|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej. Ja det är så här att jag tycker att jag har hög förbrukning på min bil.. jag kör en BMW 320D års modell 2006 med 163hk. enligt färd datorn så ligger förbrukningen 10 liter. Det är en Automat låda. vet att automat drar lite mer än manuell. men det borde inte svara så mycket. har testat med full tank och nollat mätaren och kört ca 730-750km. tänkte kolla med er här på Autopower, om ni har några ide om detta. Mvh Kevin | |
|
10 liter, jag antar att det är "10L/100km" som menas då? 5-serien har haft problem med trasig termostat, motorn blir alltså inte driftsvarm och förbrukningen stiger. Finns en aktuell tråd under 5-serie forumet nu, det skulle kanske kunna vara orsaken även på en E9x? //Bjersér BMW - over 200 (s)miles/hour |
|
|
hur stor tank har du då på din? MvH Bmw 4-ever |
|
|
Kolla så inte någon av bromsarna ligger emot. Görs enklast genom att prova rulla bilen på plan mark eller känn om något av hjulen är onormalt varma efter körning. 10L/100km är alldeles för mycket. Gissningsvis borde den ligga kring 0,75-0,8 om du mestadels kör stadskörning. Annars skall den vara lägre. |
|
|
Edit: Tanken på E91 är drygt 60L. Så om du kommer 73-75 mil får jag detta till att bli 0,75L/mil beräknat på 57L diesel vilket får ses som normalt för en automatare. Om bilen är chipstrimmad har jag förstått att färddatorn kan visa fel siffror. |
|
|
Hur mycket drar den om du jämför körd sträcka med tillförd diesel? Kan ju vara enorm felvisning i färddatorn som behöver korrigeras. __________ Mvh Grelle |
|
|
Bjerser: ja det är 10l/100km jag menar. hur kan jag se om termostaten är trasig? har oxå hört det med 5 serien, men inte 3 serien, kanske är jag den första? Kristoffer_L : nu är den chipad. men detta jag menar är innan chipen, nu med chip visar färd datorn 11,5l/100km. Grelle: jag har inte testat det än, tankade fullt i fredas skall se nu när jag har kört ca 200km vilket blir imorgon. skall tanka upp den och se. Jag är en person som alltid väntar minst ca 10-15min innan jag kör iväg. aldrig pressat bilen när motorn är kall. Mvh Kevin |
|
|
Låter du alltid bilen stå på tomgång i 10-15 min innan du kör iväg!? __________ Mvh Grelle |
|
|
Ja det gör jag, Mvh Kevin |
|
|
Varför? __________ Mvh Grelle |
|
|
Min förra bil kunde jag bara starta och dra iväg. tills motorn gick åt hel**te. Så jag gör aldrig om det, man lär sig av sina misstag. Mvh Keskin |
|
|
Okej, jag tror inte riktigt att det var det som orsakade problemet. Kan du beskriva vad som hände med den bilen? En bilmotor är gjord för att startas och sedan köras, inte på full gas men kör du normalt så behöver inte bilen värmas innan du kör iväg. __________ Mvh Grelle |
|
|
kevin320d: Det är inte särskilt bra för motorn att stå längre stunder på tomgång heller. Så länge du inte varvar motorn till varvstoppet när den är kall är det finns det inte någon chans att motorn skulle haverera. Jag förstår att du har så hög förbrukning med så mycket tomgångskörning. |
|
|
kan det vara p.g.a. kylan oxå? vad jag kommer ihåg så hade jag inte så hög förbrukning under sommaren! får la göra en felsökning kanske en uppgradering? Mvh Kevin |
|
|
Brukar bilen stå i varmgarage eller använder du motorvärmare? Om inte kombinerat med den där långa tomgångskörningen så har vi ju en förklaring till att din bil drar mycket diesel. __________ Mvh Grelle |
|
| Lägg av med tomgångskörningen så kommer du märka att bränsleförbrukningen sjunker.. | |
|
Är det verkligen så bra att låta en kall motor gå på tomgång så länge? Olja är ju extra tjock då och på tomgången lär den knappast nå alla delar eller tänker jag fel? Håller annars med killarna att du borde sluta upp med tomgångskörning. Då kommer du märka på bränsleförbrukningen. När bilen står på tomgång så fortsäter färddatorn att rulla på förbrukningen uppåt, därav den höga förbrukningen på färddatorn. Men om du kommer ca 75mil på en tank så är det väl inte så farligt för blandat körning! MvH Bmw 4-ever |
|
|
Kevin: hehehehe jag VET vad ditt problem är till den höga förbrukningen. Din HÖGER FOT!! Jag har sett dig köra och är förvånad att den drar bara 10 :)) Flera faktorer kan påverka hög förbrukning. Friktion är en stor anledning. Går motorn trögt, dålig olja, dåliga filter mm så får den kämpa mer och då drar den mer. Bromsar som någon nämnde kan ligga på, däcken kan vara för lågt tryck på, hjullager som inte har tillräckligt bra smörjning, bränslefilter...och självklart högerfoten, vilka skor du har på dig :) Men jag tror inte någon av dessa saker stämmer på din bil, jag vet vad problemet är med dem höga siffrorna. Låter du bilen stå på tomgång så länge som 10-15 min så har du förklaring på att siffrorna springer iväg på din mätare. Står du på tomgång så ökar förbrukningssiffrorna på färddatorn men förbrukar inte egentligen så mycket. Du kör ju ändå 700-750km på en tank vilket är bra för vintertid. Då har du inte förbrukning på 10 utan 0,75 som Chris nämnde. Det med tomgången är din förklaring till den höga siffran på färddatorn men inte verkliga förbrukningen. Kör du 700-750 med en tank så här års, då är du på normal nivå i förbrukning. "Riktiga män kör diesel" |
|
|
Tjena grabbar. Jag skall ta och lyssna på er och skall sluta med tomgång körningen, jag testade idag att bara starta och vänta i 15 sek och sedan köra iväg. så får vi la se hur det blir i framtiden. Nej det står i ett vanligt garage. har tyvär inte motorvärme. tackar för all svar. Mvh Kevin |
|
|
våran ligger på 6l/100km under normal körning. Står dock i varmgarage //Anders |
|
|
Anders du har den nya motor . Med mer hk Mvh Kevin |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.