AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.740

klägg, gegga, grädde, ljusbrun olja

Sida 1 av 2
Va å kolla på en 320 e36 -99 tidigare idag.

Riktigt fin i skicket osv. Kolla oljan på den innan jag starta den å det va lite "klägg" på undersidan på oljelocket. Oljesticka såg fin ut. Startade bilen i -17 å den hoppa gång å låter perfekt i motor...inget tickande eller något. Bilen går jättebra! Körde ca 1 mil på testrundan. Kolla oljan sen igen efter jag kört å då va hela oljelocket täckt av den där oljan, sen så kolla jag ner i toppen å ser att sidoväggarna i toppen är med den där ljusbruna geggan! Sen så fanns det ytterst lite på oljestickan.

Han sa att den inte drar något vatten å jag kunde inte se om det hade försvunnit något.

Är detta normalt eller ska jag leta på en annan bil ?

mvh Micke
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
sök på forumet vad man borde kolla om läckande toppackning.

eventuellt låt den stå och puttra en halvtimme för att se om de försvinner.

BMW ownz
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
rör sig troligen om gegga från vevhusventilationen. Sök på frusen vevhusventilation. Finns en del läsning..

/Johan
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nja, skulle nog vilja hävda att lite "majonäs" på undersidan av oljelocket är helt naturligt i vinterkyla - särskilt om bilen oftast får rulla kortare sträckor.
Det är helt enkelt kondensvatten som blandar sig med oljan som finns på insidan av oljelocket, på högsta punkten i motorn...

Men det förutsätter också att oljan på stickan ser fräsch ut (kan finnas "naturlig" kondensvatten-oljeblandning="majonäs" även på den övre delen av stickan, som inte är i direkt kontakt med oljan i tråget!) och att det inte är någon "majonäs" längre ner under ventilkåpan, när man kikar ner där!
Är det stora mängder "majonäs" är det något problem, t ex sprucken topp, läckande toppackning etc.!

Att låta en motor gå på tomgång i en halvtimme, kan i värsta fall få den att skära pga lågt oljetryck/låg oljecirkulation! Om man skall stå still med motorn igång av någon anledning, bör "tomgången" åtminstone ligga kring 2000varv/min eller något mer...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ro
285
Roadwraith
BMW 740iA 95
Skär motorn på tomgång efter en halvtimme är det garanterat något fel på den. På en frisk motor ligger oljetrycket på iaf 2.5 bar vid tomgång. Däremot kan den börja koka om tex den läcker in lite kompretion luft i kylar systemet. De motorerna är riktigt känsliga för det.

Jag hade sätt detta som en varning signal men troligen rör det sig bara om kraftigt med kondens vatten som johny b säger
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Skära på tomgång, du får ursäkta men jag får inte ihop det. M52 sitter knappast i enbart långfärdsbilar, tror du alla i storstäderna sitter med sina M52 avstängda eller på 2000rpm konstant i köerna? :)

TS: Du skriver "hela oljelocket täckt", menar du då av ett tunt lager eller i större mängder? Som sagt finns det olika sätt att kolla om motorn är frisk, sök på forumet så hittar du flera knep!

//Bjersér

BMW - over 200 (s)miles/hour
Det är nog större mängder än ett täckt lager...Men tänkte åka ut å kolla på bilen igen, tänkte rycka lite vevhus slangar å kolla lite

mvh Micke
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Är motorn lite sliten kan tomgångsoljetrycket vara väldigt lågt och det kan faktiskt få motorer att skära om de får stå på utan advekad smörjning i 30minuter...
Att jämföra med kökörning är inte relevant, eftersom där varierar motorvarvet - jag har suttit i många bilköer i Stockholm men aldrig stått helt still i mer än några minuter åt gången...

Det är långt ifrån alla motorer som har 2,5bars oljetryck vid tomgång, särskilt om de är lite slitna och när oljan är varm.
Som parantes kan nämnas att t ex. Mercedes M111.940-motorerna (16v 2,0liter) anses ha ett "godkänt" oljetryck på tomgång om de kommer upp i minst 0,3bar. Dock under förutsättning att oljetrycket ökar så fort varvtalet i motorn ökar, då skall oljetrycket upp i ca 3 bar eller mer...

Jag skulle i alla fall aldrig plåga en motor genom att låta den stå på tomgång i 30 minuter eller mer!

Som flera redan påpekat, är "majonäshalten" ett relativt begrepp - alltid svårt att veta hur mycket det är genom ord som "lite". Är hela toppen täckt av "majonäs" är det nog ingen höjdare, men lite på insidan av oljelocket är inte ovanligt på vintern, även om motorn är frisk!

Mvh
Johan B

Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Nog förekommer köer där bilarna står mer än några minuter i Stockholm, sedan spelar det ingen större roll att det rör sig, du ligger väl inte på 2000rpm och slirar på kopplingen fram i den snigelfarten en kö rör sig i? Utan gör som alla andra, tomgång eller strax däröver?

Sedan är Stockholm egentligen ingen större stad, M52 finns i Bmw-modeller över hela världen och är självklart dimensionerad för att stå i riktigt stora städers köer. Här är en halvtimmes tomgång inte så ovanligt, folk vill ha AC om inget annat, och hade en M52 varit dimensionerad så som du menar hade Bmw´s havererat i mängder. :)

//Bjersér

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Bjerser, en kö kryper sällan eller aldrig fram i en konstant hastighet, oftast är det tvärstopp för att sedan lätta upp något i typ hundra meter för att sedan bli tvärstopp igen...

Hade alla stått och låtit motorn gå på tomgång i 30-minutersintervall, hade motorhaverier (oavsett bilmärke) varit mycket vanligare!

Mitt råd är att INTE plåga en motor med 30 minuters tomgångskörning - har dessutom svårt att se någon som helst nytta med detta!

Mvh
Johan B

Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
Johan B: sjunker oljetrycket i en m52 lär man höra knack från de hydrauliska ventillyftarna. och sker de lär man felsöka innan man får seriösa problem.

BMW ownz
Ri
16
RikardM
X5 2003
Måste nämna en egenhet från instruktionsboken i min X5 som årsmod 2002 som genast fäste min uppmärksamhet och som gjort många förvånade när jag berättat om innehållet. Där nämns nämligen att bilen inta skall startas och stå på tomgång utan startas för att genast köras. Det har resulterat att jag exempelvis aldrig startar bilen för att upp värmen och under tiden springer runt för att skapa rutor etc. Jag har inte diskuterat detta innan utan av och till nämnt det men blir ofta väldigt förvånad över kommentarer på forumet där det talas om tomgångskörning i halva eller hela timmar. Det var nu några år sedan jag titta på detta i instruktionboken men jag är helt säker då det vida förvånade mig. Gäller detta bara för x5 - har en bensinare - eller gäller det även för andra modeller? Någon som har fått ett vettigt svar och är haverier vid tomgång vanliga. Fick hicka när jag för några dagar sedan av min servicetekniker fick reda på att han hade tomgångskört min bil ca 30 minuter men valde att inte säga någonting men får för framtiden förbjuda detta. Någon annan som har reflekterat över saken???
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Det man inte ska göra är att tomgångsköra en kall motor (särskilt inte en riktigt kall motor på vintern när man skrapar rutorna). Då är oljan så kall och trög att det dröjer ett bra tag tills det smörjer ordentligt eftersom tomgångskörning värmer upp väldigt sakta. Kör man iväg blir motorn varm snabbare = mindre slitage. Dock så ska man som vanligt köra på relativt låga varv tills oljan nåt hyfsad temperatur.
Tyvärr saknar "standardbilar" ofta oljetempsmätare.

/Jonas
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Tomgångskörning med VARM motor är ett utmärkt sätt att torka ur ventilkåpan och vevhusventilationen. Tomgångskörning kall = mycket lång kallkörning.
Det rekommenderas faktiskt att låta motorn gå på tomgång i 1-2min innan man kör iväg oavsett om det gäller kallstart utan MV eller med !!

Tror ingen här på AP vill varva upp en helt kall motor direkt?
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
JohanB: Med tanke på hur du beskriver kökörning måste jag ifrågasätta vad du upplevt detta, har du aldrig varit med om mycket trafik i en storstad, en olycka och tillhörande stopp på en motorväg eller liknande? Som sagt Sverige är inget direkt kö-land men till och med här är 30min inget direkt ovanligt.

I länder som Kina och USA är det i många städer ren vardag, men även här säljs M52 och många andra motorer utan något förbehåll om haverier vid normalt bruk. :)

//Bjersér

Ri
16
RikardM
X5 2003
Verkar finnas lite olika spekulationer om uppvärmningseffekten vid tomgång kontra körning. I de rubriker där vevhusventilationsproblematiken diskuteras hävdar många att motorn värms upp betydligt mera i vart fall vid tomgång än körning. Detta pga att fartvinden kyler vid körning. Någon hade tydligen även gjort lite mätningar och funnit att toppen av motorn vid kyla även efter lång tids kyla knappt blir varm. Nere vid oljereturen är tydligen problemet som värst med isproppar som följd pga att denna sitter utsatt för fartvind på många modeller. Alex skulle Du kunna länka in utdraget från din instruktionsbok då vi verkar har olika innehåll. Intressant nämligen att följa om rekommendationerna har ändrat över tiden. Inte för att jag inte tror dig utan för att jag gärna vill se den exakta formuleringen. Ännu intressantare vore att se den tyska förlagan då översättningar ibland inte blir vad de borde.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
På en kortkört bil som inte får bli genomvarm ser oljan ut så här efter 12 månader och 500 körda mil.
Inget onormalt alls. utan kondensutsatt olja.
Länk

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Jag har en närliggande fråga som gäller varmkörning av motor. Min cabbe står avställd i garaget hela vintern och jag startar den inte förrän jag tar ut den på våren. Men om jag skulle starta den under vintern, hur långt eller hur länge måste jag köra motorn innan den är genomvarm så att all fukt försvinner ut?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
En bil som bara körs på sommaren har inte så mycket vatten i maskin då det sällan kondenserar något i varmt klimat. Kör den riktigt varm och låt den gå på tomgång en kvart innan du ställer in den för vintern. Så länge den står är det i princip ett slutet system (förutom att vissa ventiler står öppna och luft kan bytas ut i cyl.) Det mesta av vattenångan i vevhusventilationen kommer från förbränningen av bränslet. Därtill kan läggas luftfuktighet.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
klart man inte vill tokvarva en. kall motor, men man måste ju plocka ut lite moment (dvs köra iväg), temperaturen stiger ju knappt något överhuvudtaget på tomgång om det är kallt ute. Har man dessutom kupevärmen ställd på 20C "rånar" man ju motorn på den lilla värme den lyckas producerfa, som den så väl behöver för att värma upp sig själv. Dessutom går det åt en massa bränsle. När motorn är kall och går på tomgång är tändtidpunkten flyttad för att värma katalysatorerna=man dumpar energi i avgassystemet. Men kör man iväg används energin till att driva vevaxeln=bilen och man dumpar inte extra energi i grenröret. Jag väntar typ 1 sek från start tills dess att jag kör iväg (lugnt). Oljetryckslampan på M54 tänds för övrigt vid ett löjligt lågt tryck, typ 0,5 bar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.