AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
6.888

Parkeringsskada göra upp utan försäkringsbolag?

Sida 3 av 3
Be
166
Beemer4life
320d Touring -20
Nej men det vet de om. När vi satt och köpte bilen så skulle vi få en pröva på försäkring från Opel med rabatt på ett halvår. Morsan sa att hon inte hade körkort och försäljaren sa att det var okej och inte gjorde något. Vi satte bilen på henne för det var hon som köpte den egentligen. Det är hennes bil sen att jag körde den är en annan sak ju.

Samma sak med Folksam som jag kommer ha från i april, de sa att det inte gjorde något. Vilket jag tycker är riktigt konstigt.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Det är mycket märkligt. Det spelar ingen roll vem som har betalat och äger bilen. Det är den huvudsakliga brukaren som ska försäkra den. Det spelar ingen roll om tex mannen eller kvinnan i ett hushåll äger/försäkrar om den är gemensam, men annars gör det det. Särskilt om son/dotter till ägaren brukar bilen i huvudsak. Om ägaren dessutom saknar körkort blir det ju orimligt att denne skall försäkra bilen eftersom han/hon inte kan använda den.
Min morfar ägde i flera år en bil utan att ha något körkort, men han lät andra köra runt på honom.

Till denna bilen, en helt ny Saab 9000, byggdes det även ett garage. Det gäller att spendera sina pengar på rätt ställen.
Det spelar väl en viss roll vem som har köpt bilen och äger bilen efter som det även brukar pratas om att den som har det ekonomiska intresset i bilen ska äga den. Man kan faktiskt vara den huvudsakliga brukaren av bilen även utan körkort även om man då självklart får ta hjälp av andra personer som kör åt en. Jag har själv en person i min närhet som måste ha bil men som inte kan köra själv utan andra personer hjälper till med det. I ett sånt fall vore det ju orimligt att skriva bilen på nån annan person än den verklige ägaren.
Be
166
Beemer4life
320d Touring -20
Ja exakt, mamma kör inte bilen. Men jag är typ hennes privatchaffis, för jag kör henne vart hon än ska. Vi bor i samma hushåll.

I försäkringen står det att personer under 25 kommer att köra bilen och mamma är 55. Så det är rätt självklart att jag kan köra bilen. Men jag pratade med en kompis mamma idag och hon sa att så länge man är över 18 kan man äga en bil och försäkra den trots att man inte har ett körkort.

Jag menar när man köper en bil ber ju ingen om något körkort förrän man vill testköra den.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Du och din mamma gör helt rätt. Det är den som äger bilen som ska ha den försäkrad. Dessutom anger ni ju att den körs av personer under 25.

Jag har själv frågat om just detta när jag ägde en e46 compakt en period som enbart min son använde. Svaret från fb var att så länge jag ägede bilen så ska jag teckna försäkringen.

Det är en helt annan sak om min son hade köpt bilen och sedan använt mig för att skenförsäkra den för att få lägre premie.

**BMW-ägare i 31 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.