|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag vet inte om jag har rätt dimension på bilen ? På bilen sitter det nu 225/45/17 fram och 235/40/17 bak. Jag har sportchassi men inte M-paketet och bilen är inte sänkt på något sätt efter fabrik. Jag har försökt ta reda på vilken dimension jag skall ha på bilen genom att bl.a. läsa här på AutoPower. Några säger att med sportchasssi skall man ha 225/45/17 fram och 245/40/17 bak. Funkar 235/40/17 bak också ? I regbeviset står det 225/45/17 på båda axlarna. Hoppas någon klok person här kan hjälpa mig. Tack ! /per | |
|
fram är ok men bra är galen dimesion. 255 ska det vara MvH Bmw 4-ever |
|
| peter78w: Nej, 255 stämmer inte. Det ska vara 245/40-17 bak på E46. | |
|
Korrekt Chris87. 255/40 är dock närmare 225/45 i omkrets än 245/40. Själv är jag trotsig och kör 255 och det fungerar utmärkt :-) mvh/ Anders |
|
|
Korrekt Chris87. 255/40 är dock närmare 225/45 i omkrets än 245/40. Själv är jag trotsig och kör 255 och det fungerar utmärkt :-) mvh/ Anders |
|
|
Så vad ni säger är att 235/40/17 bak är åt helvete fel ? |
|
|
Ja :-) Men vilka fälgar har du, bredare bak? mvh/ Anders |
|
|
OK! Nu har det i och för sig funkat bra att köra 2 säsonger med 235. Dom borde ju vara bredare bak, med tanke på den större dimensionen Hur tar jag reda på fälgstorleken, är det bara bredd och höjd man ska mäta ? |
|
|
Med så stor diff som det är på omkretsen mellan 235/40 och 225/45 finns risken att t.ex antispinn blir överkänsligt. Kan du länka till någon bil på fälgarna? Standard M-Sport fälgar är M68 Länk (sidan 4), är det dessa? mvh/ Anders |
|
|
Det skall vara 245/40 bak och 225/45, fram perfekt. HN |
|
|
AKN syftar på denna fälg: Länk Djabag: Är det en BMW original fälg du har idag? |
|
|
Just det denna fälg har jag |
|
|
Jag har faktiskt haft en del skumma antispinn händelser t.ex. när jag har gasat ut på en motorvägs påfart. Fälgen är nr 32 på sid 2 ! Så 225 el 245 el 255 är frågan ? |
|
|
Då (ska) bakfälgarna vara 8,5" breda medan framfälgarna är 7,5". Standard BMW dimension är (som nämnts) 245/40-17 bak och 225/45-17 fram. Som sagt, 255/40-17 bak fungerar också bra. mvh/ Anders |
|
|
Ett stort tack för info ! Frågan är nu vilka däck, förslag ? |
|
|
Fast Radialeker 32 för e46 har inte bredare bakfälgar, utan de är 8x17 runtom vilket innebär att du ska ha 225/45-17 runtom. Vad står det för mått om du tittar inuti fälgarna du har? Brukar exempelvis stå 8Jx17. J-värdet talar om hur bred fälgen är. |
|
|
Djabag, När det gäller däck går åsikterna isär ordentligt, sök här på forumet och det finns många svar. Vad är du ute efter, sport eller komfort? Vad har du haft för däck tills nu, har dessa varit ok? Själv tycker jag Continental Sport Contact 3 fungerar bra. mvh/ Anders |
|
|
Jag får titta/mäta fälgarna ! Varför har förre ägaren satt på 235 ? Dom är ju mycket lägre än övriga dimensioner, är det ett försök att vara häftigt och få bättre egenskaper ? |
|
|
Continental Sport Contact 3 blir det nog, efter mycket sökande och läsande på detta forum. Kommer det bli skillnad mellan 235 och 225 ? Väghållningen har hittills varit fantastisk, blir det skillnad ? |
|
|
Nokian Z som behöver bytas i år ! |
|
|
Continental Sport Contact 3 ! asymmetric eller vanliga ?? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.