AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
6.883

Parkeringsskada göra upp utan försäkringsbolag?

Sida 1 av 3
Be
166
Beemer4life
320d Touring -20
Igår så backade jag in i en bil. Egentligen vet jag inte vems fel det var, eller jo det var mitt jag har bara svårt att erkänna sådant.

Nu är det såhär på min bil blev det ingen repa. Han hade en gammal mercedes med rost runt kofångaren, och jag hade stött emot den. Det är inte omöjligt att den redan var lös. Gubben var dock hur snäll som helst mot mig, troligen för att jag är en ung tjej. Han pratade om att istället för att det ska gå på min bonus kunde vi göra upp utan att blanda in försäkringsbolag.

Eftersom jag är under 25 så vill mitt försäkringsbolag ha 1000kr i självrisk och att fixa en kofångare är ju inte så dyrt. Så jag kan ju ge honom så mycket som han behöver för att fixa den.

Min fråga nu är om det är smart att göra upp så här?

tack på förhand!
Hur mycket vill han ha då?
La
147
Lasse I
M3 3.2 Coupé -96
Lurigt läge och ganska svårbedömt. Vem vet vad han gör med pengarna du ger honom?
En lös kofångare får man dock med all säkerhet nedslag på besiktningen för, så på något sätt behövs det fixas.
Nöjer han sig med 1000kr eller mindre så är det väl inte mycket att tveka på. Blandar du in bolaget så blir din premie dyrare framöver.
Se till att få er överenskommelse på papper med hans underskrift så att han inte återkommer med en verkstadsräkning senare.

/Lasse
Roffa1
Låter som du backat på en riktig rosthög, tycker likaså det låter väldigt mysko att gubben ville ha betalt vid sidan om? har du kollat hans regnummer så bilen är skattad o försäkrad. Annars blir han bötfälld om han brukar bilen.

Logga in på vägverket: "fråga annat fordon" där skriver du in gubbens regnummer, sedan ser du om aktuell bil är bes, skattad, försäkrad.

Om ni kommer till en slutlig ekonomisk uppgörelse så skulle jag aldrig betala mer än femhundra spänn. (gubben köper ändå pilsner för pengarna) och en lös kofångare kostar på sin höjd 100:- att punkta dit med en el-svets. skulle även våga gissa på att hans Mercedes är i ett trafikfarligt skick om kofångaren lossar av en liten lätt törn.
Roffa1

Länk
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Det spelar ingen roll vad gubben gör för pengarna. Även om det går via försäkringsbolag kan han ta kontantersättning och köpa pilsner för pengarna!

Förmodligen vill han väl. Syna kravet han har och är det rimligt så är det väl bara att betala. Skadefria år är värt mycket, framförallt när du snart ska köpa en motorstarkare BMW:)

Eller reparera skadan åt honom är ett annat alternativ. Rostig bil och att han verkar gå att tala med innebär förmodligen att han har rimliga anspråk på reparationen.

**BMW-ägare i 31 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Håller med ovanstående. Hade lätt gett gubben 1000-1500:- för att slippa blanda in försäkringsbolaget. Det var ju trots allt ditt fel, och skönt att slippa bli av med bonus för en sån händelse. Om han fixar bilen själv och stoppar dom i fickan så är det väl upp till honom.
Ja, vad gubben gör med pengarna är ju helt ointressant. Det är ju helt upp till honom om han vill laga bilen eller göra något annat för dom.
Roffa1
Låt oss bara "leka med tanken" att gubbens Mercedes ej är skattat eller besiktigad, gäller då fortfarande samma krav på flickebarnet?

Jag är fullt medveten om att man ej får backa på annans egendom...men frågan är väl vad som gäller om det påbackade fordonet ev,brukas olagligt. Då får väl mannen ej ens stå med bilen där han vart påbackad? (bara en tanke)

Och om det skulle visa sig vid en poliskontroll att mannens Mercedes är så hårt upprostad att kofångarfästet släppt från själva chassiet (knäckebröd) då är väl frågan om det ej blir körförbud på plats?

En annan tanke är hur FB ställer sig till ett krav där flickebarnet backat/törnat emot Mercan knapp i gånghastighet och trots denna låga fart, så lossar ändå kofångarfästet. Min personliga gissning är att inget FB ersätter dessa grava rostskador.

Ett tips till TS: Ta med någon (farsan/brorsan) och kontrollera skicket på mannens bil där han vart påbackad, är det bara knäckebröd så kan han väl knappast begära ersättning.
Roffa1
Citat Beemer4life: "Igår så backade jag in i en bil. Egentligen vet jag inte vems fel det var, eller jo det var mitt jag har bara svårt att erkänna sådant" slut citat.

Undrar över vad som fick Dig att tvivla på vems felet egentligen var? någonting måste du ju ha stört dig på? stod han snett parkerad eller dåligt inkörd på parkeringen? eller annat?
Sven B
Frågan om vems felet är råder det väl ingen tvekan att om man backar in i ett stillastående fordon?

Men är gubbens bil så rostskadad att den inte går att reparera så kommer väl hans FB göra upp med honom om att dom ersätter det till ursprungligt skick precis som Roffa 1 är inne på.

Om hans bil är en rosthög kommer han få betala själv för att reparera skadan oavsett. Han kanske ser sin chans att ta 1000 från beemer4life och köpa lite silvertejp och fixa till det hela.

Jag hade nog dealat med gubben och sagt att du får 250 annars löser vi det med FB.
Roffa1
Det vore kul om TS vill lägga upp registreringsnumret på mannens Mercedes då går det omgående att se vilka anmärkningar som fanns vid den senaste kontrollbesiktningen, och jag har en stark känsla att det står "bakre kofångarfäste rostskadat/löst"

Om du ej vill lägga ut mannens registreringsnummer på forumet, så skicka det istället via PM till mig, så ska jag kolla upp det åt dig.
Be
166
Beemer4life
320d Touring -20
Tack alla för svar, jag uppskattar det verkligen.

Bilen var inte stillastående jag backade ut och då kom han upp bakom. Det jag var osäker på är om han borde ha stannat när jag är ute med halva bilen.
Lite roligt är det att bli kallad för flickebarn. Jag har inte heller en BMW för tillfället jag har en Opel Astra -08 för den som är intresserad av att veta det.

Jag har ingen bror och min pappa har gått bort, men jag pratade med gubben idag. Det vi gjorde upp är att jag ska överföra 500kr till hans bankgiro för att jag ska slippa åka ut till honom för han bor typ en timme från mig. Han hade pratat med någon som skulle fixa det åt honom. Det är ju svårt och bedömma hurdan en person är, men han verkar verkligen vara schysst. Och han tyckte synd om mig för hela självrisken och bonusen. Överför jag pengarna så har jag ju bevis för att jag betalat honom eller hur?

Jag tror faktiskt inte det blir något problem som sagt, men jag ville ju kolla här ändå.

Låter det smart eller?
Sven B
Då antar jag att du som backar ut är skyldig att väja. Men samtidigt kan man undra om du hade påbörjat och stod still när gubben körde in i dig?
Kanske ett 50/50 case?
500 är inte mycket att tjafsa om, take it Beemer.

Ser att Roffa1 är ganska jämngammal med mig och att du är ett par år yngre än mina döttrar.
För oss är du så pass ung att man tycker ni är flickor och kvinnor är över 40 lr hur?...:)

Roffa1
Oppsss...så nu handlar det ej längre om ett stillastående fordon som du backat på? ni har alltså båda två backat när ni törnade ihop, vad är det då som gör Dig vållande till att gubbens rostskadade kofångare lossade? han är ju precis lika medskyldig eftersom han också backat. Jag skulle avråda dig från att betala gubben 500:- (du är på tok för lättlurad)
Tror fan gubben uppträder trevligt när han har lättförtjände 500:-inom räckhåll.
Be
166
Beemer4life
320d Touring -20
Alltså jag backade ut och han kom bakifrån jag missade faktiskt att kolla åt hans håll eftersom jag var stressad och var sen till min pojkväns match. Musiken var på och jag hörde honom inte tuta, så det var nog mitt fel. Jag kan känna alla dömande blickar just nu.

Men det känns som att 500 kr är mycket billigare än att betala 1000kr med självriskt. Det var mitt fel och även om det inte var det hur skulle jag bevisa det? För han hade med sig någon i bilen och jag var ensam. Det känns som att jag skulle vara relativt körd i en tvist.

Så det är att väga 500 kr mot 1000kr och ger jag honom 500 kr nu och har bevis för det (kontoutdrag) då kan han ju inte störa mig något mer väl?
Sven B
Om gubben också backade ut från sin P-plats är det en annan sak, men om bara du backar ut från din p-plats så måste du väja.
Det är alltid den som backar som har väjningsplikt!!
Be
166
Beemer4life
320d Touring -20
Nej hur kan jag förklara detta på ett bra sätt nu, jag backade ut. Och han kom inte direkt bakifrån jag skrev lite fel där han kom liksom från sidan.

OOOOO --> (Ka-boom)
(jag) O
O
O

Typ något sånt om det ser rimligt ut?

Med risk att låta jobbig med min fråga

Om jag har ett kontoutdrag där det syns att jag överfört pengar med anteckning om parkeringsskada eller liknande. Då kan inte han göra något väl?

Be
166
Beemer4life
320d Touring -20
fan ritningen såg skitbra ut men forumet formaterade om det.

I princip kom han från sidan och jag backade in in hans vänstra främre stötfångare med min bakre stötfångare på vänster sida

det är inte min dag idag
Roffa1
Så du backade ut från en parkeringsficka och detta ser gubben vartefter han tutar? undrar vart du träffade hans främre kofångare, det bör väl ha tagit i från sidan? i så fall bör ju han ha träffat din bakre flygel från sidan? och din bil fick inte så mkt som en repa fast hans kofångarfäste lossade. Låter onekligen mkt märkligt.

Visst, har man en viss väjningsplikt när man backar ut från parkering, men även gubben ska ej hålla högre hastighet än att han kan stanna i tid. Tror att han såg dig backa ut och tog sin chans att få skrothögen reparerad gratis.(han kanske tom har satt detta i system;-)

Även om det svider, så går du väl ej i ekonomisk konkurs av att dryga ut gubbens pension med en femhundring;-)
(själv hade jag dock aldrig betalat honom)
Sven B
Nu vart det riktigt krångligt *L*
Men förklara istället.
Backade du och han kom framifrån? så är det ditt fel i lagens mening eftersom du backade ut i hans körriktning där du har väjningsplikt.

Regeln är solklar att den som backar ska lämna företräde!

Du kan jävlas med gubben och säga nej och riskera att din bonus drabbas och ingen vinner eller så når ni en förlikning=smartast,
Säger han 500 skulle jag säga 250 och ni kommer överens om 300 :)

Skriv ett kvitto att du betalat för skada på med dag plats med namn undersrkifter och vittne.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.