag hade haft de på min E90 och det fungerade bra så körde jag på dem istället för att vänta i några dagar. Jag behövde bilen och eftersom BMW är så premium att de inte ens kan slänga in ett reservdäck i bilen så fick det bli dem och jag är nöjd. Egentligen ville jag ha 19" men fick bråttom och kunde inte heller vänta på 19 fälgar. Allt är BMWs fel. :)
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Jag har enbart positiva erfarenheter av Marangoni. Däcktester testar egenskaperna i extremsituationer, och 99,9% av mina mil är inte extrema. Men om det inte skiljer speciellt mycket i pris, köper jag helst "premium" däck.
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
@Marin
Det är i de extrema situationerna det skiljer mellan liv och död.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Grandy läs här...

What is the difference between budget, Mid-range and Premium Tyres?

Have you ever heard that saying 'you get what you pay for'? With the premium brands you are not just paying for name you are also investing in the millions of pounds worth of research and development these brands undertake. As a result of this you do get a better performing, more advanced and longer lasting tyre. However it is worth mentioning mid range tyres which are developed by the leading manufacturers using the same technology but with brand names you may not be so familiar with. These tyres are priced below the premium branded tyres but above the budget range and offer exceptional value for money. Some of the brands to look for are Roadstone, Kumho, Firestone, Toyo, Falken and Yokohama. As for budget tyres they will not offer the same level of high performance as our premium brands but they are still good quality and at affordable prices are well suited to low mileage urban drivers or motorists on a budget. We try an supply the right tyre for you and your needs

:)
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
SAAB 2.0t Vector/Aero -03 (såld)
Jag tror de allra flesta som kör på Marangoni har positiva erfarenheter. De ska ju enligt tidigare inlägg baseras på Pirelli, dock några generationer äldre kan jag tänka mig. Vitsen med att testa i extremsituationer är just därför att det är där det kan stå mellan liv och död. Så jag hoppas att jag kör 100% och undviker dessa extrema situationer.

Vill man köra på gränsen gör man det på en bana och då talar vi helt andra däck.

Diskussioner på detta forum brukar ta oväntade vändningar vilket är roande. Tror de flesta på detta forum kör på hyfsade däck och är åtminstone lite pålästa. Värre är det med grannen Svensson som blir pålurad billiga skitdäck från diverse skumma däck-krängare.

För några år sen blev man mobbad om man körde på Hankook men de har gjort ett rejält kliv framåt och hamnar bra till i erkänt seriösa tester.

Så den senaste uppsättningen däck till mina bilar blev Hankook Ventus S1evo till BMW:n och Hankook VentusV12evo till Saab:en

/Rikard
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
Tog lite tid att få till inlägget så jag missade de två precis över mitt..
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Marangoni är helt OK däck. Jag skulle istället passa mig för däckfabrikat typen Linglong, Nankang osv.
Har för mig att de flesta "kända" däckfabrikaten idag ägs utav dom 3 stora, dvs Goodyear, Michelin eller Bridgestone.
Då antar jag att Geely kan sägas vara en billigare variant på Volvo. Och vi vet ju alla att Fiat och Ferrari är samma sak. Samma ägare till fabrikerna. Säkerhetssystemen i Volvon har man ju ändå bara nytta av vid extremsituationer. Och det gör ju egentligen detsamma eftersom olyckor aldrig händer mig utan bara andra.

Som sagt, det är möjligt att det finns ännu sämre märken än Marangoni men tills dess däcket vinner över några premiumtillverkare så ser detta just nu ut att vara enda fördelen med dem :-)
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Kristoffer_L//

"However it is worth mentioning mid range tyres which are developed by the leading manufacturers using the same technology but with brand names you may not be so familiar with."

Om du är villig att betala 2000:- mer för att sponsora de välkända märken för att de ska utvecklas, fine, men jag betalade ca 2000:- mindre totalt, och ändå kör på samma teknik som Pirelli använder och det är bra deal tycker jag trots allt är in Marangoni lågbudget däcl utan mellanklass däck. :)
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Det är ju helt och hållet fel att påstå att man som regel betalar för att "sponsra" välkända märkesprodukter och istället kan välja no-names..

Visst lägger företag pengar på utveckling, som kunden betalar, men det betyder ju inte automatiskt att alla konkurrenter säljer lika bra produkter. Allra minst dom som inte utvecklar däck själva.

Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
Grodan>> Skulle vilja säga att du kör med samma teknik som Pirelli körde med för 5 år sen. Samma sak som du kör en gammal Audi när du köper en ny Seat.

Inget dåligt däck men inte senaste tekniken alltså. Långt mycket bättre än Ling Long och kompani.

Sen går det inte att kopiera ett mönster rakt av, man kan få det att likna ett premium däck men det är så mycket mer bakom uppbyggnaden av ett däck.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Ok, det verkar som att tråden hamnat väldigt OT.:)
Vad borde jag annonsera fälgarna och däck för till våren tycker ni? Som sagt, fälgarna i mycker bra skick, liten repa på en av dem dock, däcken nästan nya, ca 40 mil. Vad är rimligt pris?
Grodan: Ja men det gäller bilarna också. Dvs en Geely motsvarar väl tekniskt sett en Volvo 460 -95. Snart får de säkert också passagerar airbag och nackskydd bak. Själv föredrar jag i nuläget Volvo vid denna jämförelse.

Jag sponsar gärna premiumtillverkarna så länge jag vet att jag får värde för mina pengar. Fakta från oberoende däcktester väger tyngre än inköpspris och vem som äger fabrikerna.

Min värdering på 10-14kkr står fast.
Kan någon visa upp en källa som styrker att Marangonis personbilsdäck skulle vara gamla Pirelli eller att Pirelli skulle äga Marangoni? Jag finner inget själv iallafall. Det enda jag hittat är att Marangoni och Pirelli samarbetar med regummeringar i den tunga däcksektorn.
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
Var länge sen jag hörde ordet regummering, existerar det fortfarande? Vem vill åka runt på en sliten däckstomme med obalans mm
Regummering är vanligt när det gäller lastbilsdäck och det finns väl ett antal företag som sysslar med regummering av personbilsdäck med. AGI är ett ganska välkänt svenskt exempel.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.