AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
27.579

Motortemp 530 E60 - hur vet man?

Sida 2 av 2
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Har väldigt svårt att tro att det är ok bilen skall ligga på tempen som termostaten har eller mycket nära inte 20 graders skillnad
Förr bytade man termostat mellan vinter och sommar och skulle kunna tänka mig om man har en bil från tex Italien att de har lägre motor temp på de bilarna som inte är norden byggda dvs bla stolavärme

Ha deT
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Har väldigt svårt att tro att det är ok bilen skall ligga på tempen som termostaten har eller mycket nära inte 20 graders skillnad
Förr bytade man termostat mellan vinter och sommar och skulle kunna tänka mig om man har en bil från tex Italien att de har lägre motor temp på de bilarna som inte är norden byggda dvs bla stolavärme

Ha deT
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Tempen ska inte gå ner så mycket. I Jönköping har vi sk Göteborgsbacken. Innan jag byte termostaten så gick tempen ner 15-20grader kallare. Nu efter bytet så går den ner kanske 2-3 grader ner och det är allt.
Nu ligger den på ca 92-94 grader och kan stiga typ till 96-98 i långa uppförbackar, nu på vintern.
Strecken på varvräknaren som slocknar är till för oljan och inte kylarvattnet så har jag förstått det.
Ni som inte kommer in i dessa dolda menyerna så kan jag rekommendera att det är dom 4 sista siffrorna i chassienr som gäller och inte 6 siffrorna. Det gäller e60.
Jag hade med problem med att komma in i dessa menyer. Men testade då 5 sista och till slut 4 sista.

MvH Bmw 4-ever
Si
297
Silversten
525d F11 M-Sport -11
535d E61 M-sport -05
525d E61 -06
Okej så om det går ner ca 20 grader i nerförsbacke så är det inte bra? testade att frikoppla och då blev det samma resultat i nerförsbacke ?

Vad kostar dem och var kan man få tag i termostaterna ? finns dem att köpa på ex skruvat.se eller motornord båda två ? kan man byta dem själv om man är lite kunnig angående bilar. Gjorde mkt på mina gamla BMW själv har haft e36 318 som förstabil och e36 328 därefter.

Har en annan fråga med som jag hoppas kunna få svar på. Kan termostaten utlösa så att motorlampan tänd vid felaktiga värden? då där är 2 termostater ?

Ma
6
MartinJ
525dA Touring -09
Jag har en E61 525dA -09, kollade motortemperaturen och ligger på mellan 80-86 grader under långresa (30 mil). Mestadels 84-85 grader. Är detta en normal driftstemperatur?

I övrigt, är en landsvägsförbrukning på 6,8 normalt för en 525d? Har svårt att se hur jag ska kunna komma ner till 5,4...

/Martin
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
MartinJ: känns som du borde komma upp till 90-92 grader.
84-85 hade jag med på långkörningar på min förra 330xd. Efter bytet av båda termostaten så gick den varmare.
Sedan vet jag inte om det sitter org. termostat i din bil eller inte. Det kan skilja sig från kopior mot orginal. Ett exempel var när jag skulle byta termostat på min nuvarande 530. Kopior som tex mekonomen eller autoexperten hade det termostater med 82 eller 97 grader och bmw:s org. låg på 90-92grader. så det lönar sig kanske att köpa orginaldelar ibland.

MvH Bmw 4-ever
Vad kan man kolla mera för saker där?
17
45
170KJ
535d -08
Motortempen på en diesel skall ligga på 90-92 grader. Något högre vid belastning, uppåt 96-98 (tex uppförsbacke eller regenerering), något mindre obelastad (lång nedförsbacke i motorvägsfart) 85-88.
Termostaterna skall öppna vid 88 grader och detta ger då några grader högre temperatur i praktiken.

Första steget är att byta EG termostat. Sök efter diy på nätet.
Nästa steg är huvudtermostat.
Räcker inte detta och man har automatlåda på bilen så är nästa steg att byta värmeväxlaren för automatlådan. Även den innehåller termostat där kylvätskan cirkulerar.

Min BMW handlare köpte inte detta då de menade att det var normalt att bilen gick med temperaturer runt 80 grader på vintern...
De skruvar inte längre i min bil...

Värmeväxlare är bytt och nu går den på korrekta temperaturer.

Mvh Kristian
Hej jag flikar in här lite, jag har en 550-06 och den ligger på 99-100 grader vid normal landsvägkörning och man ser ofta 4- 5 streck i varvräknaren är det normalt
17
45
170KJ
535d -08
bmw550itomas: strecken på varvräknaren har inget med kylvätskans temperatur att göra, det är motoroljans temperatur som styr dessa.
Låter som att vattenpumpen inte är helt kry.

Mvh Kristian
170KJ: Jaha jag trodde det var motortempen som man såg där, men jag har ingen varningslampa som lyser, är det bara någon lampa som varnar om den går upp i temp
Ni
35
Niicce
525I E60 -04
Hej. Jag har bytt termostat för inte så längesen, bytte även vattenpump och expansionskärl pga spricka i kärlet. Tycker allting som har med tempen på kölvattnet att göra är bytt nu. Likt förbannat är tempen i gömda menyn på 102 grader när bilen är varm. Sjunker till 99 typ i nerförsbacke. Är detta normalt?

Finns det något mer man kan byta för att få ner tempen till normala 90?
Bilen ifråga är en bmw 545i - 04.
Ni
35
Niicce
525I E60 -04
Ingen som vet?
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
Niicce: jag har för att v8:or ligger på över 100 grader i normal temp. Så det är lugnt.

MvH Bmw 4-ever
su
198
surre77
523-00 M
Försvinner utetempen när man väljer att visa motorns temp?
Skulle ju vara trevligt att se bägge i displayen.
Ni
35
Niicce
525I E60 -04
Ja den försvinner då motortempen ligger i gömda menyn. Och gömda menyn får du bara fram genom lite knapptryckningar och sen när du stänger av bilen så försvinner allt igen och blir till normala menyn.
su
198
surre77
523-00 M
Okej tack för snabbt svar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.