|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, Besiktigade min e61 -05 och fick info om att "termostat värmarstyrkrets" är öppen. Är det någon som har något tips om vad det kan få för konsekvens och vad det innebär att fixa till det (kostnad)? Det var en "bra att veta" kommentar, så det verkar ju inte vara något allvarligt, eller? | |
|
Du har inte haft några problem med att den tar lång tid på sig att bli varm, eller att den lätt blir för varm etc? På min förra 530 så hade jag problem med en krets i termostaten, tror det var högspänningen om jag inte minns fe. Det resulterade i att den gick varm i mellanåt. Utan att exakt veta vad "värmarstyrkrets öppen" egentligen gör för inverkan så känns det som ett termostatbyte ligger nära. |
|
|
Termostaten har en inbyggd elvärmeslinga, utöver den vanliga gamla hederliga konstruktionen med vax etc som öppnar den beroende på temperatur. Styrdonet använder värmeslingan för att påverka termostatens öppningskurva = motorns arbetstemp. Om det är avbrott i slingan fungerar termostaten som en vanlig termostat, men den håller då motorns temperatur i det övre tillåtna området. Styrdonet kan nu inte längre gå in och sänka motortemperaturen när det vill. T.ex. vid hård belastning/full gas sänks motortemperaturen dels för att undvika lokal kokning, dels för att skydda motorn, dels för att få ut mer effekt (kallare topp = mer luft in). Medan när man fiskör ligger motorn på en hög temperatur som ger låg inre friktion = sparar bränsle. På sommaren när det är varmt ute kan det räcka med lite extra gas så sänks kylvätsketemperaturen direkt. Mycket smart, man behöver då inte vänta på att kylvätsketemperaturen först ska stiga så att termostaten öppnar. Styrdonet öppnar den direkt eftersom det vet att du gasar = värme kommer hamna i kylvätskan. Med trasig elslinga är termostaten i "fiskörningsläget" hela tiden, dvs max arbetstemp på motor, så jag skulle inte varva ur och pressa motorn förrän du får detta åtgärdat. Det är i övrigt inte farligt att köra med bilen och detta påverkar inte tiden det tar att komma upp i temperatur. |
|
|
Besiktade min 530 -06 idag och fick samma "bra att veta" notering, felkod p0597. Hur åtgärdar man då detta? Termostat byte? Är det dyrt? Mvh. Markus |
|
| Man mäter om det faktiskt är avbrott i termostatens elslinga (kör i en multimeter i kontakten)o sedan byter man termostaten! Vet ej pris till E60, till E39 500-700 nånting. Åtgärda felet om du nån gång tänkt ha gasen i botten eller dra släp! | |
| PS. "Bra att veta" betyder ju inte att man inte behöver fixa felet, det betyder bara att din bil inte är trafikfarlig och fortfarande klarar avgaskraven. Om felet innebär att din bil kommer att få motorhaveri om 5000 mil struntar väl bilprovningen i så länge den är, just det, trafiksäker och uppfyller lagkraven. :) Det vore ju kul med "bra att veta: Din motor kommer rasa före nästa besiktning om du inte byter kamkedjesträckare" t.e.x. | |
|
Ok. Tack för svaret marin849. Ska åtgärda felet snarast. Precis som du säger så kan ju "bra att veta" lätt uppfattas som "ingen fara, tuta och kör". Falsk trygghet med andra ord. |
|
| Jag fick samma på besiktningen idag också, har du lämnat in din och vad kostade det? | |
|
Det här med att besiktningen börjat med felkodsavläsning sen en tid kommer säkert att generera många "bra att veta" i protokollen, utan att varken besiktningsteknikern eller bilägaren blir klokare av detta. Som redan nämnts, många kör nog vidare lyckligt ovetande om det kan innebära skador på sikt eller inte. Bäst är nog att serva bilen på en verkstad (regelbundet) och som då kör diagnos och begriper ev. felmeddelanden. FP |
|
| Eller så åker man raka vägen till BMW och frågar direkt efter besiktningen. | |
|
Man kan ju har kört upp mot ett år med felet, jag tycket personligen det är bättre att serva bilen (och/eller läsa av felminnet) innan besiktningen. Det finns ju annars även stor risk att bilen är OK vid de traditionella testmomenten, sen pluggar de in och ser ett äldre lagrat fel som påverkar emissionsvärden, och man får en 2:a... FP |
|
| Jag har väldigt långt till närmaste BMW verkstad tyvärr! | |
|
Felet är inte åtgärdat ännu, men tid är bokad. Kostnad är 2400 inkl. arbete säger autowåx (bmw karlstad) /Markus Lillmats_83 |
|
|
Lillmats_83 Var det termostatbyte som rekomenderades vid felkod P0597? Fick nämligen också denna "bra att veta" på besiktningen och bilen ska in på verkstaden på tisdag, så det är väl lika bra att ta tag i detta med..... ¤¤¤ BMW CS nr. 06949 ¤¤¤ |
|
|
Ja, dom rekommenderade termostatbyte. När bilen va inne på 12000 mila service hade servicekillen gjort rent magnetventilen då den tydligen kan spöka och orsaka denna felkod. Fick dock tillbaka felkoden och då är det termostatbyte som gäller. Detta gjordes alltså som en första åtgärd. Om du har tur kanske det räcker. /Markus Lillmats_83 |
|
|
Magnetventil? Jag skulle nog bett verkstaden förklara detta i detalj. Om det är den funktion och princip med en liten värmepatron inne i termostaten som vi diskuterar här så finns det ingen magnetventil att rengöra. Frågan är vad de gjort och tagit betalt för? FP |
|
|
Nu sticker jag ut hakan lite men hur stort är detta problemet egentligen? Mina funderingar är att, BMW gör inget för att visa detta i displayer inne i bilen utan bara när man avläser via datorn, detta borde betyda att det inte kan vara speciellt farligt att fortsätta köra då nästa service skulle kunna vara ca 2500mil bort. Nu kommer jag ändå att fixa detta inom kort men funderingen kom. |
|
|
Så länge temperaturen håller inom gränserna så bör inget akut problem föreligga. Emmissioner och förbrukning kan påverkas liksom av andra fel som gör att motorn inte jobbar optimalt osv, möjligen tänds då gul lampa (varning) för att tala om att man bör göra en djupare kontroll/diagnos. FP |
|
|
Enligt BMW så säger dom, "att de felkoder dom får fram på bilprovningen är inga koder som vi har. Man borde göra en undersökning på din bil om det är något fel innan man måste åtgärda, det kan va en gammal felkod som ligger i systemet." |
|
|
Jag har samma felkod på min Citroën C5, i det fallet beror det på att min verkstad bytte ut den elstyrda termostat som satt från början mot en "vanlig". /Masten |
|
|
Det stämmer att det kan presenteras felkoder på olika sätt, beroende på vilken utrustning och efter vilken standard man avläser felminnet osv. Bilprovningen läser strikt enligt EOBD (OBD-II)-standard som i sin tur har en standardiserat system för benämning av de olika händelserna som ev. är lagrade i felminnet. Detta kan BMW också göra om de bara vill, men de använder säkert normalt fulldiagnos med sin DIS i verkstaden osv. Om de inte vill läsa av via OBD-II standarden så kan de ju iaf bemöda sig att stämma av koden mot listan som visar i klartext vilken del som genererat felkoden osv. Lista med koder kan hittas på många ställen, här är ett exempel: Länk Sen stämmer det också att man bör radera ev. gamla koder i felminnet innan besiktning för att slippa onödiga anmärkningar. Felet kan ju vara åtgärdat eller borta medan felminnet inte är raderat osv. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.