|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
| Ah, glömde svara på din andra del (nu blir det mer intressant)! Ja fattigdom har man visat är en drivande faktor bakom brott (finns massor att läsa om man är intresserad)! Invandrare är definitivt överrepresenterade bland de som har lägst inkomst i Sverige. Dock är inte detta hela förklaringen, iaf inte enligt Leif GW som studerat situationen och påstod just detta. Fler kommentarer? | |
|
Ok, blanda ihop ras med ursprungsland. Men det är fortfarande samma skit. FN:s konvention om avskaffande av alla former av rasdiskriminering definierar rasdiskriminering som: ” ...varje skillnad, undantag, inskränkning eller företräde på grund av ras, hudfärg, härstamning eller nationellt eller etniskt ursprung, som har till syfte eller verkan att omintetgöra eller inskränka erkännandet, åtnjutandet eller utövandet, på lika villkor, av mänskliga rättigheter och grundläggande friheter på politiska, ekonomiska, sociala, kulturella eller andra områden av det offentliga livet." Det du skriver är ju rent främlingsfientlig propaganda! Visst är det skillnad på invandrare och icke invandrare, men inte på en human bas, det är ju för att man får olika förutsättningar! Ta enäggstvillingar, svennar eller invandrare, vad du vill. Låt dem växa upp i helt skilda miljöer, jag svär att de kommer agera utifrån de förutsättningar de har, inte efter att deras mamma var blond eller mörkhårig. |
|
|
Jag känner inte Leif GW Persson mer till en svullen, populistisk boksäljande gubbe i en TV-soffa. Det är inte det som är kärnfrågan, kärnfrågan är vad man utgår från när man ser på saker. Du väljer att att se en skillnad på folk och folk, medan jag inte gör det. |
|
|
Ser att du varit inne på wikipedia. Fortsätter du läsa står det också: "Rasism är en indelning av människor i ett hierarkiskt system av raser, där vissa raser ibland tillskrivs moralisk rätt att härska över andra. Begreppet rasism används ibland, något felaktigt, för att i överförd bemärkelse beteckna ett synsätt, ett sätt att behandla människor, och/eller en samhällelig struktur." eller från engelska motsvarigheten: "Racism is the belief that the genetic factors which constitute race, ethnicity, or nationality are a primary determinant of human traits and capacities and that ethnic differences produce an inherent superiority of a particular race" Detta är ett samhällsproblem absolut men vi har konstaterade skillnader mellan två grupper och då får man börja med att konstatera detta för att lösa problemen. Tyvärr väljer många att tjafsa om andra saker istället (som definitioner)... Vad du tycker om Leif GW är ganska så oväsentligt i sammanhanget, han är ändå professor i ämnet vilket jag misstänker ingen annan av oss är här. Han har alltså tid att sätta sig in i ämnet mer grundligt än du och jag och förhoppningsvis kommer det ut annat än vad wikipedia förser oss med! |
|
|
Jäjä, jag tycker bara det vore roligt om man försökte se likheter istf skillnader. Jag brukar inte jiddra om såna här saker på forum för det kommer aldrig ut något bra av det. Min åsikt om att det är ett rik/fattigproblem kvarstår dock och jag kommer aldrig gå med på en generalisering. Om man bortser från ursprung och fokuserar på samhällstillhörighet blir ju hela argumentationen om rasism oväsentlig. Ang Leif GW så doktorerade han väl på 70-talet och vad han säger idag är väl mest baserat på vad han vill sälja/kommunicera för att framstå på ett visst sätt. Jag känner inte till hans värderingar eller motiv, inte heller vad han anser i ämnet. Att du tar upp honom ser jag som lika oväsentligt som att jag förringar honom. Generalisering och dömande är bajs, det går inte att argumentera mot iaf. P & K |
|
| Undrar om någon orkar läsa längre :) | |
|
Det handlar om fakta oavsett vad du vill eller inte vill se det så! Du får absolut tycka att man inte ska titta på detta men andra tycker att man ska det och det är faktiskt det som diskuteras i tråden. Gillar du det inte så välj en annan tråd! Inget elakt menat bara krasst konstaterat. :) Det brukar ta ett tag att bli professor, du disputerar i ämnet och studerar det därefter under ganska lång tid innan du normalt blir professor. Sen skriver många böcker på sin fritid, fråga T Bodström tex... |
|
|
Det är tråkigt men sant. Jag kör ofta annons utan telefonnummer och försöker välja de som skriver vettigast och har ett namn jag kan uttala. Har hittills funkat bra. Känns som slöseri med min och den andres tid om det t.ex. ska prutas helt orimligt när man väl träffas. |
|
| Keiser, jag förstår dig, du resonerar med (dina) argument, jag med humanism. Vi kommer aldrig komma mötas i denna diskussionen. :( | |
|
även jag är av utländsk härkomst och jobbar väldigt offentligt. problemet är att det finns rötägg i varje katergori. vissa fler andra färre men generellt sätt så spelar det ingen roll om du blitt blåst av en person med utländsk härkomst eller ej, det handlar allra mest om hur man genomför affären. alla bilar jag avyttrat har det alltid varit en svensk som köpt. och affärerna har gått smärtfritt och kontakten varit mycket god. Om man nu skall generalisera så tycker jag att man skall generalisera mellan utbildade och obildade människor oavsett härkomst. men även den vinklingen är felaktig då jag har enmassa kompisar som jobbar utan utbildning och är ärliga etc. |
|
| Det är ganska dumt att generalisera såhär på ett diskussionsforum för det väcker bara agressioner. Ditt påstående är rent ut sagt mycket provocerande och rent av idiotiskt. Här har du ett fall där en affär gått snett när du gjort den med en man med invandrarbakgrund och därför spyr du galla över alla. Jäkligt fånigt, ta och väx upp. Är själv helsvensk för övrigt men delar inte din syn för det. | |
|
Lus: är nog så men det behöver inte vara fel att inte vara överens, bara vi bådar accepterar att vi har olika åsiker/argument! Jag tycker man provat "din" approach ganska länge med kanske inte så uppmuntrande resultat. Jag skulle vilja göra diskussionen mindre laddad och därmed också mer konstruktiv (o kanske till slut börja lösa problemen, för problem finns oavsett vari vi tycker grunden är). Märk att ingen "hoppat på mig" för att jag påstår att män begår mer brott än kvinnor! Det skulle ju dessutom kunna peka på genetiska skillnader!! Residence: nu gör du felet att tro att "alla" gör så bara för någon säger att det är vanligare att någon gör så. Outbilade människor är överrepresenterade vad gäller brott, finns fakta även på detta. Självklart ska man titta på detta också (vilket görs) men det uteluter ju inte att man kan jobba på andra problem samtidigt!? En klar majoritet av alla invandrare, outbildade, fattiga begår självklart INTE brott! Men för att rikta insatser så kan det vara bra att titta på grupper där brott är vanligare, inte svårare än så. Highway: förmodar att det inte är mitt inlägg du förargar dig över i första hand?! Kan förövrigt hålla med om att denna "grej" inte var särskilt allvarlig och att det sannolikt lika gärna kunde varit en välutbildad svensk som förövare! :) |
|
|
Här går de hett till! många som ville vara med & diskutera , rätt kul att bli kallad rasist osv jag&mina bosniska jobbarpolare hade något att skratta åt :). När jag från början skrev inlägget var jag flyförbannad över situationen , självklart finns det invandrare som de går att göra en shyst affär med. Men för min del har det inneburit problemas & flertalet utav mina vänner delar även den synpunkten har flertal invandrar polare som själva säger samma sak. Btw. De är inte pengarna som är mitt problem utan sättet att göra affärer. Men man ska ju inte generalisera, men klart de kan bli att man gör de i stridens hetta, men att invandrare är överrepresenterade i fängelserna är bara ren fakta oavsett vad någon här säger. Hade man inlett diskussionen med att man hade blivit bestulen på fälgar utav en finsk zigenare hade så här många då gått i taket? : O |
|
|
Håller lite med Sigge019, löjligt man inte kan använda ordet invandrare i en diskussion om en dålig affär, utan att rasistanklagelserna flyger i luften... 3 av Europas viktigaste politiska gestalter(Merkel, Sarkozy, Cameron) betecknar alla mångkulturen som ett misslyckande, är de också rasister?? Idioter som dömer folk utifrån hudfärg/utseende kommer tyvärr alltid finnas. Men tar man som invandrare seden dit man kommer och anpassar sig till kultur och levnadssätt i sitt nya hemland, då kommer man också bli accepterat - oavsett ursprung. //Invandrare :-) |
|
| Om man lyckats påvisa att en folkgrupp är överreppade i ett visst beteende så är det ju så(om nu inte testresultaten är fabricerade). Tror man inte på vetenskapen så är det illa, då kan man lika gärna börja blogga om onödigt skit ist och tycka att kunskap är överflödigt. Man kan inte definera om verkligheten så att den passar en själv man måste anpassa sig:) | |
|
Phoebos: Tror knappast att sigge hade skrivit samma inlägg om denna kille om han hade vart svensk. Eller? Självklart skall man kunna diskutera allt utan att bli kallad rasist eller liknande så länge man inte framför ngr påhopp. BMW M-POWER |
|
| Något som är mer störande är dock svenska curlingbarn som bölar om inte allt matas med silversked. Sista priset turken är inte alls lika frekvent som bortskämda brats:) | |
| Aero, känns sjukt relevant de du skriver.. | |
| Tycker inte att nysvenskar är personer man kan lite mindre på en snikna jävla tokprutare från Sverige. Finns mycket löst folk runtom i landet som tror dom är så jävla mycket bättre än invandrande svenskar. Glöm det. Viva la mångfald. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.