AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
14.929

Termostat öppen (felkod P0597)

Sida 2 av 2
jp
80
jperss10
523i -05
Jag tackar för länken, den kan va bra att ha.
Li
54
Lillmats_83
535d m-sport Touring -10
Så här står det i service specen:
Kontroll felminne, lagt upp fel på termostat och kamaxelgivare avgas.
Rengjort båda magnetventilerna samt radering felminne.

Detta gjordes på Novation AB i uppsala och jag ägde inte bilen då.
När jag ringde bmw karlstad säger killen att rengöringen av magnetventil är en första åtgärd för att sedan se om felet återkommer, och om det gör det så är det termostatbyte som gäller.

Detta säger inte mig så mycket då jag inte är så duktig på bilmek.
Kan hända han ville sälja på mig ett termostatbyte.

Lillmats_83
ET
112
ETL
530 xd F11 2011 M-paket etc.
Hej.

Länge sedan länken blev uppdaterad men jag testar ändå med att slänga iväg en fråga. Var sitter termostaten och är den svår att byta själv?

Annars så är jag lite småfunderad på hur den auktoriserade bmw-verkstaden har hanterat detta. Verkar nämligen som att de skiter i att kolla felkoden för detta eller så tycker de inte det är så viktigt att informera om det de finner. För min bil har haft detta fel i typ 2 år, samtidigt som den har servats typ 5 gånger. Jag kan undra om de väntar tills det rasa? För den stilen har de i alla fall haft när det gäller felmeddelandena på nivåregleringen, inte diskutera felmeddelandena med kund vid servicetillfällena. Tur att detta forum hjälpte mig att renovera kompressorn för 20 kronor.

ET
ET
112
ETL
530 xd F11 2011 M-paket etc.
Hej igen.

En fundering som kanske kan förklara verkstadens ointresse för detta felmeddelande. Rätta mig om jag har fel. En sådan här termostat ska standardmässigt öppna sig vid en viss temperatur. Den elektroniska styrningen gör att termostaten öppnar sig tidigare och kyler motorn mer vid mer belastning på motorn. Men när motorn väl är igång och varm så är det väl typ helöppet som gäller, dvs elstyrningen har ingen effekt för det borde ju då vara så öppet det kan bli.

Förklara gärna för mig om jag har fel. Om jag har rätt så är det ju ingen större vits att byta den bara för att elektronikstyrningen har pajat.

ET
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Gammal tråd, men fråga obesvarad.

När motorn nått drifttemp öppnar termostaten. Sen öppnar och stänger den resten av körningen, allt efter kylbehov.

Hade problem med termostaten i min 130, den fastnade i öppet läge. Då sjönk motortempen till 36°. Så det finns en överkapacitet i kylningen för att klara även svåra förhållanden.

Med andra ord så är det inte helöppet som gäller.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
ra
28
radioten
BMW 525i Touring-06
Kastar mig in i diskussionen. Köpte en termostat på bildelsbasen eller (Termostathus / Lock ) undrar nu hur mycket den ska öppna. "Kokade" termostaten och den öppnade ungefär två millimeter. Är det ok eller ska den öppna mera.? Är det den elektroniska styrkretsen håller reda på?
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Nej. Styrkretsen aktiverar en värmeslinga som gör att termostaten öppnar vid en lägre temperatur / förskjuter öppningskurvan nedåt.

Du måste koka i en tryckkokare om du vill ha den fullt öppen, så att du kan komma över 100C.
ra
28
radioten
BMW 525i Touring-06
OK Mätte styrkretsen eller värmeslingan och den var hel. Antar att det är den som generar koden Termostat öppen (felkod P0597) när den slingan är paj. Är ny med att äga BMW så är inte insatt riktigt i allt som hör till.
ma
7.450
marin849
Felkoden betyder inte att termostaten är öppen utan att värneslingan är öppen krets (avbrott).
Slingan/termostaten, någon av kontakterna, kabeln eller styrdonet är möjliga felkällor.
ra
28
radioten
BMW 525i Touring-06
Ok Det borde gå att ohmmäta den där värmeslingan. Och se om den är hel eller inte.
ma
7.450
marin849
Javisst. Oklart hur många ohm sen ska ha, men går nog att googla upp.
Gissar max 20 Ohm.
Hej,

På min bil, gav (den ena) DME:n felkod för termostaten. Mätning på den gav ca 30 ohm, medan den nya visade 12 ohm.

Felkoden försvann med den nya.

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.