|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Det var inte dåligt bara fälgar dessutom. :) Stor skilland på pris om man jämför med piratfälgar. |
|
| Grodan : Vad har du för däck på dina fälgar då? | |
| Marangoni, samma tillverkare som Pirelli om jag minns rätt. Hade även på min förra E90, kanon däck till bra pris om man jämför med Falken eller andra märkes däck. | |
Roffa1 |
Länk |
|
Här verkar vi ha skiljda förväntningar om vad märkesdäck omfattar. Att sätta dit Marangoni eller Falken däck på en BMW är i min värld som att sätta dit en billig gummisnodd runt en Rolexdinka. |
|
|
Så jäkla billiga är de inte egentligen för att inte vara välkänd märkesdäck. Det finns många billigare, kinesiska tillverkare brukar vara bra på det. Där jag handlar mina fälgar och däck jobbar några av killarna där med att fixa och hjulinställa banbilar, de rekommenderade de där däcken istället för några kända märken faktiskt. Här kan du läsa några omdömen om Marangoni däcken. Länk |
|
| Att det sitter nya Marangoni skulle i mina ögon inte vara något större plus om jag skulle köpa 162:or. Jag kanske är konservativ men jag hade föredragit någon av premiumtillverkarna (GY, Continental, Michelin, Bridgestone, Dunlop) på en bil som E90. Det finns en anledning till varför BMW inte fabriksmonterar sina bilar med Marangoni, en premiumbil förtjänar premiumdäck :-) | |
Verdi |
Det är möjligt att Marangoni är helt ok däck men det känns bättre i själen med märkesdäck. Dessutom finns det ett konditori i Sandviken som heter Marangoni. Gör ju inte saken bättre. Tänker på gräddtårta... :) |
Verdi |
Länk (kan inte låta bli) |
|
Marangoni är ett Kondis i Sandviken som är känt för sina Dounuts. Båda har nog likvärdiga vägegenskaper. |
|
| Förstår inte meningen med att läsa däcktester gjorda av privatpersoner. Tvivlar på att de har förmågan att kunna bedöma ett däck på gränsen. Visst säga att det går tyst och har bra grepp är väll lätt när man vardagskör. Men vad händer när något hoppar upp framför bilen? Först då märker du om du har ett bra däck.... | |
| Det behövs inte ens extremsituationer utan räcker med faktorer som balansering, rullmotstånd och vattenplaning för att märka stor skillnad mellan premium och icke-premiumdäck. Jag hade troligen resonerat annorlunda om jag åkt buss till jobbet och kört bil på helgen men med 4000mil om året där däcken är den enda kontakten med vägytan, så prutar jag aldrig på däckkvaliteten. | |
| I detta fallet hade jag hellre lagt pengarna på fyra nya fälgar eftersom att jag ändå åkt på att byta ut däcken på de begagnade fälgarna. Inget illa menat, men jag hade aldrig lagt på Marangoni däck på min bil. | |
|
Hehe...märkesfreaks här tydligen. :) För 20 eller kanske 15 år sen hade jag köpt resonemanget men nu för tiden är det inte svårt att kopiera andras teknik. Marangoni är dessutom italienskt, inte kinesiskt. Skillnaden i pris är inte mycket på Marangoni och första bästa märkesdäck på tur. Marangoni ligger faktiskt i nästan samma prisklass som några "märkesdäck" i Sverige, och i vissa fall även dyrare. Enda skillnaden är att märket är nytt för folket i Sverige medan i Sydeuropa har man kört på dem i åratal. Kristoffer_L skrev att på en Premiumbil ska det sitta permiumdäck men BMW leverera sina bilar med RFT nu för tiden, hur bra är det då? Medan nya Nissan 370Z levereras med Marangonidäck. :) Länk Om en Nissan 370Z klarar av de däcken borde en 120, 320 eller 325 också göra det. :) Felet med oss i Sverige är att vi är så konservativa och gillar inte förändringar. Gräset kan faktiskt vara grönare på andra sidan. :) |
|
|
Om prisnivån är densamma varför bryr du dig? Köp premiumdäck! |
|
| Ungefär, skulle jag exempelvis ha tagit Michelin hade jag fått betala ca 2000:- mer totalt men då hade jag fått byta däck inom två år eftersom de är så jäkla mjuka och slits dubbelt så fort. Hade Marangoni på förra E90:n och de fungerade utmärkt. | |
|
Grodan: De nya RFT däcken är det inget fel på alls. Kör med senaste generationen på både vinter och sommardäcken och kan inte se vad som inte skulle vara premium med dessa? 2000kr upp jmf med Michelin? Inte farligt alls, kolla rullmotståndet på Marangonidäcken. Troligen har Michelin minst 10% lägre rullmotstånd (en paradgren för märket) och så kan du räkna ut hur mycket soppa du förlorar i friktion under däckets livslängd när du kör Marangoni. Våra erfarenheter av slitage på Michelin går isär, Michelin har på mina bilar varit det märke som hållt bäst och ffa bibehållit sina egenskaper trots slitaget. Har precis kört slut (1.5mm) på mina PS2 bakdäck (255-35-18) efter 3500mil. Hade till min 318 Toyodäck Proxes (185-65-15) som jag blev pålurad av en däckhandlare. De höll knappt 2000mil. Det räcker som bevis för mig att man får vad man betalar för när det gäller däck... Så tills dess att jag ser flera oberoende däcktest där Marangoni spöar någon av premiumtillverkarna inom kombinationen rullmotstånd, ljudkomfort, vattenplaning och undanmanöver så väljer jag att fortsätta köra premiumdäck, dvs fortsätter vara konservativ :-) Annars håller jag med dig att det ofta är nyttigt att utforska andra sidan kullen :-) |
|
|
Kristoffer_L// Jag hade Michelin på två Mercedes cabbar och inte för att jag kör som en dåre men de slits ovanligt fort i jämförelse med Bridgstone som exempel. Fick faktiskt även vattenplaning en gång på väg till Landvetter inför greklandssemester i Mercan, trots att däcken hade gått endast en säsong. Min sambo sa då aldrig mer Mercedes helt skakis, men då sa jag till henne aldrig mer Michelin. :) Men det beror kanske lite på också vad för Micheline det är. Jag tror i alla fall i framtiden kommer det att bli fler och fler däckmärken som etablerar sig i Sverige tack vare sådana som mig som vågar testa de "lite" billigare alternativen. :) Falken var hur stora som helst under 80 och början av 90-talet men nu är det inte många som väljer dem, undrar varför? :) |
|
|
Däckstester gjorda av privatpersoner utan jämförelseobjekt är ju totalt meningslöst. Av de riktiga däckstester jag sett brukar Marangoni ligga i nedre halvan. Ser jag Marangonidäck på en bil jag är spekulant på undrar jag direkt vad annat som ägaren snålat på. ------- //Lövet |
|
|
Hehe...nu ska vi inte vara sån. Det är inte direkt så att däcken var gratis. :) Bilen lämnas alltid hos auktoriserad BMW ÅF. :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.