AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
13.277

S3 eller 130i

Sida 2 av 2
Bjerser, Ok.
Hursomhelst, jag blev själv förvånad när jag såg viktsifforna på BMWs site.

BMW bygger under alla omständigheter välbalanserade bilar trots att motorerna i vissa fall är stora till formatet. Tror att vi i mångt och mycket får tacka ett äkta rwd chassie och viktoptimerade motorer för det.

Om jag förstått S3ans chassie på rätt så ligger hela drivpaketet rakt över framhjulen. Det borde innebära att samma viktbalans inte kan uppnås. Säkerligen har Audi tagit till många "trick" så att man skall förnimma en balanserad känsla.

mvh/ Anders
130i alla dagar i veckan, enligt min mening en av dom roligaste bilarna BMW någonsin byggt. Inget slår en liten bakhjulsdriven bil med en 6-cyl motor. Tar lätt hellre en lite äldre R32:a om man nu behöver 4wd framför S3 just för att få en 6-cyl motor.
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Jag var nära att köpa en S3a för ett par år sedan när jag sålt S4an. Sen insåg jag att det var mycket bättre med 2 st BMW :)
Måste erkänna att jag aldrig kört en 130i även fast jag gärna skulle vilja. Men S3an var iaf sjukt rolig och komfortabel att köra. Provkörde dock en R32a i samband och personligen tycker jag inte den hade nånting att hämta mot S3an, även om jag också gärna dras mot så många cylindrar som möjligt.

Fast diskussionen är för mig lite överflödig eftersom jag aldrig skulle byta nån utav nämnda bilar mot M3an! :)

St
130
Stefan T
M135i -13
Jag har en S3 2007 men tror faktiskt att jag skulle byta den mot en 130i om jag fick chansen. Nu är det länge sedan jag körde 130i men hade tidigare en 120d och jag tycker att designen, inredningen och inte minst styrningen är bättre i 1-serien. Det innebär dock inte att jag missnöjd med S3:an, tvärtom, det är bra klipp i motorn och fyrhjulsdriften tillsamans med dubbdäck är underbart just nu. Generellt så tilltalar BMWs spetskvaliteter mig mer så mitt val skulle idag vara 130i.
Nej men den går bra va :D

Länk
Intrssant att trådskaparen aldrig svarade i sin egn tråd. Vilken bil blev det egentligen?
Varför inte Golf R, riktigt nice.
Jo
246
Jopovic
325DA E92 Coupé M-sport
Bjerser: När ska den där myten dö ut? E30 är inte så lätt i baken som alla säger, nästan alla modeller av e30in hade 53/47 viktfördelning!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.