|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Efter att ha läst flera trådar om 5 serien som touringversion om den duger som familjebil så blir jag inte klokare. Sitter idagsläget och pinas i -96 Passat. Fruktansvärt bullrig men visst: stoora utrymmen,praktisk och frugan älskar o köra den i "stan". Ständigt krånglande dörrar och andra kvalitetsproblem. Drar väldigt lite bensin. Vad jag redan vet är att E34:ans 520i är slö och tungkörd och naturligtvis dyrare i drift- O frugan vägrar byta för att det är bmw och hon menar på att jag lurar mig själv för att den kan också gå sönder och krångla.... Men vad gör det?!! Frågan är nu bara:?? till någon som har ungar: Finns det plats för 3 ungar i baksätet och kan man som större familj åka längre sträckor med en touring? Åkte till Finland i passaten och var skittrött på bilen när vi kom hem....tacksam för praktiska erfarenheter....Funderar helstarkt på en 525 touring alltså 92-96.. | |
| Vilken ålder på barnen? Barnvagn? Jag äkte på semester i en E91 i somras med fem vuxna, det gick så jag tycker tre barn borde gå in i en E34. | |
| Baksätet vet jag inget om direkt, men min 525 var en mycket trevlig drag-bil om vi skall prata praktiska egenskaper. Lagom drag i maskinen med. | |
|
Barnen är från 4-9. Ja det är just det jag undrar över just med baksätet,.. och hur funkar barnvagn då? Förresten har alla 525 Vanos? Eller finns det utan Vanos? |
|
|
Baksätet måste väl fungera utmärkt om de är i den åldern? Eller är inte E34 så stor som jag tänker mig? Min familj hade en E28 när jag var yngre och den dög alldeles utmärkt för tre barn i baksätet, jag antar kallt att en E34 är större. Barnvagn är väl inte heller med i bilden särskilt mycket längre så den blir kanske inget problem. |
|
| Vanos kom modellår -93, jag hade en -92'a utan vanos. | |
| Barnfamilj så köper man en Volvo.! | |
|
Ja då 5-Serien touring fungerar alldeles utmärkt. 3-Serien som många tycker funkar som familjebil lurar bara sig själva! Har själv haft 2 E91 och har 2 barn. Funkade inte ALLS. Man sitter som en skridsko i 3 serien med barn i bilen (Barnstol). Och med vagn i bagaget så går det inte in någon packning. Men 5:an som sagt går alldeles utmärkt. |
|
| Redpower: orkar inte åka pråm.. | |
|
Haha, tala om för frugan att det är klart att den kommer definitivt att gå sönder eftersom en 15-20 år gammal bil förr eller senare går sönder. :-) Men å andra sidan så kostar E34-reservdelar inte mer än till vilken 15 år gammal bil som helst. Och det är inte svårare att skruva själv på E34 än på passat om man nu gör det. Det låter som att passaten inte heller är speciellt felfri... Vid en spontan jämförelse skulle jag inte tro att en E34 skulle vara direkt dyrare i drift än passaten heller. Lite törstigare i stan, men inget annat. 5-serien är väl BMWs familjebil, som jag har uppfattat det. I min E39 (sedan) går det att sitta 3 normalbyggda vuxna utan att det blir jättetrångt i baksätet. E34 är nog inte direkt mindre. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
| E34 touring är absolut ingen rymlig bil. | |
| Syftar mest på bagaget, i baksätet sitter man bra så länge man är två. | |
|
Tänk på att det inte finns 3- punkts bälte i mitten MvH Bmw 4-ever |
|
|
Nog duger en E34 som familjebil,satsa gärna på en 95-96.Finns väl säkert bättre familjebilar på marknaden men så är det väl med allt. När mina kottar var små för 20 år sen så åkte vi E28 528,E23 728,735 och njöt varje mil,kallas prioretering hos mig:) Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
E34 Touring fungerar alldeles utmärkt som familjebil. Och att de skulle va dåligt utrymme förstår ja inte va ni menar me, jag har barnstol i baksätet till min 1 åring och kan fortfarande sitta bekvämt i frammsätet, och då e ja nästan 1,90 lång å väger 118kg. Och i bagaget så har ja baslåda me en 12"are i och får platts me barnvagn utan problem. Och precis som esadh sa, så kommer den ju definitivt gå sönde nån gång, men de gör ju alla bilar. Och sjävl skulle ja föredra en 525a framför en 520 då du får lite mer kraft i 525an och ingen nämnvärd skillnad på bränsleförbrukningen. Men lättast för dig e väll att du åker å kolla på en och bilda din egen uppfattning. |
|
| är en Passat himla rymlig? Vill han ha rymlig bil kan man skaffa en Mondeo 2004 för rimlig peng. Men alla BMW-egenskaper utgår. Jag rekommenderar inte en 520 E34 touring då utväxlingen är väldigt kort. Mycket varvande blir der på motorväg. Satsa på en 1995:a 525. | |
|
Största problemet med E34 som familjebil borde rimligen vara säkerheten. Konstruktionen är verkligen jättegammal med dagens mått mätt. Vad är budgeten egentligen? |
|
|
Du kanske till och med skulle satsa på en 525 tds om du vill komma ner lite i bränsle kostnad? |
|
|
Jag har en 520i touring 96a. Funkar hur bra som helst med 3 barn i bak men har inte 3punkt bälte bak som e en nackdel.Bakluckan e stor men den lutande rutan kan ställa till problem ibland men den kan ju öppnas som är en fördel. Men men jag e nöjd med den är ju 15år gammal Mvh kenneth |
|
|
Jag har en 520i touring 96a. Funkar hur bra som helst med 3 barn i bak men har inte 3punkt bälte bak som e en nackdel.Bakluckan e stor men den lutande rutan kan ställa till problem ibland men den kan ju öppnas som är en fördel. Men men jag e nöjd med den är ju 15år gammal Mvh kenneth |
|
|
quake: Får man fråga varför just 92-96? Gillar du utseendet på E34 bättre än t.ex. E39? För i mitten av -96 bytte man kaross och 97-98or är inte jättemycket dyrare i inköp. Men då bytte de samtidigt betäckningen 525 mot 523 så du är uppmärksam på det. E39orna börjar på 20000 kr... _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.