AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.525

Bmw 530d -05 startar dåligt kall och hög bränsleförbrukning

Sida 1 av 2
By
59
Bystedt85
Bmw 530d Msport -99
Bmw 530d Msport -05
Som sagt bilen startar jättedåligt vid kall motor och jag upplever bilen väldigt törstig gentemot gamla e39 530d..

renn vid -5 så kommer den inte igång, bara tänder till snabbt engång å sen vara stendöd igenn..

bilen drar vid 80km/h 0.85-0.95 och vid blandad körning så ligger den på 1.2, och då är det relativ lugn körning...

Har inte hunnit kolla så mycket ennu med bilen, men kan ett tätt soppafilter vara boven? el. nån som har några ideer?
Ka
82
KalleAman
Bmw 530d -04
Har en 530d själv och under -10 så blir den lite mer svårstartad. Dock så får jag ju igång den.
Men det är som om den hurklar till några gånger sen kommer den igång med lagomt mycket svartrök..

Dock så går då min betydligt billigare än din. 0,64 i 110 landsväg.

MEN du har inte kollat några felkoder? Det är nog det första jag ska göra.
Förhoppningsvis kanske man får sig någon felkod. Gissar på glödstift men har ingen aning.
By
59
Bystedt85
Bmw 530d Msport -99
Bmw 530d Msport -05
tror jag har hittat problemet med bränsleförbrukningen..

bilen går konstant på 57 grader, förklarar ju också varför den e så förbannat kall..
vilken termostat ska man byta?

men då fick jag mera trubbel, gjorde nånting fel så nu lyser det att bromsklossarna fram e slut och det är -14000km

förstår inte hur det blivit så..går inte heller att nolla bort..

för nån dag senn så visade det nånting på 4000km...
Ka
82
KalleAman
Bmw 530d -04
Jag har samma problem ang graderna. min ligger på ca 65. Har dock en AGR-termostat att hämta på posten som jag beställt men inte fått tummen ur bara, beställde hem hos bmw återförsäljare kostar 410kr och går bra att byta själv. Många på forumet som haft samma bekymmer så det är väl någonstans att börja med att byta den.

Ang nollställningen så finns det ju massa guider om hur man gör. Har du provat att följa den och nolla den? fungerat för mig iallafall. Finns guide på youtube också..
By
59
Bystedt85
Bmw 530d Msport -99
Bmw 530d Msport -05
har fått fram reset i displayen, å senn blir dett bara streck där var -14000km står i några sek. så kommer -140000 tillbaka..tror jag kom åt meny 18. efter det kom problemet
Ka
82
KalleAman
Bmw 530d -04
Menu 18 är väl CC-test?::

"Check Control
Tests
Pressing the
button will
make it cycle
through the
warning icons
below, with
audible warning
and text
description on
i-drive screen."
By
59
Bystedt85
Bmw 530d Msport -99
Bmw 530d Msport -05
kom också upp please release park brake faast jag inte hade upp den..

tog ur batteri kabeln och blev bara mera problem...suck

nu så slår active steering fault på hela tiden..försökte nolla med att ratt åt båda sidorna, men slocknar bara för några sekunder..

suck suck suck
Ka
82
KalleAman
Bmw 530d -04
Active steering fault har dykt upp ett par gånger för mig också. Har dock aldrig fungerat med att nolla genom ratten. Utan det som fungerat varje gång är att stänga av och dra ur nyckeln och vänta ett tag några minuter med att starta igen.

Ang bromsklossarna fram så vet jag då inte varför det blev så. Kanske någon annan kan svara på. Hittade iallafall denna tråd i autopower: Länk
Fanns några till också, verkar som om vissa har problem att nollaställa denna. Och att man måste byta slitagevarnegivaren och den visar negativt km tal för att kunna nollställa alternativt åka till närmsta bmw.
Ka
82
KalleAman
Bmw 530d -04
om den visar negativt km tal för att kunna nollställa*

Ibland blir det tokigt i meningarna....
By
59
Bystedt85
Bmw 530d Msport -99
Bmw 530d Msport -05
blir väll att åka in till bmw imorron å se va dom har att säga..synd bara att bmw här använder uteslutnings metoden..
Ka
82
KalleAman
Bmw 530d -04
Om du hör med dom ang kallstarterna så återkom gärna.
är väldigt intresserad utav att åtgärda problemet, irriterande med kallstartproblemet.
He
159
HenkePenke
535D GT -11
530D E61 -05
318D -11
Får du ett minustecken när du nollar service intervallet håller du in knappen för kort tid

En riktig BMW har fyra Pipor... // Henke
By
59
Bystedt85
Bmw 530d Msport -99
Bmw 530d Msport -05
Snacka med Bmw verkstaden idag, och dom sa att vanligt fel på första årsmodellerna av e60 dieseln e glödstiften+rele..

ingen billig affär runt 100€ för relet och 28€ styck för stiften..

täckte för gallret i kofongaren nu, å bilen går nu upp i temp på 88-98grader...
Ka
82
KalleAman
Bmw 530d -04
Okej okej. Ja får se ska försöka boka tid för en felsökning så får man se om man får något om glödstiften.

Kan vara värt pengarna om problemet blir åtgärdat grymt irriterande att inte kunna starta bilen i -20...
Ka
82
KalleAman
Bmw 530d -04
Ska bara meddela att jag fick tummen ur och bytta EGR-termostaten idag. Gick från ca 65C till 80C. Kanske inte full värme fortfarande, men en klar förbättring för en femhundralapp! Och bytet är inte heller någon konst. Sitter längst fram längst upp..
By
59
Bystedt85
Bmw 530d Msport -99
Bmw 530d Msport -05
Har fått lite bättre bränsleekonomi i bilen efter den gick upp i temp

Bilen har jag nyligen köpt och importerat från Swedbank i Lettland, så deras diesel kanske inte håller lika kvalite som vår..
Så de e väll värt och byta när vi har -30 här. :S
Pi
32
Pilis
BMW 530 dA Touring -07 LCI
Min bil gick kall, 65 - 69 grader. Novation i Uppsala fick titta på det. Dom hade aldrig hört talas om felet och verkade aldrig ha bytt en termostat. Jag bad dom också kolla AGR-termostaten.

Dom bytte termostat och vattenpump. Första vändan kom bilen upp i 85 men sen sjönk det igen till 69. Tvingade dom att byta den andra termostaten. Den kostade 410 kr och jobbet tog dom 90 kr för. Jag väntade medan dom jobbade, tog en och en halv timme för det hade dom aldrig gjort förut...

Nu ligger motortempen mellan 88 - 91 om man inte kör väldigt sakta. Stor skillnad på kupévärmen och det kommer riktigt het luft. Bränsleförbrukningen märker jag tyvärr ingen skillnad på. Ligger mellan 0,68 - 0,75. Det är blandad körning med merparten 120-motorväg och landsväg och en mindre del i stan.
Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
Vad hade du förut i landsväg då?
cm
227
cmagnuse
E61 530d Touring -07
F31 330e -18
E85 Z4 3.0 -04
Pilis: Jag misstänker att även jag har låg motortemperatur. Har inte kommit mig för att ta fram temperaturen i hidden menues ännu. Jag funderar om hur många streck som normalt brukar synas på varvräknaren. Jag har sju streck där det första börjar vid 4600 rpm. Det röda på varvräknaren börjar vid 5000 rpm. Jag har ägt bilen sedan i maj 2010 och aldrig märkt att strecken på varvräknaren flyttat sig. Vad är normalt?

Pi
32
Pilis
BMW 530 dA Touring -07 LCI
Jag har den faceliftade versionen -07B och den har ingen variabel rödmarkering så jag har ingen aning om var strecken ska börja. Min är streckad från 4500 och röd vid 5000 oavsett motortemp.

Bilen drar ca 0,57 i 100 och 0,67 i 120 jämn fart, men i praktiken blir det mer eftersom man ska upp i fart också :) Den drog samma när den var 65 grader varm som nu när den är 88. Om det blivit någon skillnad är den för liten för att jag ska märka den. Jag skriver ner förbrukningen varje gång jag tankar.
cm
227
cmagnuse
E61 530d Touring -07
F31 330e -18
E85 Z4 3.0 -04
Jag har också LCI. Jag trodde att strecken är rörliga eftersom de sitter innanför det rödmarkedare området. Har aldrig sett att de rör på sig oavsett vad yttertemperaturen är när man startar eller när man kör. Jag trodde att detta ersatte tempmätaren.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.