AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.200

Driftsstopp igen...

Sida 1 av 2
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
... inte länge sedan jag blev stående med bilen pga generatorhaveri. Nu har det hänt igen, har blivit stående ut med vägen.

Var påväg mellan Fagersta och Avesta. Strax innan Avesta så ligger jag i ca 70 km/h och helt plötsligt så är det precis som gasen inte svarar. Händer inget, ingen varningslampa lyser, lådan växlar ner precis som vid motorbroms. När jag lägger i N så dör motorn omedelbart. Jag rullar in till vägkanten och tänker, f_n inte nu igen! Testar att starta och startmotorn går som om kompressionen är borta, går alltså snabbare än vanligt och inte en antydan till att motorn vill starta. Vad nu tänker jag, kollar under motorhuven och lukta r efter spilld olja etc. Torrt är det, ingen lkt. Väntar ca 5 min och bilen startar, men dör lika snabbt igen. Soppatorsk? Trots att mätaren visar halvtank?? Bränslepump kanske? Letar säkringar men hittar ingen trasig.
Jaja, in med bilen till Lunds bil och trim i Avesta. De får kolla på den. Precis när vi kommit till verkstaden testar jag att starta den igen, den går igång och går att för egen maskin köra in på verkstaden, kanske att den går lite ojämnt.

Vad kan ha hänt?

Mvh Martin
Jag tycker som du att det lutar år bränslepumpen... Har ni fått ut felkoderna?
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Nä, inga koder än. Verkstaden stängde två idag. De skulle troligen läsa koder på måndag. Misstänker också bränslepumpen. Nästan synd att bilen står på auktoriserad verkstad om så är fallet. En sån pump på BMW kostar säker 3500 medan en på mekonomen ligger på under 2000

Mvh Martin
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Jag har klutat lite... I och med att bilen starta och gick när vi kom till verkstaden. Tyder inte det på att bränslepumpen borde vara ok? Att det tyder på bränslerelä eller annat? Brukar inte en bränslepump ge upp takt upp och ner och sen vara livlös?

Mvh Martin
Kahn-d : Många mil har din rullat ?
Bra att veta ifall man ska åka en längre bil tur eller om det är dags att byta bort E39,an.
Aldrig blivit stående med någon bil och det är inklusive 3st Opel :-)
Hur mycket bensin har du i tanken? Det kan ju vara så simpelt att det är pumpen som pumpar runt bensin mellan halvorna som lagt av. Då brukar väl symptomen bli att bilen dör trots att tankmätaren säger att det finns bränsle kvar.

Jag hade testat att fylla upp tanken och sett om den startat och gått som den ska.
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
"Brukar inte en bränslepump ge upp takt upp och ner och sen vara livlös?"

Det är inte min erfarenhet. Jag och många andra har varit med om att pumpen går ibland, och ibland krävs en redig spark på undersidan av tanken för att den ska hoppa igång. (Pratar Xantia, där bränslepumparna brukar bete sig på detta viset ett bra tag innan dom ger upp helt).
En pump i en BMW borde väl kunna göra lika?
Ho
191
Hool
525i Touring -92
325i Touring -89 Mtech II
På min E34 så surrade den men den gav inte nog tryck så bilen startade inte..

En Walbro intank går ju att få på nätet för under 1500 och går att modda dit i befintlig hållare som du redan har i tanken..

Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Hej på er och tack för svar. Min stavning ser jag är sådär. Skriver via min iphone som har en tendens att rättstava på sitt egna sätt.

Bilen har gått strax under 12000 mil.
Tanken är halvfull. Dryga 30 liter kvar.

Första gången jag behövt nyttja bärgare är med BMW:( trots att jag kört franskt tidigare. Jag måste ha en himla otur.

Mvh Martin
Enligt min mening är E39an en överreklamerad bil, man åker skapligt bra för pengarna det är inget att snacka om, men den verkar ha många svaga punkter, gäller kanske fler bilar men för mig var BMW en kvalitetsbil vilket den inte längre är.......

Snart 10000mil och fått haveri på en tändspole och nyss bytt ventilkåpspackningen pga olja vid 2 st tändstift. Sånt har jag aldrig behövt bytt på någon annan bil jag ägt.

Skrev i ett inlägg i sommras att jag var in på en mjukvaruuppdatering som verkstan hade för bättre svar mellan koppling och gas vid krypkörning, nu efteråt så blev den inte mycket bättre, svårt att hitta känslan för dragläget, lättare när bilen är kall,verkar ha något med bränsle tillförseln tror jag? Och CDV ventilen är borttagen.
Har sett fler E39,a ägare rycka iväg från korsningar så antar att det med är en svag punkt ?
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
får väl erkänna att mitt förtroende för vår bil minskat en del det senaste. Vevhusventilationsproblemen har även gjort sitt att minska förtroendet. Dock är jag väldigt nöjd med komfort, motor och låda, den är skön att köra och känns påkostad inuti. Har varit och tittat på lite andra bilar men de känns så slitna och misskötta tycker jag. Kollat på 2006 och nyare med upp till 9000 mil och, nä. Varken jag eller sambon har hittat någon som är i tillräckligt bra skick. De flesta bilar hos handlarna känns slitna. Biltyper har varit e61, Audi A6, merca e-klass. Då tänkte vi att vi kunde kolla ny bil för samma pengar, typ en Skoda octavia, astra kombi golf variant etc, men efter provtur så känns de burkiga och tråkiga. Så därför. E39 får repareras och förhoppningsvis hålla ett tag till. Om inte nån tokfräsch e61 eller liknande dyker upp, men det är samtidigt inte någon garanti för problemfritt ägande ändå.

Nu hoppas jag att verkstaden ringer och säger, "det var bränslereläet, kostar inte mkt". Men så lär det knappast bli :(

Mvh Martin
T5 kanske ;)

Jag bytte från E39 till Volvo T5 och kan säga detta att kvaliteten är det inget fel på vare sej komfort eller prestandan :)

Håller på i garaget just nu med lite rekond och sånt.
Jag går alltid igenom en bil jag köpt och fixar bromsarna ( smörja upp,ta bort rost,måla etc ) och serva bilen helt så jag vet vad som gjorts och det blir betydligt trevligare sedan med allt.

Kommer blästar av oken mm och måla med.

Men som sagt,komforten i Hissinge containern är det inga fel på.
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Alex: Absolut inte, väldigt sköna stolar. Rätt gott motorljudd också. Mitt problem är att jag kommer ha svårt att hitta en som är lika fräsch dom vår e39 till samma pengar så att säga. Sen måste jag ha automat också, begränsar urvalet ytterligare!

Mvh Martin
Alex84: Nyss bytt antar jag ?
Då är man jämt nöjd :-) Återkom......

Åkte volvo i 10 år innan E39,an så jag vet.....
Kanske det "redpower" ;)

Som jag skrivit tidigare i andra trådar,återstår att se ( volvos kvalitet ämnar jag )

Åkt E39 i 8år och nu Volvo ( kul referens Du och jag ) så vi får se vart det leder ;)

Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Jaha, då har man fått reda på att det var bränslepumpen som gett upp. 5200:- kommer det kosta totalt för pump+arbete+felsökning.

De har läst av koderna, kollat att ström kommer fram till pumpen samt knackat och haft sig på pumpen för att se om den hängt sig.

Mvh Martin
Men nu kommer den nog gå felfritt i många år framöver:)

Skönt att det iallafall inte blev veckor av felsökning...
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Haha:) ja, om det vore så väl...
Man skulle ta och försöka lära känna en meckkunnig AP-medlem i närheten som kunde laga min sönderfallande e39:a när den pajar nästa gång :)

Nä, nu hoppas jag att den går ett tag. Den har ju kostat nästan 10000 i reparationer sedan nyår.

Som tur var fanns inga andra felkoder på den, alltid något.

Sen måste jag säga att det allt blev ganska hög kostnad. Kan ju inte ta lång tid att byta en bränslepump och kodavläsningen ville de bara ha 200:- för. Men men. Sånt e livet :)

Mvh Martin
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Måste bara berätta en lustig sak:)

Samma dag som vår BMW stannade också en bekants Audi A4. Det är en 2004 som inte ens gått 10000 mil och är minutiöst servad och som alltid står i varmgarage. Självklart var det soppapumpen som sagt sitt även på den. Men audin gick på 7500 att laga... Pallar inte bilar från 2000-talet kylan eller? :)

Mvh Martin
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Bilen är hämtad och klar.

Kostnad exkl moms

Felminne motorelektronik = inget fel lagrat på motorelektronik. Kont/uppmätning, bränslepump = fel på pump : 200:-

Insp.pump : 2788:-
Klammer : 12:-
Byte bränslepump 1176:-

Mvh Martin
Kahn-d

Fan vilka onödiga pengar på ett fel på en kvalite bil :-(

Fick du svar från verkstan varför sånt händer på en bil som rullat endast 12000mil ?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.