AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.743

klägg, gegga, grädde, ljusbrun olja

Sida 2 av 2
Står inget i min instruktionsbok om detta.
Har bara hört/läst någonstans att eftersom sträng kyla inte bara påverkar motorn utan även styrservon mm så är det bättre att motorn står i 1-2 min vid sträng kyla för att oljecirkulationen skall bli bättre i systemen.

Kall olja medför ett högre tryck då den är tjockare i konsistensen.
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
I instruktionsboken till min E38/M62 står också att man inte skall köra på tomgång utan köra iväg direkt efter start. Vad den egentliga anledningen till detta är kan man ju undra över men jag misstänker miljöskäl.

Har man 0W-nn olja så flyter den fint direkt vid start även i låga temperaturer. Men skulle man till äventyrs ha t.ex. 20W-nn (såsom 20W-50) olja i så lär det dröja en stund tills oljan är pumpbar när det är ordentligt kallt.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Att sommarkörda bilar har avsevärt mycket mindre vatten i oljan stämmer tyvärr inte! Däremot märks det inte lika väl som när det är många minusgrader ute.

Merparten av vattnet som oljan binder, kommer från förbränningsprocessens blow-by-gaser. Dvs. gaser som trycks förbi kolvringarna och ner i vevhuset under tryck.

Det bildas ganska stora mängder vatten när bensinen eller dieseln förbränns, man kan räkna lite grovt att för varje liter bränsle som motorn förbränner, bildas det en liter vatten. Merparten av det vattnet följer med avgaserna ut (därav kondensvattnet i avgassystemet) men en liten del följer med gaserna som trycks förbi kolvringarna.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Helt riktigt att det bildas mycket vatten i förbränningsgaserna året runt. Skillnaden är att på sommaren ventileras det mesta ut i ångform via ventilationen och vidare ut genom avgassystemet. På vintern kondenserar ångan i ventilkåpan i mycket högre grad och blir kvar åtminstone i ventilation och ventilkåpa. Det är inte svårare än att titta på oljelocket på vintern jämfört med sommaren.
@balmgren: Stämmer helt det Du skriver,men jag menar de övriga komponenterna så som styrservon.

Jag är inte förvånad över läckande styrservos när man ger som regel fullt styrutslag i -20grader eller kallare och servooljan strömmar genom överströmsventilen = övertryck.

Packningar etc far otroligt illa av detta i servot/styrväxeln.

Skogsmaskiner etc som startas upp när det är kallt behöver stå en stund innan man spakar igång på allvar,men som regel löser man detta gissel med brustna slangar/packningar genom att arbeta skift då maskinerna är varma i oljesystemet hela tiden.

Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
Alex84: dehär med maskiner har jag själv erfarat. har en ny jcb och en gammal L70c på jobbet som brukar stå ute när verkstaden är full med bilar. även om man har värmare måste maskinerna startas och gå minst 30 min vid 20 - grader innan de kan användas. och då måste man ändå köra försiktigt första tiden eftersom hydralpumpen börjar gnälla annars.
jcb:n går inte alls att köra om den inte får puttra upp värmen.

tog på test ur lite hydralolja och den kunde liknas med fett i - 32 grader. då är det högkvalitetsoljor för året runt som används.

vill inte tänka på hur mycket jag verkligen plågat min bil då den gått utan värmare...

BMW ownz
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Det måste väl finnas hydrauloljor med låg viskositet och/eller högt viskositetsindex?
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
de gör de garanterat. de vi använder är iaf någon form av standard i L70c lastaren, som även används i äldre gripar, typ Länk kan försöka ta reda på vad den heter. och i jcb:n får vi inte byta i. kan kolla på reservdunken vad oljan har för betäckning.

BMW ownz
starta en egen tråd om vad ni nu diskuterar om...har fått svar på min fråga.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.