AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
26.801

Ang lufta kylsystemet, så sa mekanikern

Sida 2 av 3
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Tycker du det är märkligt ?? !! :)

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
ny
154
nyppa
323i Touring -96
Nu har jag fått svar från BMW Group Sverige i Solna, det gick fortare en jag trodde. Jag fick ett PDF dokument bifogat om hur en korrekt luftning av kylsystemet ska gå till väga. Det är exact dom här anvisningarna Länk fast i PDF-filen jag fick står det på svenska.

Kanske vore på sin plats att lägga upp det här på sidan under mektips??
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Jag tycker det låter som att du skulle behöva kolla över just vattenpumpen.

Jag har samma tillvägagångssätt som Bentley och det har funkat i princip varje gång. De gånger det inte fungerat har jag haft något fel någonstans i systemet.

///BMW - Was sonst!
ny
154
nyppa
323i Touring -96
Blir det inte bättre efter ett termostatbyte så är väl nästa steg vattenpumpen. Men jag börjar med att byta termostat och termostathus. När jag hämtade ut delarna i dag så döm av min förvåning hade jag fått ett extraförstärkt termostahus i aluminium istället för det i plast som jag beställde för samma prs :) Tänker inte klaga. Betyder det här att jag inte kommer att behöva byta termostahus framöver?
Roffa1
Har "hört" att termostathuset i aluminium ej håller tätt, ofta tvingas man byta tillbaka till modellen i plast. Har dock ingen egen erfarenhet av bytet.
ny
154
nyppa
323i Touring -96
Satt och läste igenom Hassos mektips och slogs av en tanke. Om man fyller från båda hållen. Både i expansionskärlet och i luftningshålet som han beskrivit borde inte det resultera i att man stänger in luft instället för att trycka ur det? Jämför man med Bmw's anvisningar då man bara ska hälla i expansionskärlet tills inte längre några luftbubblor kommer ur luftningsskruven. Då tvingar man ju ut luften istället. Kanske därför Bmw's anvisningar är en enkel och snabb metod medans Hassos metod kräver en avancerad procedur innan man fått bort all luft som man stängt in? Eller vad säger ni?
ny
154
nyppa
323i Touring -96
Roffa1: Jasså hum, intressant. Det kostar dubbelt så mycket som ett i plast så det borde ju vara bättre kan man tycka. Kanske inte slår sig så lätt som plast gör? Får väl se efter montering hur det blir. Har haft så mycket annat så jag har inte hunnit skruva klart. Plus att det jävlades som fan när jag skulle ta bort fläkten. Jädrar va den satt. Trotts mothåll fick jag inte bort den så till slut skruvade jag bort termostathuset utan att demontera fläkten. Någon som har något bra tips på hur man ska få bort fläkten? Och ja jag vet att den är gängad åt andra hållet.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Min metod bygger på BMWs TIS instruktioner för att lufta en M52-528-96, dock med en del tillägg som jag tillsammans med en BMWmek med 25 års erfarnhet samt egna noteringar efter att gjort detta jobb ett antal ggr.
Dessutom är det utmärkt att fylla upp den undre kylarslangen med så mycket kylarvätskan som möjligt innan man ansluter denna.
Systemet är inte självluftande via expansionskärlet
Problemet liggar i att se till att termostathuset är så fyllt med vatten som möjligt, det är nämligen där luften samlas till slut och är det luft där öppnar inte termostaten och motorn går varm.
Du ska veta det att minst luftficka kan var kvar i värmesystemet i flera månader och sedan vid tex en långkörning förflytta sig till termostathuset=Bilen kokar. Gör man rätt från början så fungerar det, gör man fel nja då är det kört för eller senare. Dessutom kör aldrig bilen innan termostaten öppnat åtminstone två ggr, dvs undre slangen är "lika" varm som den över.
Fyll heller aldrig expansionskärlet mer än vad nivån för kall motor visar efter att kört den elektriska cirkulationspumpen i 10 minuter om sådan finns på E36.vilket jag tvivlar på. dock ska värmen var uppskruvad til max..
Ett utmärk sätt att hålla kolla på systemets funktioner vid luftning när termostetn öppnad och stängt är att tex använda Carsofts livedata som visar temp samt hur givarne arbetar i motorn och i kylsystemet.
Att lufta en BMW bygger inte enbart på vad som står i instruktioner utan känsla och erfarenhet för det man håll med.
Tycker fortfarande att du ska byta vattenpump samtidigt, glykol är inte heller gratis framför allt slippa göra det det tråkiga glötandet en gång till.

Länk
ny
154
nyppa
323i Touring -96
Hasso: Okej! Litar du på en Bmw mekaniker du?! :)

Enligt TIS så är det en elektrisk cirkulationspump i E36... "Koppla till tändningen före påfyllningen, ställ värmeregulatorn på max. temperatur och ställ in fläkten på lägsta steget. Därmed är värmeventilerna öppna och den monterade extra vattenpumpen arbetar."

Eftersom man ska byta kylvätska vartannat år så blir det ju inte så länge till nästa gång.

Men du får gärna komma med ett bra mektips på hur man får bort fläkten från vatten pumpen. Jag har stångat mig blodig men får inte bort den. Trots mothåll med stor skruvmejsel får jag inte bort den. Den sitter som sten.
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Annvänd en fast nyckel som du slår på med en hammare med "snärtiga" slag.

Kylarvätskan byts endast vart 4:e år.

/Håkan
ny
154
nyppa
323i Touring -96
Har provat det men den släpper fasen inte
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Prova med en liten handslägga. Ge inte upp!!

Lycka till!
ny
154
nyppa
323i Touring -96
Gjort det med
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Nyppa. Han jobbar inte på BMW just därför litar jag på honom, dessutom är han en sveriges bästa MB mek på en mindre verkstad som är BMW.-VAG.-MB speciaiserade. Att han sedan är min sambos son gör ju inte saken sämre:)
Dessutom är jag själv utbildad fordonsmek/felsökare.
Angående fläkten, som är vänstergängad, så är en rejäl fast 32 nyckel och rätt knycken med en hammare så brukar det lossna.

Länk
ny
154
nyppa
323i Touring -96
Hasso.. Jag förstår =) Men den vill inte endå inte lossna den sitter som berg. Om jag slår på nyckeln så slirar den bara på remmen. Har försökt att spänt remmen och sen slagit, det gav inget heller. Sen har jag tagit en stor skruvmejsel och haft som mothåll. Precis som du beskriver i dit mektips men inte heller det hjälper. Har även spruta på rikligt med WD40. Funderade ett tag på om jag skulle skicka på den lite värme men tänkte då att det kanske kan vara skadligt för viskoskopplingen.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Lite !! värme på muttern kan var rätt om den inte lossnar förutsatt att du skruvar åt fel håll dvs vänstergängad.

Länk
Roffa1

nyppa: när du står framför nosen på bilen, åt vilket håll slår du då fläktmuttern? höger (medurs) eller vänster (moturs)?

ny
154
nyppa
323i Touring -96
Medurs eftersom den ska vara vänstergängad.
ny
154
nyppa
323i Touring -96
Nu har jag spolat ur kylsystemet bytt termostat och termostathus. Det gick endå att få ditt det utan att ta bort fläkten. Luftade systemet ordentligt men nu går den istället inte upp i arbetstemperatur. Den ligger på strax över det blåa. Dock kommer nu värme både när jag kör och på tommgång. Termostaten öppnar och slangarna blir varma. om jag stänger av värmen och varvar som fan på tomgång då går tempmätaren upp men annars ligger den rätt stadigt strax ovanför blå. Suck va less jag blir
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Prova med att lufta enligt Hassos tips. :-) Har fungerat bra för mig!

Mvh Håkan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.