AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
26.800

Ang lufta kylsystemet, så sa mekanikern

Sida 1 av 3
ny
154
nyppa
323i Touring -96
Jag har läst Gördetsjälv och lite olika trådar här på forumet om hur man ska lufta kylsystemet. Tänkte ska det verkligen behöva vara så här krångligt. Så jag bestämde mig för att ringa och kolla upp detta. Ringde till Molins bil i Sundsvall som är min närmsta Bmw verkstad och återförsäljare. Mekanikern där säger att man skruvar ut luftskruven bredvid expansionskärlet helt. Fyller upp med glykolblandningen i expansionskärlet. Startar bilen och låter den sedan gå på tomgång tills all luft har pyst ur hålet. Eventuellt kan man lyfta högra sidans sett framifrån med en domkraft för att hjälpa luftningen på traven.

Kommentarer på detta?
Ph
148
Phastey
520Xd Touring -16
Eller ställ bilen i en uppförsbacke. Lite kan man ju "gena" genom att fylla upp kylaren till max innan man startar upp arbetet.

BMW är tacksamma på det sättet eftersom de har en egen luftningsskruv. Lätt som en plätt med andra ord :)
ny
154
nyppa
323i Touring -96
Ja lätt som en plätt ja :) så lät det på mekanikern också. Men jag har läst trådär här på autopower om en del som har hållt på flera timmar för att fått till det. Och det genom avancerade procedurer... fyll här fyll där, klämm gasa, öppna, stänga av, fyll, tomgång, kläm gasa, öppna osv osv...
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag tycker den mekanikern ska läsa BMWs verkstadshandbok för luftning av en M52. Det finns säkert genvägar, men inte värt att ta den risken.
Inget är krångligt om man gör det på rätt sätt dvs efter boken, väljer man en annan väg så får man skylla sig själv när man blåser toppen.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Jo det är lite bökigt. Inte helt ovanligt att man får kvar en liten luftbubbla någonstans.

Även om det inte står i manualerna, så är det nog ingen dum idé att stå i uppförsbacke. Ett annat trick är att linda spetsen på en tratt med vulktejp och kila ner den i påfyllningshålet så det blir tätt. På så vis kan man fylla upp tratten ordentligt få lite egentryck på vattnet.

Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Glöm inte att ha kupévärmen på högsta värme och kupéfläkten på halv fart (skall tydligen göra att alla ventiler öppnar max).

Uppförsbacke är en bra idé!

Efterkontroll efter att bilen stått över natten brukar resultera i att man får slå i lite extra kylarvätska.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ny
154
nyppa
323i Touring -96
Allright så vad är egentligen det Korrekta tillvägagångssättet att lufta då???
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
om du skruvar av kylarlocket och kollar så ser du att de rinner lite vatten till exp-kärlet. men om du gasar upp till 2 000 rpm så forsar det i jämförelse.
tänk dig då att det är luft någonstans i värmepaketet som ska leta sig hela vägen fram. de orkar inte vattenpumpen trycka fram på tomgången. så gasa måste man göra. kanske inte 4-5tusen om man står högre med nosen.

BMW ownz
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
nyppa: enligt mektipset som dock är aningen kompletterat med egna erfarenheter.

Länk
Roffa1
Hasso: Du får gärna delge alla oss andra info om hur man luftar enl mektipset (inkl egen erfarenhet)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Den som söker skola finna! ;o)

Här är Hassos mekartips:
Länk

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
nyppa: Du fick ju en Länk av mig. Känns som den officiella modellen...
ny
154
nyppa
323i Touring -96
Frapp: Enligt den länken så ska man inte röra luftningsskruven. Om jag förstog det rätt ska man göra enligt följande.... "Först ställla in värmen på max och hastigheten på kupefläkten på låg hastighet. Sen ska man starta motorn och gasa till 3-4 ggr ungefär 4500-5000 varv med påfyllningslocket öppet. Men inte köra motorn mer en ungefär 30 sec. Det för att förhindra att kylvätskan uppvärms och expanderar. Om kylvätskenivån i expansionskärlet sjunker under denna procedur, fyll expansionskärlet till kanten med kylvätska. Skruva på locket och kör motorn så den blir varm tills termostaten öppnar"

Sen då? Är det klart då? Är det någon som har använt sig av den här metoden? Den här beskrivninen stämmer ju långt överens med Hassos Mektips och även det mekanikern sa till mig. Åh suck jag blir bara mer och mer förvirrade detsto mer jag sätter mig in i det här.
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Kör efter mektipset. Lär va bra om hasso skrivit det. Eventuell uppförsbacke eller tratt som jag nämner är inte fel. Det enda är väl att du inte har den luftskruv på termostathuset som det talas om i mektippset.

Har du bytt vatten? eller vad är anledningen till ingreppet? Bara nyfiken.
ny
154
nyppa
323i Touring -96
Ja anledningen är att senaste tiden så har det inte funnits någon värme på tomgång/låga varv. Det har varit så ett tag men jag har inte gjort någonting åt det. Men nu för några dagar sedan så började det jävlas ordentligt. Tempen gick snabbt upp över det normala. När jag känner på slangarna så blir slangen efter termostaten inte varm så jag har konstaterat att jag måste byta termostaten. Jag har beställt en ny termostat och termostathus från www.schmiedmann.se så jag ska byta det till veckan.
ny
154
nyppa
323i Touring -96
Nu har jag även läst Bentley BMW E36 Service Manual och där står det så här...

Drenering och fyllning
1. Ta bort locket på expansionskället. Sätt kontrollpanelen för värmen på full värme.
2. Ta bort dreneringspluggen på kylaren.
3. Ta bort dreniringspluggen på motorn
4. Montera tillbaka pluggarna med nya tätningsbrickor/packningar lämna kontrollen för värme på full värme
5. Med en blandning av 50% glykol och 50% destilerat vatten fyll systemet sakta. Kylare med integrerade expanionskärl ska luftas se beskrivningen nedanför.
Obs. Kranvatten kan orsaka korresion i kylare, motor och termostathuset.

Luftning integrerat expansionskärl
Obs. Luft kan fastna i systemet under fyllningen. Luft i systemet kan orsaka att cirkulationen i kylsystemet inte fungerar som den ska. När systemet är återfyllt bör man lufta bort luft som fastnat.
1. Med kall motor. fyll på kylvätska upp till märket COLD i expansionskärlet.
2. Lossa luftningskruven uppe på expansionskärlet .
3. På M3 lossa lufningsskruven på termostathuset.
4. Ställ temperaturen på kontrollpanelen på passagerarsidan på full värme och vrid på tändningen (Starta INTE motorn)
5. Fyll sakta med kylvätska tills det rinner ur lufningsskruven. När kylvätskan rinner ur lufningsskruven är det fritt från luftbubblor. Skruva åt skruvarna.
6. Kör motorn tills den når arbetsteperatur. Efter att motorn har svalnat kolla nivån för kylvätska och fyll på om det behövs.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
byt vattenpumpen samtidigt så slipper du glöta med glykol på ett tag

Länk
ny
154
nyppa
323i Touring -96
Funderade på det men ekonomin tillät inte det just nu. Får ta det nästa gång
ny
154
nyppa
323i Touring -96
Någon som har några kommentarer om det som står Bentleys service manual?
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Jag har luftat E39 tre gånger enligt hassos mektips, har funkat fint varje gång.
Kör på det, tycker jag.

/J
ny
154
nyppa
323i Touring -96
Nu har grejorna kommit så ikväll ska jag byta.

Tycker det verkar märkligt att en mekaniker på en auktoriserad bmw verkstad inte skulle veta hur man gör.
Jag tror nog jag kommer köra på det som står i Benleys reperationshandbok. Funkar inte det så får det bli Hassos mektips

Jag har mailat till BMW i dag om det här, ska bli intressant och se vad jag får för svar av dom.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.