|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Tittade på en bmw z4 igår. Den har problem med att när man trycker på öppna cab så öppnar den bara 5cm. sen börjar motorn bakom förar stolen att jobba men den står bara o slirar låter det som? stänger man så orkar den stänga bara dom 5cm som den öppnade. Ni som har bytt era motorer bakom förarstolen har då motorn surrat samma som denna eller har motorn varit helt död? Ibland så verkar det som att den oranga lampan blinkar o då funkar inget? Det finns ju ett draghandtag i (rött) i bagaget vad fyller det för funktion? även snöret mot baksätet? tittade in bakom sufletten o det verkade ju torrt!! Kan detta vara en enkel grej eller svår grej att fixa????? TACKSAM FÖR SVAR !!! | |
|
Det är två motorer, en som kopplar/kopplar loss från frmrutan samt en som fäller upp/ner taket Låter som det är något problem med "takmotorn" vad jag hört börjar den först bete sig konstigt för att senare lägga av... Jag skulle få den undersökt på verkstad innan köp Vad är det för modell/årsmodell? |
|
|
Hej mer Hjälp Tack Motorn som sitter ovanför backspegeln jobbar först sen börjar motorn bak jobba när sufletten har släppt 5cm från rutan. Det hade varit intressant om någon hade vetat om motorn är kass även när den jobbar. Allt låter precis som när den funkade o låter samma nu fast den dras inte bakåt. eller upp förutom om man hjälper den väldigt nära rutan då stängts den riktigt. Snöret i bagaget vad fylle den för funktion ? och det lilla röda handtaget har jag kännt på den är helt fast o snöret är utdraget kanske där problemet ligger. z4 2004 |
|
|
Det röda handtaget är för att släppa loss taket så du kan stänga det för hand i en "nösituation", testa att trycka tillbaka det och vrid om Se även till att de två vreden är ställda så att "lastbegränsaren" är i nedersta läget |
|
|
Snöret är utdraget hur får man tillbaka det ? Det röda handtaget är helt stumt går ej att rubba? Vi prövade nu men nu blinkar det oranget istället för rött. Och nu låter inga motorer alls ? Last begränsaren är i nedre läget Så som den står nu får man inte ens loss taket så man kan cabba ner ??? VAD BETYDER DEN ORANGA LAMPAN SOM BLINKAR ?? TACK TACK FÖR ALL INFO ÄN SÅ LÄNGE |
|
| Orange betyder att lastbegränsaren är i fel läge, kan vara så att mickroswitchen som kontrollerar detta är trasig och behöver bytas, det är ett ganska vanligt problem | |
|
mickroswitchen VART SITTER DEN O KOSTAR? |
|
| Länk | |
|
Ok ska bara översätta först innan man förstår.... Tror du att det räcker att byta denna eller behövs motorn med bytas ? kan du förklara hur man får in dragsnöret igen ? Den röda handtaget är ju stumt? Kollat runt en del här på forumet går även att fylla på hydral olja men hittar ej på fyllningen? |
|
|
Omöjligt att svara på... Jag skulle föreslå att du tar bilen till en bmw-verkstad så dom får titta på den alternativ köper en Z4 där taket fungerar 100% |
|
|
Det där kostar 10.000 att fixa misstänker jag. Symptomen stämmer precis med min innan cabmotorn gick sönder. Motorn orkade bara lyfta taket några cm, sedan hände inget mer men motorn lät fortfarande. Det röda handtaget bak rör sig bara någon cm, du ska alltså inte dra någon längre sträcka. ------- //Lövet |
|
|
Är det den nyimporterade 2.5an du tittat på förresten? ------- //Lövet |
|
|
Ok Nej det är en annan. z4 2004 Vem kan svara på att hur man får tillbaka snöret som är utdraget`? Varför är det lilla röda handtaget helt låst ? Vågar man byta motorn själv o riva ner taket ? Det finns ju rätt så bra beskrivningar här på forumet!! En motor kostar väl cirka 3200:- o resten är väl timmar..... Läste även tt det sitter något nere vid pedalerna eller närmare ratten som påverkar cab med ? cad är detta ? Shit blev många frågor igen!! Tack för all hjälp!!! |
|
|
Att byta själv går säkert men det är en känslig mekanism och går nåt sönder eller blir snett kanske du får byta även ställningen och/eller tygtaket och då kostar det ytterligare ca 20 000:- Det skall bara vara att vrida det röda handtaget så kan du trycka tillbaka det, det skall bara gå att dra ut det ca 1-2cm Har inte hört om något som sitter där som skall påverka cabben, förutom säkringarna som sitter bakom handsfacket... |
|
|
Ok Något som vet något om snöret som man kan dra ut i bagaget? Det är utdraget men går ej att få in igen? kan vara så att det går in av sig själv om man lyckas rubba det röda handtaget !!!??? Ingen här på forumet som har bytt motor själv ??? |
|
| Att byta själv går bra men man måste riva en hel del för att komma dit man skall. Det är ingen slump att det går åt ett gäng timmar för att göra bytet hos ÅF för det är helt enkelt en hel del jobb. DIY för ändamålet finns via google. | |
|
Problem när jag ska fälla taket med bilnyckeln. Det bär sig åt precis som några av er beskriver. Ibland så släpper taket från fästet och stannar med en glipa på fem cm. Ibland när halva taket är öppet. Den röda lampan vid knappen i bilen blinkar då i ca 20sek och så slocknar den och då kan jag stänga eller fortsätta att öppna med knappen i bilen. Jag tror inte att detta beror på cabmotorn för när jag öppnar och stänger med knappen i bilen så är det inga problem. Jag har testat det många gånger i helgen och det är bara vid öppning med nyckel som det strular. Har någon haft samma problem? Jag har två nycklar och det är samma problem med bägge. Hasse Z4 |
|
| Menar du att vrida om nyckeln i låset, eller har du installerat en modul för "fjärröppning"? | |
|
Hej highstream! Min bil en Z4 3,0i -05 har funktionen att om du håller ner den främre upplåsningsknappen på nyckeln i ca 5-8 sek så kan du fällaner taket men inte fälla upp det. Detta har fungerat hela förra sommaren till fram i höstas då det började strula med just att det stannar lite varstans vid nedfällning. Jag vet inte vilka modeller som har denna finess. Jag köpte bilen i Berlin för ett år sedan och den är fullmatad med all sorts utrustning. Hasse Z4 |
|
| Hasse: provat att byta batteri? (Dum fråga, kanske. Och mindre troligt eftersom det gäller två nycklar, men kan inte skada att testa.) | |
|
Man måste hålla nyckeln helt stilla medan taket öppnas, rör man den lite så avbryts proceduren Kan vara batteriet i nyckeln, det laddas medan du kör... :D |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.