AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
8.332

Misshandlad 335d... Vad håller folk på med?

Sida 2 av 3
Visa användare
126
Blomster
318d Touring E91 -11

Den har tidigare gått som företagsbil. Förvånande att man vill lägga så mycket pengar på en sådan skadad bil.. För tillfället uppe i 306' och som andra tidigare har skrivit skulle jag inte ha samvete att sälja en sådan bil vidare... fixad eller ej...
Verdi
Den gick för 355' till JLBIL1 eller nåt. Verkar vara en bilfirma. www.jlbilar.se?

Oavsett vilket så känns det knappast som ett fynd. Men någon köper den för över 400' sen när den är fixad. Helt säkert. Firman gör väl säkert 30'-40' i vinst.
Företaget jag jobbar på (samt även de tidigare) har strikta regler för leasing/förmånsbilar. De skall servas och skötas till punkt och pricka och förväntas inte uppvisa mer än "normalt" slitage när de lämnas in. Evetuella skador och regelbunden misskötsel ger per automatik löneavdrag och stor risk att bli av med både jobb och bil.
Nu gäller detta större företag men samtidigt är det här de stora volymerna finns. En 335d som varit skriven på "Robbans VVS och Antennservice" säljs vanligen inte via KVD, men har i gengäld friare tyglar vad gäller regler för leasingbilar.

Precis som myten med det "saltfria Tyskland" verkar det vara en seglivad myt att privatköpta BMWs är mer välskötta än leasingbilar. Vari ligger bevisen för denna tes?
Stor plånbok betyder inte detsamma som ett genuint bilintresse. Det finns mindre begåvade idrottsmän/kändisar vars privatköpta BMWs långt ifrån kan klassas som välskötta. Det ligger helt och hållet på individen och inget annat.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Utmärkt inlägg av Kristoffer_L.

En stilla fundering - är det så att den negativa attityden från vissa på forumet är sprungetür att de aldrig haft en leasingbil och därmed fritt kan fanstisera om denna "grupp" människor?

Jag körde tjänstebil några år och behandlade de bilarna precis som om jag köpt den för egna pengar. Och som sagt, kraven på föraren avs skick och underhåll av tjänstebilen är höga. För privatbilister är det ingen utomstående som ställer krav.

----
BMW CS #6212
Sn
80
Snorken
335iA E90 M-sport -07
Min 335i är en gammal leasingbil som hade gått 4400mil när jag köpte den. All service var gjord och invändigt var den nästan som ny, förmodligen ingen än föraren som suttit i den. En del märken på aluminiumpanelen på förardörren var det enda att anmärka på.
Originaldäcken fortfarande på vilket borde innebära att den inte tokkörts heller(kan ju iofs bytt hjul emellan).
Så att alla leasingbilar ser ut som skit och körts skiten ur behöver ju inte alltid stämma.
Ar
219
Aragon5
F30-320d
Skulle en person som är väldigt rädd om sin privata BMW och tar bra hand om den plötsligt ändra personlighet och beteende när den får leasa en BMW och köra sönder bilen lr?
Jag tror det e mer hur man är som person än om man kör leasad eller egen bil.

Går det inte med våld så går det med mer våld och går det sönder var det trasigt från början.
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Det finns alldeles säkert välskötta leasingbilar precis som det på samma sätt finns misskötta privatägda dito. Sedan är det väl ganska självskrivet att vi människor är mer rädda om vår egen egendom än om sådan egendom vi hyr eller leasar. Jag tror inte många av oss är sugna på att köpa en begagnad bil som gått som hyrbil eller demobil tex.

När det gäller leasingbilar beror det ju helt och hållet på vem som haft bilen. En av mina kompisar tycker det är skönt med tjänstebil för "nu behöver jag inte parkera längst bort på coop-parkeringen längre". Vidare behöver han inte kolla runt efter verkstäder som har bra rykte utan han lämnar bara in den på närmaste ställe när något behöver fixas. Detta betyder ju inte att han misshandlar bilen men inte heller att han är speciellt försiktig om den. Något som han definitift var när han åkte privat. Att tex stå och handtvätta en bil man skall lämna tillbaka om 3 månader kanske inte känns så angeläget tex.

Sammantaget finns det många små incitament som talar för att privatbilisten är mer nogsam om sin bil än den som "får" en leasingbil av företaget som dessutom oftast inte är av det märke han/hon själv skulle ha valt, inte den motor, inte den utrustning osv. osv.
Verdi
LLoydan,
Om vi håller oss till BMW som är 3 år gamla så...

1. Om de går sönder eller ska servas så lämnar 99% av brukarna in bilen på närmaste märkesverkstad. Oavsett om man äger den eller leasar den. Hur skulle man annars göra på en så ny bil? Ta den till märkesverkstaden i grannstaden för att den har bättre rykte? Sp petig är nog inte ens Roffa1... :-)

2. För vem handtvättar man bilen? För vem håller man den fri från repor och bucklor? Förhoppningsvis gör man det för sin egen skull. Varför skulle man annars göra det? För andrahandsvärdet? På så nya bilar tror jag inte man tjänar så mycket på det. På en 10 år gammal bil kan såklart skicket på lacken göra några procent på priset men...

Dessutom tjänar man på ett bättre andrahandsvärde när man har leasingbil också. Trots det ser man ofta att värdetappet inte spelar nån roll om man har leasingbil. Det gör det visst, men man ser det inte lika tydligt.

Jag tycker din kompis borde tänka över sitt agerande en gång till. :-)
Lloydan: Visst finns det många små incitament som talar för privatbilisten, samtidigt hittar du sällan (eller aldrig) på bilar från större leasingflottor:

-Billiga asiendäck
-Handskrivna fakturor från auktoriserad FDS service - Förstör-Det-Själv
-Dåligt repararerade krockskador utförda av Kalle-på-hörnet etc.
-Biltema delar

Söker du på forumet hittar du väldigt mycket läsning om ägare till relativt nya BMWs där plånboken gått i första och andra hand kring skötseln av bilen.
Men återigen, det är omöjligt att generalisera i detta fall utan varje bil och dess historik får betraktas individuellt.
Visst är det så som Lloydan skriver. Men denna bil på Kvd är sällsynt misshandlad. Att brukaren inte kunnat köra bil är ju uppenbart med tanke på alla skador på karossen. Men det är inte bara det. Hur har inbuktningarna på motorhuven uppkommit? Förmodligen inte i trafiken. Jag undrar vad det kostar att åtgärda alla plåt- och lackskador.
16.557
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Tyvärr är det helt klart så att ett flertal personer på det här forumet inte har en aning om hur vad tjänstebil egentligen är och vad det innebär. De verkar tro att allt är gratis och att man kör som en jävla biltjuv med den. I verkligheten är tjänstebilsföraren vanligen en 45 årig tvåbarnsfar som har bilen som personalbil - dvs att han står för alla kostnader kring bilen och dessutom har ansvar för andrahandsvärdet.

Även om det inte är en personalbil (dvs en förmånsbil med bruttolöneavdrag) så har definitivt arbetsgivaren ansvar för restvärdet och de är inte ett dugg sugna på att förlora en massa pengar för att underhåll inte är skött eller att bilen har en massa repor. Om du lämnar in en tjänstebil och arbetsgivaren förlorar en massa pengar för att restvärdet är sämre än kalkylerat - då har du hämtat ut din sista bil.

-------
//Lövet
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Dessutom är tidigare ägare ett finansbolag vilket troligen betyder att tidigare ägare har varit en privatperson som inte kunde betala amorteringarna. Det stämmer bra mht till skicket också. Förstör man en bil på detta sätt så är man förmodligen duktig på att förstöra pengar på andra sätt också.

Leasingbilarna som säljs på kvd har vagnsparksägare som tidigare ägare.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Med tidigare ägare menar jag den som bilen säljs för och inte registrerad ägare!
Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
ingen som har funderat på tex skadegörelse med tanke på alla bulor osv? Lätt att sitta framför skärmen och säga att brukaren har varit en idiot osv, bara söka lite på forumet så ser man hur vanligt det är att man får bilen sparkad/repad osv
Detta är ju uppenbarligen en återtagen leasingbil som säkert har varit på drift en längre tid. Firman som brukat den ser ju knappast seriös ut : Länk =Nån har kört så länge det gått utan att bry sig om varken skador eller service.
Ar
219
Aragon5
F30-320d
Fast cyckeltjuv: nu e det inte bara bucklorna, att bilen inte servats, skrapade fälgar,skarpade skärmar samt bucklor tyder på misskötsel från ägare/förare.

Går det inte med våld så går det med mer våld och går det sönder var det trasigt från början.
Visa användare
126
Blomster
318d Touring E91 -11

Personligen köper jag hellre en tidigare leasingbil än en annan pga de regler arbetsgivaren har vad gäller service, restvärde osv...
Verdi
Styrelseledamoten LH verkar ju vara en fin kille. Han har varit med i två konkurser de senaste åren också. Jävla skojare.
Ne
362
Newman
I4 eDrive40 -24
I3S -19
Z4 35i -09
Eller så är det så enkelt som att det är en kvinna som brukat bilen och då får ju allt detta anses som normalt slitage ;-)
Oc
122
October1st
BMW 530d Touring-12
Skriver ut reg.numret i inlägget så man kan undvika denna bilen. Inte kul om man "råkar" köpa den i framtiden...
HYB 913
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.