|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Finns många idioter på blocket, 50 - 50 svenskar + övriga,så för mej kvittar det från vilket land man startat livet i ;) Det trevligaste bemötande fick jag av en kille från Köping av utländsk härkomst som var intresserad av min bil. han ringde upp ca 4 timmar efter första samtalet och sa att han hittat en annan bil som han skulle köpa ! Vilken svensk ringer och talar om detta? Schysst och reko anser jag :) Det finns lika många otrevliga/trevliga i båda lägren tror jag. |
|
|
...hahaha alla som har "åsikter" Byggare Bob (en Caddy som jag brukat i 20.000mil...R.I.P!) sattes på Blocket...många "Sista priset kompis" Blocket kompisar" ringde... till slut tänkte jag ...jag skrotar den ....om jag inte får det jag vill ha = gick lixom lite prestige i det hela...vissa skulle jag tanka bilen så de kom hem.... FAN tänkte jag......skroten nästa..... Men så ringde en kille (hade ringt tidigare...) å ja vi kom överens om pris....han åkte i snöstorm över 85mil T.o.R inge snack ....slanta kontant en genom trevlig kille heder å allt...JA han snackade inte svenska jätte bra..MEN åker man i snöstorm >43mil hem i en bil som kräver timmar av rostlagning... så "skiter i alla fall jag" i hur/ var / vilken färg... spelar ingen roll...han är en mäniska (stavas det så?) på planeten jorden.. å han betalade i kontanta slantar det är vad jag skriver på + kontot |
|
|
sigge019 håller me dej köpte en toyota utan bak bromsar men va ny bes. ? ligger i dess natur tävrr |
|
| Detta problem är tyvärr dagens samhälle och vi kan kalla dem ego posers, jag ser detta dagligen i offentlig miljö. Folk tänker inte, endast egobubblan skall tillfredställas till varje pris. Denna killes ego ville köpa varor men hans plånka saknade täckning eller så ändrade han sig bara och eftersom han är president i sin bubbla så behöver han inte lösa ut grejerna. Ego posers har en massa rättigheter, men inga skyldigheter. Jag tror inte det är invandrar relaterat utan har snarare ett samband med curling:) | |
|
Micke 77// För många år sen köpte jag en 323 E46 med spruckna bakvagnsfästen utan att ägaren (etnisk svensk) informerade mig om det. Kalaset skulle gå på 80.000:- men som tur fick jag det på goodwill. Vad säger du om det? :( |
|
| Grodan : Varför visa upp skitiga fälgar då? Hade dom varit rena kanske spekulanten hade ansett dom vara så fina som han hoppades så att det hade blivit affär. | |
| Är faktiskt lite intressant detta. Tar vi ett annat kärt ämne som ligger oss nära så blir det plötsligt lite lättare, bilmärken. Fördomen säger att BMWägare kör som idioter, har för sänkta bilar och för stora fälgar. Mercor ägs av gubbar och Toyota körs av personer som inte är bilintresserade. Brukar alltid komma in någon o säga att jag minsann inte kör som en idiot trots att jag kör BMW (eller en yngre ägare av Mercedes). Bägge två kan ha rätt, dvs alla som äger BMW kör inte som idioter men det finns säkert fler bland ägarna till BMW än till Toyota! Dvs en grupp kan vara överepresenterad. Kan bara uttala mig om allra södra Sverige, här är det konstaterat (högste polischefen för något år sedan) att invandrare är överrepresenterade för vissa typer av brott. Han tog exemplet personrån där statistiken tydligt sa att invandrare rånar svenskar! Det betyder inte att alla invandrare är ute och rånar eller ens att en majoritet gör det. Ts menar här att risken dock är något högre om du gör affärer med invandrare än med svenskar. Jag är tyvärr benägen att hålla med. Dock märker man många gånger vad det är för typ av person vid de första kontakterna, oavsett härkomst. Känns det inte helt rätt bör man strunta i det. O i andra fall har man helt enkelt otur... | |
|
GE// Skitiga och skitiga, de var inte blanka. |
|
|
Skulle hjälpa en bekant att sälja en bil på Blocket för nåt år sedan. ALLA som ringde eller skickade SMS MITT I NATTEN den första veckan, var av utländsk härkomst. En del var även riktigt otrevliga. Och ALLA gav rena skambud, eller i alla fall prutade kraftigt, trots att det stod klart och tydligt i annonsen att priset diskuteras på plats. Förstår man inte det svenska språket kanske man ska ta hjälp av någon som gör det. En ganska otrevlig upplevelse. Kanske var samma person som låg bakom alla samtal och SMS. Jag har ingen aning om hur det egentligen låg till, men efter det har jag bestämt mig för att aldrig göra affärer med någon som talar svenska med brytning. Har även flera bekanta som varit med om liknande saker, så jag är definitivt inte ensam. Synd att det ska vara så, eftersom det även går ut över såna som sköter sig. |
|
|
Hehe... har följt denna tråd ett tag, som sagt en känslig tråd med ett känsligt ämne. Alla verkar var överens om att det finns skit i alla färger. Så till min historia: Jag sålde en 523:a till en ung Iranier för ett par år sedan. Han ringde och sa...är bilen som du beskriver så köper jag den direkt. Ja bilen är fin svarade jag...ok jag köper den kompis...men jag vill pruta 5000 kr på telefon. Jag tänkte fördomsfullt..jaha 5000 på telefon och sedan 10 000 på plats eller mer...men han verkade trevlig så jag sa ok....och bilen hade legat ute ett tag. Han kom med 5 st släktingar från Sthlm i en liten Mazda... in i vårat lugna villaområde...och jag tänkte ojoj..(fördomsfullt igen). Han/dom tittade på bilen ett tag...och sa bilen är precis som du beskrev ,så jag köper den direkt. Han köpte den utan knussel och diskussion för 55 000 kr i 500 lappar...lite mjöliga hehe men va fan money talks :-). Dom vart kvar ett bra tag, fikade och pratade en hel del. Det visade sig att 2 av dom äldre var utbildade Civilingenjörer och en var läkare. I sverige så körde två Taxi, och läkaren hade Pizzeria. Pratade sjyst svenska osv. Vad säger det om våra fördomar och integrationspolitik...jag skämdes faktiskt när dom åkte iväg. Det jag lärde mig i denna historia, var det gamla Svenska uttrycket....Döm inte hunden efter håret. //stefux |
|
| Invandrare som är välutbildade är ofta mycket intelligenta och lätta att ha att göra med, det är ingen rättighet att få gå i skola i många länder och de som väl får chansen är så motiverade att dem suger åt sig information som svampar. Lite skillnad mot tönt sverige där man får beröm av att spotta snus på golvet och kalla fröken för hora. Uppför man sig inte så får det konsekvenser(så som det borde vara) | |
|
Varför dra in utseende/hudfärg så snart snacket går på invandrare, trådskaparen nämnde ju ingenting om detta?? Jag själv är lång och blond med blåå ögon, men jag är inte svensk och därmed invandrare precis som en person från t.ex Mellanöstern eller Sydamerika är det.... |
|
| Alla världsdelar producerar sopor:) | |
|
Phoebos: Hudfärg dras in av den enkla anledningen att många av de som resonerar i de här banorna anser att tyskar, danskar, finnar, norrmän, fransmän m.fl. inte räknas som "riktiga" invandrare. Jag är dessutom bekant ett antal människor från nordiska länder (boende i Sverige) som fräser över invandrare men inte räknar sig dit själva. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Som utländsk får jag väl säga att dom enda gånger folk krånglat vid affärer är när det varit svenskar. Så som någon tidigare skrev så handlar det om att det finns gott om idioter, inget annat. Tråkigt att folk får en dålig bild av invandrare bara för en sån här bagatel... |
|
| e34briliant: Tror inte det handlar om en händelse, mer att rassar gillar att trycka ut sina åsikter på anonyma forum i sann vad-var-det-jag-sa-anda. | |
|
Sedan lägger en del människor lättare på minnet när de blir sämre behandlade av invandrare i en affär än om det skulle ha varit en svenne. Inte många berättar att man har blivit snuvad av en svenne men ojojoj om det var en invandrare, DÅ minsann! Det intressanta är att de också använder argument som "Det är fler än jag som säger så" som om det skulle bli sant bara för den skull. Med det resonemanget skulle Skåne höra till Danmark eftersom det är så många som säger så. Lite "2000000000 flugor kan inte ha fel - ät skit"-resonemang. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Varför är det så främmande att invandrare skulle vara överrepresenterade inom tex detta område? Snarare är det väl tvärtom ganska osannolikt att två grupper skulle vara helt jämt fördelade då de jämförs inom ett visst område (iaf om det finns faktorer som direkt påverkar)!? Innan ni så säkert uttalar er så underbygg påståena lite; besök gärna några fängelser (eller fråga någon polis som gjort det) och läs statistik hos BRÅ (finns två undersökningar 1993 resp 200x). Orkar man inte det kan man titta på sammanfattningen som sydsvenskan gjorde för några år sen: Länk Länk . Vill man göra det lätt för sig kan man ta en titt på listan över de mest efterlysta brottslingarna i Sverige: Länk Hur det ser ut för just bedrägerier vet jag inte. Detta område är ju ganska brett och jag kan tänka mig att det inte är samma grupp som håller på med bilbedrägerier som med bidrags diton. Att börja skrika rasist eller liknande brukar vara ett bra tecken på brist på argument och är inte särskilt konstruktivt. Efter ett tag brukar dessa diskussioner komma tillbaka till varför det ser ut som det gör, en betydligt intressantare diskussion. Tyvärr är varken politiker (rädda?) eller folk i allmänhet (okunniga?) särskilt intresserade av att fortsätta diskutera här. O mycket därför ser det ut som det gör! Förövrigt påstår de också att män begår mer brott än kvinnor, någon som tvivlar även gällande det? Av någon anledning brukar det vara lättare att acceptera/diskutera... |
|
|
Definitionen för rasism är att man pekar ut vissa grupper och skiljer ut ursprung, tex i det du skriver ovan, Keiser. Min teori är att brottslingar inte begår brott pga härkomst, utan pga klasstillhörighet i samhället. Fattiga begår brott i högre utsträckning än rika. I de flesta västeuropeiska länder har människor som tvingats fly från hus och hem och har det rätt fattigt i sin nya miljö. Försök se humant på detta så kanske ni inser vari problemen ligger. Det kvittar väl varifrån man kommer, har man usla förutsättningar tar man till det man kan för att överleva! |
|
| Nej, definitionen på rasism är att man pekar ut en ras, framför allt från genetiska skillnader (och dessutom påstår att det finns raser). Ingen här har pratat om raser så det är fortfarande fel! Jag har påstått att det finns skillnader mellan invandrare och icke invandrare, har dessutom presenterat var jag fått påståendena ifrån (sk fakta)! Andra här har påstått motsatsen. Blanda inte in annat! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.