AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
21.244

Original business stereo,kan ej välja AUX,varför?

Sida 1 av 2
El
10
ElinaK
130iM -06
Hej alla glada!
Ny här och börjar med att ställa en fråga. :-)
Har precis köpt mig en 130i och såg att jag har AUX ingången vid mittarmstödet.
Däremot kan jag inte välja AUX på stereon på "mode" som det står i instruktionsboken att man skall göra.
Bilen är som sagt en 130i-06 med BMW Business radion..
Stödjer inte den radiomodellen AUX , och isåfall , varför finns ingången?
Kopplade in IPod med en vanlig 3,5mm auxkabel.

Mvh Elina
Jo
53
Jontston
Bmw 520d Touring -17
Ledsen om jag inte kan svara på din fråga, men är lite nyfiken på om det var på Audi i danderyd du köpte bilen`? Hoppas du får svar på din fråga av ngn annan :)

El
10
ElinaK
130iM -06
Äh , det är lugnt , får jag inget svar här så ringer jag BMW imorrn , inte värre än så.. :-)
Nope , köpte den i Eskilstuna. Riktigt trevlig kärra , tror jag kommer trivas med den.. :-)
Jo
53
Jontston
Bmw 520d Touring -17
Ok, det var säkert den blåa som fanns ute för 199. Iså fall var jag nära att köpa den ;) jo riktigt trevlig bil. Hoppas du får många bra mil med den. Finns det ingen AUX ingång om du öppnar mittarmstödet?

El
10
ElinaK
130iM -06
Jo , det finns aux ingång , har satt i auxkabeln där o IPoden i andra änden , trycker på MODE som det står att man ska göra , men det enda jag kan välja är CD eller radio.. Enligt instruktionsboken så ska man kunna välja mellan cd , radio och aux , men det finns helt enkelt inte.. Manualen är för en businessradio som jag har , därav att det är märkligt att det inte går , provade i en annan bil som har en pioneer huvudenhet med aux o där funkade det utan problem , så varken sladd eller IPod är det fel på..
Visa användare
29
ksx
BMW 130i E81 -07
Kan bara konstatera att det är precis så du ska göra, alltså trycka på MODE för att välja AUX. Jag har också en 130i med business och där funkar det finfint.

El
10
ElinaK
130iM -06
Då blir ju såklart följdfrågan som sådan: Om aux uttaget är trasigt så kan jag ju förstå att det inte fungerar , men möjligheten att välja det ska väl inte försvinna från stereon?
Visa användare
409
racing-jimpa
320i stcc -04
En tanke bara, är ipoden påslagen när du trycker på mode knappen? Tänkte om den måste känna av att det är en enhet inkopplad.
Om AUX finns ska det gå att välja på Business CD oavsett om något inte är inkopplat.

Så här funkar det i min bil:
Radio -> CD -> AUX -> Radio -> ...
El
10
ElinaK
130iM -06
Japp , den är påslagen , själva funktionen verkar inte ens finnas i själva huvudenheten vilket jag tycker är konstigt.. Finns ju inte så fruktansvärt mkt knappar o trycka på o har provat allt nu..
Ska prova att ringa bmw imorrn o se vad dom säger.. :-(
El
10
ElinaK
130iM -06
När jag trycker på mode i min så står det Cd->radio->cd->radio.. Har tryckt gud vet hur många vändor , finns helt enkelt inte.. :-( Har provat att ta ut cd skivan men då står det no disc->radio o så tillbaka till no disc..
El
10
ElinaK
130iM -06
Har nu pratat med både BMW i solna och i segeltorp , ingen vet vad det är för fel , men en kompis ringde till BMW i nacka och dom sa att en mjukvaru uppdatering måste göras för att det varit så på ett par st 1 serie..
Återstår bara att ta reda på vad en sån uppdatering kostar.. :-(
Sa
8
Samelito
116i -05
520i - 04
Jag har exakt samma problem på min 116i -04 , har varit i kontakt med 3 bmw handlare och ingen vet vad det är för fel . Dem tyckte man skulle göra en mjukvaruuppdatering på hela bilen och det går på allt mellan 1400-2500. Först o främst så vill dem ju göra en felsökning för 1500:- då överväger man om det är värt o chansa dem tusenlapparna på att dem kanske hittar felet
. du kan väl hålla oss uppdaterade för jag vet att det finns fler med samma proble
El
10
ElinaK
130iM -06
3500 kr ville bmw i solna och i segeltorp ha för uppdateringen , då funderar man ju på om det är värt dom tusenlapparna bara för att kunna koppla in en ipod , eller om man kan fortsätta med hederliga cd skivor..
Ska åka till ett annat ställe på fredag , återkommer då ifall jag fått det att funka!
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Detta borde väl bmw åtgärda gratis ?

Det är ju något som ska funka, känns skumt att behöva betala för det.
la
76
lars316
Peugeot 207 -10
530e xdrive -20
Håller helt och hållet med "captainoats" klart det skall åtgärdas gratis, antingen av BMW eller firman du köpte bilen av. (om du nu köpte av en bilfirma)
Sa
8
Samelito
116i -05
520i - 04
Du ser det är helt absurt här i västerås ska dem ha 1400:- för en sån uppgradering. Men dem kan inte garantera att det hjälper. Det sjukaste är ju att det inte verkar som att inte en jävel på bmw vet vad det är för fel. Hade faktiskt förväntat mig lite mer av bmw.
El
10
ElinaK
130iM -06
Jag tycker iofs oxå att det egentligen inte borde kosta nåt , för förmodligen har det inte funkat nånsin , tror inte tidigare ägare ens provat för isf hade den blivit uppgraderad vid service.
Köpte den beggad av bilfirma , nån som vet hur såna garantier fungerar? Är inte från en aukt. BMW handlare , men har för mig att man har typ 3 mån Mrf garanti?
Bump!

Har någon kommit på en lösning på problemet ännu? Samma sak hände mig nu när mitt batteri dog. När jag ladda upp de o starta bilen igen så gick de inte att skifta till AUX på stereon längre ;(
co
87
coffew
320D x-Drive M-sport F31 -18
uppdatering av mjukvara så är problemet löst
Någon som har en annan lösning? Lämnade in min på service och la till uppgradering av mjukvara. Efter den uppgraderingen så har jag samma probem som ElinaK, ingen aux, bara radio och cd.....:(
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.