|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
-Har en 325d -07:a som går som en dröm, även på vinterväglag,men så fort det blir lite is och snö på parkeringen så får jag hjulspinn och dåligt driv och lyckas inte ta mig därifrån utan att nån hjälper till att skjuva på! -Detta känns ju lite pinsamt som ägare av en premiumbil ! Ska man behöva slänga in en 50kg sandsäck i skuffen? Eller beror det på mina 225/45-17 RFT-däck ? eller kanske en svintung 6cylindrig dieselmotor som gör bilen framtung? -Någon som har nåt tips? | |
|
Dåligt fäste på snö å is tyder väll på riktigt dåliga vinterdäck. Min gammla E30 med nya Gislaved nordfrost5 trycker sig fram genom 15 cm nysnö. även blank is är inga problem. Bra däck och antispinnen aktiverad så borde du inte ha några problem alls faktiskt.. |
|
|
Jag skulle oxå, precis som CDrom, tippa på dåliga däck, igår var jag enda bilen på parkeringen som kunde komma loss. Går det inte med våld så går det med mer våld och går det sönder var det trasigt från början. |
|
| Prova md lite smalare vinterdäck. 225 känns lite i bredaste laget! | |
|
-Ja, det blir nog till att köpa lite bättre vinterdäck! -Kör ni på RFT-däck, eller chansar ni på vanliga vinterdäck? |
|
|
kör 195 bredd, dubb och har aldrig kört fast va jag kan minnas. bredare än 215 på vintern är nog inte bra om man ska klättra runt i snö. rtf har jag självklart inte. kör med reservhjul i skuffen och "förstånd" bakom ratten istället.. BMW ownz |
|
|
Dåliga däck eller inte, att koppla in DTC-läge eller kanske tom koppla ur systemet helt ger en möjligheten att med hjälp av däckspinn ta sig framåt; Kräver lite teknik men jag tror du lär dig! Om du vet att bilen ställer sig med ett hjul och spinner kan du även använda handbromsen, genom att dra denna lätt skapar du ett litet motstånd på båda hjulen och det kan vara tillräckligt för att få båda hjulen att snurra igen. Bra däck är dock aldrig fel, gör både vinterkörning och ovanstående tekniker ännu mer effektiva! :) //Bjersér BMW - over 200 (s)miles/hour |
|
|
-hmm det låter intressant det där med att dra handbromsen lite för att få igång bägge hjulen om ett spinner ! -Givetvis är det ju bättre att ha ett riktigt reservhjul i skuffen istället för rft-däck, men bmw har ju rationaliserat bort reservhjulet på senare årgångar och tyvärr även reservhjulsbaljan,så min lilla skuff skulle bli full av ett reservhjul ! Det får bli nya vanliga vinterdäck och kompressor+punkalagningskit i fall man får punka! |
|
|
Jag har 205 gislaved NF3 nya på min 320d, det är riktigt dålig framkomlighet... körde fast endel i torsdags natt. Mkt bättre framkomlighet på 520d'n, sitter Hakka 4 225'or på den.. |
|
|
Jag har 225/45-17 RFT som vinterdäck och det är inga problem med fästet. De två viktigaste faktorerna är: 1) Bra vinterdäck, helst dubbat 2) En förare som förstår hur man modulerar gasen och kopplingen om sådan finns! Är det inget fel på däcken så är det inte bilen som felar! |
|
|
-Visst kan det va bilen det är "fel" på! -3 serien e90 verkar va väldigt "lätt i röva" och då blir det inte lätt att få bra fäste! Innan hade jag en 530 e39 som tuggade sig fram överallt, med medelmåttiga däck, och där var det mer vikt över bakhjulen! |
|
|
Den är inte lättare i röven än andra BMW, t.ex din E39! |
|
|
-Det var ändå en markant skillnad i framkomlighet! -Den kändes tyngre i "drivet"! I så fall är det mina RFT -däck som är stenhårda o hala ! Det gör nog susen med nya bra vinterdäck! |
|
| Spelepojk, har 225-45-17 dubbfria rft som har gått en säsong tidigare. Håller med att det är dåligt grepp. Tror att det är bredden och den hårda stommen som är värsta boven. Blir 205-50-17 dubbat nästa år... | |
|
Bredden har inte så stor betydelse, snarare däcket - dubb/odubb, mönsterdjup, tryck, modell. Mina Nokian HP1 225 55 R17 är bland de bästa. Mkt bra en snörik säsong. Att mindre och smalare hjul är bättre har jag svårt att tro, skillnaden mot 205 är för liten. Då skall det vara riktiga isdäck, men det har inga std-bilar. |
|
|
turbo4ever: jag ställde "fast" mig i en okörd snöbacke och började spinna. då mina däck va helt nya. efter en sec va jag nere på backen och studsade upp lite fint. fars mercedes hade då också helt nya däck (vi beställde tillsammans och bytte samtidigt) när han skulle köra upp efter mig spann de bara och han bildade isbana. han kom upp men de va betydligt svårare. han har 225-45-17. den bilen är dessutom större och väger ca 300kg mer. samma märke på däcken. bara dimensionerna som skiljer. tycker mina däck kränger mer och är mjukare. men de faller sig naturligt eftersom stommen är högre och däcken är smalare. jag vill tro och har erfarat (se ovan) att bredden gör skillnad när det är "mycket" snö inblandat, sen hur skillnaden är på is, plogat är säkert helt annat. BMW ownz |
|
| Jag har 16/225:or runt om på min E91 325 och aldrig fastnat eller haft svårigheter på vinterväglag, visserligen skaffade jag helt nya dubbade hakkapeliita inför vintern, samma sak när jag hade min E90 325 dock 17" på 225:or. Inga bekymmer där heller. | |
|
spelepojk: Läste nu att du kör på RFT, det hade jag på min förra E90 och första snön var jag nära att köra av vägen i en rondell, då ersatte jag de direkt med även där hakkapeliitta 4 och då var problemet löst direkt. |
|
|
Jag har Nokian Hakka 7 Runflat och har fantastiskt grepp! Bra däck är receptet. |
|
|
Jag kör med 235/45/17 Conti friktionsdäck på min 325d e91 och det funkar kanon. Jag är helt övertygad enligt egen erfarenhet med olika bilar genom åren att däcken har större betydelse än bilen. //Niklas |
|
| Gasa väldigt sakta, det hjälper. För mkt gas och hjulen tappar fäste. Enligt min BMW verkstad, det är flera med 325 som har haft svår vinter. Det går bättre för 320 och 318 (mindre kraft=mindre hjul spinn). Bra vinterdäck är ett måste! Nokia rsi verkar vara mkt bra däck och i kombination med 320i, fungerar det mkt bra. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.