|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
| Felet kvarstår. Fan. Antar att jag fått en taskig termostat... Är väl bara byta igen som gäller eller vad tror ni? | |
|
när jag bytte termostat kokade jag den i en kastrull (tillsammans med min gamla) med termometer innan jag monterade för att veta att den var riktig (och den gamla kass). BMW ownz |
|
| Idag köpte jag en ny termostat. Jag demonterade den jag precis hade bytt och koka den och den öppnade väldigt tidigt. kokade även den nya och den såg ut att öppna och stänga som den ska. Monterade dit den och luftade ordentligt. Nu är tempen stabil på normal och det kommer govärme när man kör men på tomgång så kommer ingen värme. Precis som förut. suck suck suck... | |
|
så tempen kryper ner mot blått på tomgång men inte när du kör? isf låter de som din termostat läcker genom väldigt lite endå. om du klämmer på nedre kylarslangen när den stått och blive kall på tomgång. skvalpar de i expantionskärlet då? BMW ownz |
|
|
Jag drar en liten sammanfattning. För några veckor sedan uppteckte jag att det inte kom någon värme på tomgång. Sedan för en vecka sedan ung hade bilen stått en stund på tomgång och då när jag kom tillbaka till bilen märkte jag att tempen var på väg att vandra mott rött. Bestämde mig då för att göra något åt detta och beställde en ny termostat och termostathus från Schmiedmann. Hade beställt ett vanligt termostahus i plast men fick ett extraförstärktk i aluminium för samma pris. Jag monterade prylarna och fyllde på och luftade kylsystemet noga. Efter det hade jag värme på tomgång och när jag körde, ingen jättevärme med helt ok. Däremot gick inte tempen upp till mer än strax över det blåa. Endast om jag stog still stängde klimatanläggningen och rusade motorn en stund så steg tempen. I dag köpte jag en ny termostat på Mekonomen och bytte den, fyllde återigen på kylsystemet och luftade nog. Den här gången ställde sig tempen ganska fort på normal. Riktigt härlig värme kommer men dock ej på tomgång. Men det räcker att bara peta till gasen, så att varvtalen går upp några hundra, så kommer govärmen. Jag kokade båda termostaterna och den från Schmeidmann öppnadet väldigt tidigt och tog långt tid på sig att stänga och den gick även lite snett. Så vi kan nog konstatera med all säkerhet att den var kass. Den nya från Mekonomen såg ut att öppna och stänga som den ska. Frrla: Jag ska iväg snart med bilen ska testa det då. Men lite borde det väl kommer hur som helst eftersom det finns ett litet hål i termostathuset där kylvätskan kan passera trots att termostaten är stängd? Börjar fundera på om det kan var cirkulationspumpen som strular.. Var sitter den? Kom gärna med tips och idér, börjar bli bra trött på det här nu. |
|
|
de ska inte vara någon cirkulation alls i nedre slangen förens motorn är driftsvarm (ca 3 mil normal körning) och termostaten öppnar. du kanske har ett minimalt läckage i själva termostathuset? ingen/eller dålig värme på tomgång (driftsvarm motor) tyder på bristfällig luftning enl egen erfarenhet. BMW ownz |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Cirkulationspumpen sitter på förarsidan ihop med (under) värmeventilerna mellan skärmen och motorn. Ta en lång skruvmejsel och sätt emot pumpen och knacka till den ett par ggr får du se om den hoppar igång. Det har jag fått gjort nån gång när bilen stått länge. Det blir även felkod på den om den står still om man kör en diagnos. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Okej tack för tipsen. När motorn hade kallnat kontrollerade jag kylvätskenivån och det saknades lite kylvätska. Jag fyllde upp till strecket kanske 1-2 dl och efter det har jag govärme på tomgång också. Yes äntligen! Kan det ha varit så enkelt som att det var för lite kylvättska i? Just nu fungerar allt klockrent! Frrla: Jag var och klämde på den undre kylslangen när motorn var kall. Vad menar du med att det skvalpar i expansionskärlet? Vattnet som finns i expansionskärlet händer det ingenting med. Däremot kommer det kylvättska från hålet som går mellan kylaren och expansionskärlet. Likaså om jag trycker på den övre kylarslangen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.