|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Grymt sugen på någon av de. Tipps på vad som kan vara avgörande. Tänkt mig 2008-2011. | |
|
Är det ren å skär prestanda du är ute efter så är valet givet...S3an alla dagar i veckan, den maskinen är en juvel, när du tröttnat på org effekten (265) så är det bara uppgradera lite med avgas,bränslepump, insug samt en bra mapp så har du 350 hk |
|
| S3 är en mycket snyggare bil. 1-serie har aldrig klickat hos mig. Varför inte satsa på en E92? Snyggare än både S3 och 1'an. | |
| Oskee BMW 130i så klart visst audin har 4 wheel drive men snyggast alla dagar i veckan BMW n :) | |
| BMW 130I helt klart. | |
| Klart du ska ha en 130:a | |
| S3 SB! | |
| Vet i tusan om inte S3:an tomgångljud är råare. RS3? Hade kanske hellre valt en Golf VI GTI/R... ut o prova! | |
|
Är rå motor (ljud) målet, köp S3. Är skönsång målet, köp 130. Man måste förvisso kunna uppskatta 6cyl eller mer, det är inte alla förunnat ;-) mvh/ Anders |
|
viobebe |
Som VW/Audi fantast säger jag S3, varför-därför! BMW:n har enligt mig bara maskineriet som + Audi.n har kvaliten, utseendet, prestandan samt inte förglömma 4 hjulsdriften, dessutom står sig andrahandvärdet bättre än en 130i. Lillebrorsan har en S3-2009 3d med faceliften rikitigt läcker bil som jag alla ggr hade tagit före än en S3 |
viobebe |
Jag menar före en 130i ;-) |
|
Enkelt en S3. Visst är en 130 skoj att köra men den är så ful så det går bort bara av den anledningen. Sedan känns den väldigt gammal, trist och trång invändigt. S3 är framför allt användbar och skoj att köra året runt tack vare Quattron. |
|
|
Hade valt 130i av just dessa två, minst samma kvalité och komfort som Audi och även om utseende är en smaksak tycker jag 1-serie är läcker. Fördelarna jag ser med Bmw är mer körglädje, bakhjulsdrift (4WD är onödigt, ja jag anser faktiskt det) och den raka sexan. Jag är övertygad om att S3-motorn är en pärla när man kör för Audi kan sina turbomotorer och övriga alternativ på 2.0TFSI jag kört har varit trevliga men jag tycker Bmws raka sexa är härligare, mer "äkta" motor. Och sedan hade jag aldrig stått ut med en sportbil som låter så fånigt som 2.0TFSI, turbo-4or har sina fördelar men ljudet är inte en av dessa... Men en stor tung sexa fram är kanske inte perfekt i lilla ettan? Trots att jag inte tycker om dieselmotorer hade jag funderat på en 123d som drar riktigt fint i alla lägen. Visst du förlorar motorljudet i ännu större utsträckning än ovan, men du får å andra sidan en mycket låg förbrukning. En dubbelturbo-diesel bör gå att trimma så den motsvarar en 130i med antar jag? 130i eller 123d hade jag valt, riktig motor eller låg förbrukning. :) //Bjersér BMW - over 200 (s)miles/hour |
|
|
"en stor tung sexa fram" En 123d har högre tjänstevikt än en 130i! mvh/ Anders |
|
|
4wd onödig?! Det är bara kolla ut genom fönstret så inser man ganska snabbt att 4 hjulsdrift är att föredra just nu.. |
|
|
Jag hade valt S3an utan att tveka pga 4wd. Vägarna är polerade och snor hala just nu, knappt att dubbdäcken hjälper. Kvalitetskänslan är dessutom bättre i Audin och som någon nämnde tidigare finns det mer effekt att plocka fram om man behöver. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
AKN: Högre tjänstevikt kanske stämmer, men hur är det med viktfördelningen? rian: Nu är det bara vägar och vårkänslor här men nej, inte ens när här var som mest snö tycker jag fyrhjulsdriften är nödvändig. Man (jag) klarar sig lika väl med bakhjulsdrift även genom djupsnö, sedan är en 4WD snabbare från rödljusen i detta vädret men det offrar jag gärna för bättre och mer krispig körkänsla året runt (framför allt på vid torrt väglag) och lägre driftkostnader. Kan som sagt inte hålla med om att Audi har högre kvalitétskänsla, tycker de blandar lite väl vilt med VAG-delar: Ta knappen för att justera rutor och slå på spegelvärmen med, universal VAG-del som känns billig i en Skoda och helt missanpassad i en Audi. //Bjersér BMW - over 200 (s)miles/hour |
|
|
Så att ingen sätter i halsen, med "djupsnö" menas alltså oplogad allmän väg och inget annat, skall man av vägen och in i skogen är troligen ingen av dessa bilarna det klyftigaste valet. :) //Bjersér BMW - over 200 (s)miles/hour |
|
|
Bjerser, "Högre tjänstevikt kanske stämmer, men hur är det med viktfördelningen?" Menar du att 130i är lättare i baken jämfört med 123d, varför då? Saken är nog den att motorn i 130 är relativt lätt (magnesium) samtidigt som motorn i 123d har hjälpaggregat som tynger. Den del av transmissionen som skall ta hand om motorns vriddmoment måste vara grövre osv. Från växellådans utgående axel och bakåt är bilarna säkert relativt likvärdiga viktmässigt. mvh/ Anders |
|
|
AKN: Det kanske stämmer jag har bara fått intrycket av att 130i är lite som gamla E30, framtung och lätt i baken, i diverse sammanhang. Jag har inte kört just en 130i men jag upplevde 123d som fruktansvärt välbalanserad. :) //Bjersér BMW - over 200 (s)miles/hour |
|
|
Länk Länk Ska man gå efter interiört så är Audin ett strå vassare enligt mig |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.