AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.564

Död marknad för 540 E39

Sida 2 av 3
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Om det ser "dåligt ut" i registret, kommentera det i annonsen och låt numret synas.
Eller rättare: Lägg in "sållningsinformation" i annonsen, om den är mer positiv än registerkoll etc visar.

Ang antal ägare kan man väl skriva t.ex. "3 ägare/brukare. 6 ägare i registret, 2 bilfirmor och ett byte inom familjen (försäkringsskäl). "
Visa användare
416
GEN
E39 540 Touring -01
E36 316 compact -00
skall tänka på det när Compakten skall bort inom kort.
Ro
285
Roadwraith
BMW 740iA 95
Haha ja om man kollar runt på forumet verka M5 E39 vara en dödsfälla.

Visst det har med vad man köper för något. köpte min 523i med största omsorg och har kört den lugnt och omvårdat men måste också säga att av alla bilar jag har ägt så är det den som har strulat mest. Och har ägt en del bilar. Något jag tycker är synd för intrycket BMW ger är att det är en grymt välbyggd bil som kommer hålla.

Sen har jag lite andra exempel där min svärfar köpte en 325i 09 och den hant inte gå 1400mil innan den landade på verkstad för hjullager, ABS sensor och chrashad databox. Han sålde bilen 400mil senare pga att BMW autopart kunde inte få rätt på den efter ett par besök. de bara programerad om den var gånga han kom in med den för att den gick ryckigt.

Sen har jag ett annat exempel där min syster kille köpte en nästan ny 740i E38 från tyskland. Gick som en dröm hela vägen hem från tyskland och till norra skåne. två dagar senare så skulle han till göteborg. Kom till halmstad och totalt motorras utan någon direkt förvarning eller tecken.

Men till BMW försvar kan jag bara säga. Det är en sådan bil som man kan köra hela vägen hem från jobbet och när man är vid sin avfart så vill man inte riktigt svänga av utan bara fortsätta. Inte var bil som har det.
Ro
285
Roadwraith
BMW 740iA 95
Och trotts allt detta så funderar jag ändå på att köpa en till BMW så något magiskt är det med detta märket ;)
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
GEN:
Nej, jag menade inte att just du försöker vara anonym utan nummermörkare i allmänhet och de på blocket i synnerhet. Det var därför jag frågade om anledningen som avslutning. :-)

Har du ingen annons på blocket?

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
NeZaN
6-petad 540 är det enda rätta :).
540 är faktiskt överlägsen. Bra ekonomiskt och i delar jämfört med M-modellerna. Nästan så man är sugen på en igen. X5 är najs, men långt ifrån en ~700 kilos lättare bil :D

/NeZaN
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Skiljer inte några större summor på att äga en 540 jämfört med en 530 och just 540 är väl inte känd för att fler problem än övriga E39, snarare tvärtom då frusen vevhusventialtion inte drabbar dessa.

Lite högre förbrukning (dryga decilitern mer än 530), något dyrare försäkring och service men mycket mer körglädje.

Hittar man en fin 540 så är det helt klart väldigt mycket bil för pengarna.

___
//Ulf
Ro
285
Roadwraith
BMW 740iA 95
Jag vet inte om jag är helt ute o cyklar men om jag skulle besluta mig för att köpa en E39 med V8 så hade jag faktiskt börjat leta efter en Alpina B10

typ som denna
Länk

Känns som den ultimata mellanvägen mot en 540 eller en M5. Har fått för mig att Alpina är mer ömsidigt omhändetagna mot M5.
On
205
Onestorm
540iA Touring -01
525i -92
När jag letade 540 var kravet tidigast årsm.-00, touring, demonterbar dragkrok och svensksåld.

Inte det lättaste kan jag påstå, men jag lyckades efter idogt letande!
Förvisso tog det drygt ett år.

Missade en skitfin lågmilad gotlandsbil (topazblå) och surade länge för det.

Men skam den som ger sig.
Nu äger jag en cosmossvart -01 touring, demonterbar dragkrok, M-chassie och svensksåld.

Lagom pris och inte överdrivet många mil på mätaren. (Ärliga dessutom, kollade mot div dokument. Ytterst få tidigare ägare - en advokatfirma - en privatperson.)

Den hade väl inte all utrustning jag önskade som elstyrd div.inredning, navi och annat lull-lull.

Å andra sidan tänkte jag att det blir mindre med vikt att släpa på och risken att behöva laga en trasig elmotor elimineras.

Navi? Ja, Hualingan ligger på att göra listan.
M-front och annat kosmetiskt finns ju eftermarknads...

Visst har jag fått byta leder, lager och bromsar/rör, men sånt får man ändå göra förr eller senare oberoende av bilmärke.
Är man som jag "kan självare" håller det kostnaderna nere dessutom.
(Materialkostnad kommer man ju aldrig ifrån.)

Merkostnaden vad beträffar bränsle/försäkring räknade jag med.
V-8 låter och går gött...
Automaten är inte slö!
Jag tror man lurar sig på den lugna gången.
Drar ifrån det mesta medan man petar sig i näsan.

Rakt rör från "klykan" ger lagom skönsång och sen slipper man släpa på den där draggen till slutdämpare.

Är man ute efter en specifik biltyp bör man nog vara påläst, snabb och ha stålarna klara.

Jag kollade styrkor/svagheter ev.kostnader noga innan jakten började.

Jakten var som sagt långvarig men "bytet" exponerades plötsligt på APPB kl.20:15 en sensommarkväll.
Kontakt etablerades dagen efter kl.07:10.
Vid 18-tiden var min lycka gjord.

Hopplöst är det inte i fallet e39 540, men lätt är det inte heller.

"Den som söker letar."
(...men vänta inte för länge om du hittar en du blir intresserad av...)
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Roadwraith: det går inte lösa försäkringspremien för en Alpina B10, inte om man inte ska entusiastförsäkra iaf.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Precis som LUS säger så är en standardförsäkring på en Alpina B10 oftat rejält dyr. De gånger jag kollat så har den legat markant över en M5 E39. Sen är vissa Alpina delar dyra medan mycket annat är standard E39.
Motorerna har också haft problem med topplockspackningar men många har bytt till en bättre variant. Kan annars bli en rejält dyr affär.

Bortsett från detta så är nog en B10 en optimal bil om man vill ha E39 med automat. Finns ju som kombi också...

___
//Ulf
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag sålde min 520-97 i somras till en kille i Kalix, han tog flyget ner till Gbg och sträckkörde hem, för en bil på 22000:-

BMW CS #5206
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Ett av nöjena med att köpa en ny bil är väl att köra hem den :) Man hinner riktigt njuta medan allt är nytt och ovant, Har själv köpt 2 bilar i Stockholm, varav en BMW 540 och en 540 i Jönköping. Dom 100 till 130 milen hem till Luleå har varit en enda lång njutning :)
Ensam i den nya, ett fika ibland, stanna o äta o bara ta de lungt och njuta...wow

Kanske dom längre avstånden inte skrämmer oss häruppe... eller va det beror på. Jag tvekar inte att åka ner om så till Malmö el. Göteborg för rätt bil.

Ha de gott
///G
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Härligt att höra Forry =)

Jag tycker likadant, längst jag har köpt är iof strömstad , ca 50 mil.
Då bytt jag tåg 3-4 ggr och bodde på vandrarhem.

Det är en härligt känsla att sedan tämja in bilen på hemvägen, pilla på alla knappar och känna att det är en fin början till att känna sin bil totalt i varje skruv och kurva.
Ro
285
Roadwraith
BMW 740iA 95
Lus: Nu vet jag dock inte vad försäkringen ligger på en alpina men jag kör mycket hoj i 1000cc klassen så höga försäkringar är jag van vid :/ dock är jag inte gjord av pengar heller så jag ska inte säga för mycket.

Har läst ett par gånger att försäkringen ska vara mycket förmånligare jämfört med tex M5. eller det stämmer inte?
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Sist jag kollade kostade M5 mig runt 18 kakor medan Alpinan då låg på 35. Känns rätt ovärt.
Ro
285
Roadwraith
BMW 740iA 95
Forry: Nu har jag inte köpt någon ny bil men det du snackar om är mitt knark. När man har kört land o rike runt och inhandlar en bil och sen är det den där vägen hem som man lär känna den. åh älskar det
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Att bilen inte finns i grannbyn tycker då inte jag ska avskräcka!

Själv åkte jag tåg till Göteborg, köpte mig en 745:a på kvällen, bodde på bra hotell och åt gott. Sov sen på skön kudde och tog mig hem i dagsljus.

Det är ju betydligt enklare att köpa på hemmaplan men det är inte alltid man hittar det man söker och att då om allt annat stämmer skippa en bil man vill ha för att det är liiiite knöligare med en resa tycker jag är dumt.

Resan i sig kan ju bli en upplevelse! Ta med familjen eller flickvännen och gör det till en trevlig helg eller nåt.

Så klart är det inte kul att åka långt för att sen inte vilja köpa men så är det alltid. En risk man får ta, men om man pratar med säljaren och får alla uppgifter så är det inte svårt att avgöra om man ska riska eller inte.

Det är ju i sig en chansning att köpa vilken beggad bil som helst :-)

Niklas

Fransosen
Visa användare
416
GEN
E39 540 Touring -01
E36 316 compact -00
esadh! annonsen har just försvunnit från blocket. hade till och med den extra förs på 6 mån som täcker motor och låda men nix. så nu behåller jag den istället.
vart less och orkar inte snacka med idioter som ringer och bjuder 30 000:- osett vilka jubelidioter det finns i detta land. vi bestämde oss idag att ha kvar den som andra bil. ev blir det förs senare i sommar. 19 åringen i familjen får väl plåga skiten ur den i sommar ;)
Glöm inte pm:a mig före du slänger ut den för 40 lök bara*L*
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.