AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.538

Funderingar BMW 525 Touring

Sida 1 av 3
Ma
25
MagnusNil
525iA Touring -04
Hejsan!

Dags att byta från Saab till BMW, har kollat på en 525 touring 2004-05. Har en på gång som gått 16500 mil, en ägare och fullservad, ska se den i början på nästa vecka. Bör man ta sig en funderar för att den rullar så "mycket" eller är det inga problem? Har en Saab 9-3 2008 som gått 5700 mil så jag byter ner mig i årsmodell och mil men det känns som att jag får en riktig bil. Tar tacksamt emot synpunkter/tips/råd på mitt planerade byte? Spelar det väldigt stor roll om en 525 rullar 12 eller 16000mil?

Mvh, Magnus
Visa användare
561
Travel-In-Style
330iAT -02
M3 Coupé -01
540iAT xDr -23
Magnus, du har powerpost!

Sechs macht Spass!

Mina bilar: Länk
Ma
25
MagnusNil
525iA Touring -04
Vad säger ni om att den gått 16000 mil?

Mvh, Magnus
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
SAAB 2.0t Vector/Aero -03 (såld)
16000 mil är inga mil för en BMW. Är den väll skött så ska den se som ny ut.

Jag har både en BMW och en Saab som har gått lika mycket. Saab:en är mycket mer "sliten". Knappar som tappar färg, inredning som knarrar, slitna dörrhandtag mm.

Du läsa under begagnat guider om du vill veta mer. Trotts allt kan det uppstå fel och det kan vara bra att veta vilka.

Det är helt klart ett uppbyte

/Rikard
Ma
25
MagnusNil
525iA Touring -04
Tack för svar, har ju det på känn att 16000 inte är mycket men man vill ju ha det bekräftat. Håller med ang Saab, småsaker som stör mig. Knappen till handskfacket flagade färgen av på min förra -05, de satte dit ny knapp med samma fel. Sen köpte jag en ny Saab igen -08 och då var det samma problem, de hade inte vett att gör det ordentligt. Kupeljudet på min -08 är inte ok. Småsaker men dock.

Provkörde då en 5-serie och blev frälst:)
Ma
25
MagnusNil
525iA Touring -04
Hittade begagnat-guiden också, bra tips där.
Ol
192
Olle D
Alfa GTV V6 3,0 24v
Tjena,

Jag tror att den stora skilnaden mellan att köpa en BMW mot t.ex. en Saab är att i en BMW kan man inte se någon större skilnad om bilen gått 10', 15' eller 20' mil. Dock skall man komma ihåg att även BMW har en massa slitdelar och elektronik som måste repas/bytas då milen börjar samlas på.

Jag gjorde en liknande resa som du är inne på för några månader sedan. Jag hade en Ford Mondeo som rullat kring 10' mil och som gick rätt problemfritt. Jag sålde den till förmån för en några år äldre e39 530 som hade nästan dubbla antalet mil på mätaren. BMW känns bra mycket mer gedigen och bättre ihopskruvad, men jag har redan behövt byta en del småprylar, dock inget alvarligt.

Ta beg.guiden här på forumet som utgångspunkt och lägg mer fokus på servicehistorik än mil så hittar du säkert en trevlig bil.

Lycka till.....

Olle D
Ma
25
MagnusNil
525iA Touring -04
Tjenare!

Ja det är väl en jävla skillnad mot en Mondeo kan jag tänka mig. Småfel och slitdelar kommer ju säkert att dyka upp och man ska väl alltid ha tur när man köper en begagnad bil, håller tummarna att jag slipper meck.

Kollade på en 525 -08 som gått 18500 mil, den är ju klart intressant men den var manuell och jag ska aldrig mer ha en manuell låda.

Kan det vara så att det to m kan vara bättre att köpa en som gått 16´mil än 12´mil? Förr var det ju vissa märken som man skulle göra så med för då var "allt" bytt som skulle bytas.
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
SAAB 2.0t Vector/Aero -03 (såld)
Ja för länge sedan var det så men gränsen flyttas framåt hela tiden. Det är också märkesberoende så det är svårt att säga var den gränsen går.

När det gäller diesel-bilar så är partikelfilter en stor utgift. Dock har många rengjort det befintliga och det är något jag ska försöka mig på om några tusen mil.

Vad jag vet så fick förra ägaren byta turbo och startmotor runt 12.000 mil på min bil. Men båda jobben gick på garanti enligt honom. Där hänger det nog på vem man pratar med och hur bra man själv är på det.

Bra historik som känns äkta och skicket på bilen är viktigast. Milen ska man inte stirra sig blind på bara vara lätt vaksam så allt stämmer.

/R
Ma
25
MagnusNil
525iA Touring -04
Fan, nu har jag hittat en sedan E60, en -04 530 som rullat 14000 mil med komplett servicebok. Ska kolla på den i morgon så nu fortsätter frågorna, är man bäng om man köper 530 istället för 525? Nackdelar? Kan tänka mig en 530 är lite dyrare i reservdelar, försäkring osv osv?
Ka
82
KalleAman
Bmw 530d -04
diesel eller bensinare?

Har själv en 530d e60 och är helnöjd..
försäkring 6600kr hos bmw original försäkringar.

Förbrukning senaste svängen enligt datorn 0,64 med farthållaren på 110 landsväg.
Ma
25
MagnusNil
525iA Touring -04
Nix, inte diesel. Var lite inne på diesel innan men har släppt det igen.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Skillnaden i kostnad mellan 525 och 530 är rent ägarmässigt inte så stor, faktiskt, så gillar du vridet i 530:an så slå till!

Det enda som jag skulle kolla på en långmilare (utöver de sedvanliga punkterna) är vindrutan, efter så många mil bör det ha bytts eller skall helst bytas.

----
BMW CS #6212
Ma
25
MagnusNil
525iA Touring -04
Har inte kollat än för den har inte kommit in på firman än, fan man är ju sugen.

Begärde dock ut lite från besiktningen och fick följande:

Förmodar att spindelled är bytt den den saknar anmärkning på senaste besiktning men vad betyder de andra felen?

Vägmätarställning: 126038

Fordonet har följande fel: (Totalt antal fel: 1)
1. Spindelled, fram vänster, bakre, glapp

Bra att veta:
Omborddiagnossystem, felkod(er) identifierad
P0599 Termostat värmarstyrkrets hög

Vägmätarställning: 140092
(Totalt antal fel: 1)
1 Omborddiagnossystem, felkod(er) identifierad
P0154 O2-sensorkrets, ingen aktivitet detekterad (bank 2, sensor 1)
Bra att veta:
Omborddiagnossystem, felkod(er) identifierad
P0599 Termostat värmarstyrkrets hög

Mvh, Magnus
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
P0599: Avbrott i kretsen till elstyrningen av termostaten. Styrdonet kan inte sänka motortemperaturen vid hög last/reglera som den vill utan termostaten fungerar då som en gammal icke-elektrisk termostat.

P0154: Lambdasensor före kat cyl 1-3 är död/håller på att dö. Detta borde tända motorlampan.
Ma
25
MagnusNil
525iA Touring -04
Tack men vad innebär det egentligen? Allvarliga saker eller tar man det på garantin om man köper till en extragaranti eller låter man bli att köpa bilen?

Mvh, Magnus
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Elstyrningen av motortemp funkar ju inte, ska åtgärdas (antagligen termostatbyte). Har bilen körts hårt har den haft förhöjd motortemp (inte kokning) korta perioder, men troligen inget allvarligt, det är ju en backupfunktion att den skall överleva även utan elstyrningen.

Beroende på hur smart styrdonet är har det ingen större inverkan att en lambda sond är paj, men den har nog gått aningen aningen fett på tre cylindrar då sonden varit paj. Sonden skall bytas (eller vad nu anledningen är), sedan skall bilen klara ett avgasprov med värden som inte är försämrade med hur de legat historiskt (för att kolla att katalysatorn mår bra). Helst skall lambdasensor före och efter kat övervakas med verkstadens diagnossystem under varmkörning efter bytet, man skall då se att båda kattar tänder ungefär samtidigt och oxiderar ungefär lika mycket avgaser (dvs att lambdavärdena efter kat är ganska lika för cyl 1-3 som 4-6).

Efter att detta är fixat och kontrollerat kan man köpa bilen utan problem / alt att man kräver att detta fixas före man hämtar bilen.
Ma
25
MagnusNil
525iA Touring -04
Stort tack för svaret. Gött att ha som underlag om det blir aktuellt.

//Magnus
Ma
25
MagnusNil
525iA Touring -04
Har kollat runt mycket och hittade denna, ska köra upp och kolla på den i morgon. Priset verkar helt ok men jag får inte mycket för min stackars Saab.

Är allt bra blir man BMW-ägare för första gången i morgon.

Länk!
Ma
25
MagnusNil
525iA Touring -04
Har kollat runt mycket och hittade denna, ska köra upp och kolla på den i morgon. Priset verkar helt ok men jag får inte mycket för min stackars Saab.

Är allt bra blir man BMW-ägare för första gången i morgon.

Länk!
Ri
23
Rivieran
525i Touring -04 (e61)
Hej...
Den du har hittat på Carblaze ser fin ut på bilderna.Kolla att nivå regl funkar,(har hört att dom kan lägga av),kolla såklart även serviceboken,Du kan även gå in i menyn med joysticken mellan sätena o kolla när det är tid för service,och bromsvätske byte mm mm.
Jämför jag med min egen så tycker jag att priset verkar realistiskt och det är ju dessutom hos en handlare.
Jag köpte min 525 touring års -04 för lite mer än ett år sedan.Då hade den gått 10700 mil och kostade 155"(prutade från 169").anledning var att den stod på org fälgar med sommarhjul.och det var maaaaaassor med snö då.Jag la på vinterdäck på org fälgarna och köpte 19" sommar hjul med 245/35 runt om,Det kan jag rekomendera,(blev bara såååå bra).Lycka till om det blir ett köp.Jag har haft många sköna o problemfria mil hittils....:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.