AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
17.617

Comfort- och dynamicpaket finns återigen för e90/e91

Sida 1 av 2
ri
184
ricopet
Volvo V40 T4 Summum
BMW 320d-xdrive -11

Volvo V60 Ocean Race -12 Såld
BMW 118d -08 Såld
Comfort + Dynamic finns nu igen att beställa.
I detta ingår numera, utöver vanliga comfort- och dynamicpaketet, även adaptiva kurvljus samt komfortöppning.

Om jag fattar detta rätt innebär det att man inkluderat ytterligare utrustning för ca 11 000 i paketet.
För en 320d kostar paketet 21 400 (dvs lika mycket som advantage edition.

Vad tror ni om detta, eller ska man stå fast vid advantage edition?
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Jag hade adaptiva kurvljus på min förra bil, kul grej men i praktiken rätt meningslöst, om man inte ofta kör på väldigt kurviga småvägar. Komfortöppning kan kanske däremot vara intressant, men jag skulle absolut inte välja bort tyg/läderklädseln så därför skulle jag nog gått på Advantage. Eller kanske snarare, jag hade lagt på tyg/läder på Comfort/Dynamic och sett det som att jag köpte Advantage och fick komfortöppning + kurvljus för måttliga 6600 kr...
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Ja...det känns lite märkligt detta med Advantage Edition vs Comfort + Dynamic; i princip samma utrustning i båda paketen eller? Vad jag förstår är det halvskinn som tillkommer med Advantage - och kurvljus samt komfortöppning i alternativet Comfort + Dynamic.

J.I.
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Förvaringspaket ingår i Advantage Edition...men inte i Comfort + Dynamic.

J.I.
Roffa1
Förvaringspaketet är verkligen oumbärligt med sin diskreta förvaringslucka till vänster om ratten samt flera inbyggda mugghållare i panelen. Kostar +1,500:- vid nybilsbeställning. Väl värt varenda krona..
Håller med Roffa om att förvaringspaketet är ett måste. Ser lite snikigt ut om det inte sitter förvaringsfickorna bakom framstolarna a'la SJ.

Märks att E9X är på väg mot avlösning när utrustningspaketen blir gedignare för varje månad som går. Inte illa att komfortaccess ingår numera i paketen. Vore kul om det kom någon lite speciell M-sportversion mot slutet som det gjorde med E46 och E39.
Roffa1
Kristoffer_L: Vi har två styck E90 i familjen en med förvaringspaket samt en utan, men båda två har förvaringen bakom framstolarnas rygg a'la SJ.
OK där ser man, trodde det ingick i förvaringspaketet med nätfickorna...möjligen är dessa standard på sv-sålda bilar numera.
Fi
10
Fimpan
320iM Touring -08
Samma på min E91:a.
Inget förvaringspaket men sj fickor på stolarna, skulle gärna ha det iofs. nu är det minimala handsfacket ända stället att ha instruktionsboken på! Inte mycket plats för annat där inte. Känns lite billigt.
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Får du överhuvdtaget in instruktionsboken i handskfacket?!
Min har jag slängt i bagaget under golvet, enda stället den får plats...
ri
184
ricopet
Volvo V40 T4 Summum
BMW 320d-xdrive -11

BMW 118d -08 Såld
Okej,

men jag behåller nog då advantage edition på bilen. Lägger hellre 6.000 SEK på hifi till exempel.

Appropå det, vilket är bäst: Beställa Hifi-676 från fabrik eller eftermontera Alpine Hifi?

/R
Jag skulle beställt HIFI 676 från fabrik om du ändå skall uppgradera ljudet. Alpine har jag aldrig provlyssnat men kan mer ses som ett vettigt komplement till standardanläggningen.

Rekomenderar dig att provlyssna 676 innan beställning, har detta i min och ljudet låter ganska tamt med tanke på prispåslaget och ger inte någon gigantisk skillnad från standardljudet. Jag hade istället gått direkt på HIFI Professional om du prioriterar riktigt bra ljud.
Fi
10
Fimpan
320iM Touring -08
Jonas T: Den gick inte in med våld så jag använde lite till..
Fast nu lär den ju hamna i bagagen, att jag inte tänkt på det..
Roffa1
Tror Hi-Fi 676 har fått vissa försämringar redan under 2010. Vill minnas att systemet fått mindre antal högtalarelement. (8-10?) Trist om BMW börjat snåla...
Roffa: Jo det stämmer tyvärr, gamla 676 har 10 högtalare och till LCI är det inte mer än 8, dock har dessa bättre element än stadardsystemet så viss skillnad föreligger trots allt.

Dock verkar BMW ha ryckt upp sig på F10/F11 och nya X3 där det numera erbjuds 12st. Om de nu är av sämre kvalitet än ursprungligen är dock en annan fråga :-)
Roffa1
Min E90 LCI -09 är utrustad med 10 st högtalarelement: En i varje framdörr inkl disk i spegelfästet samt exakt samma uppsättning till hatthyllan, dessutom ett baselement placerat under varje framstol. Tror förändringen med åtta element infördes from årmod 2010.
Det kan säkert stämma att det kom först på 2010. Det var väl någon ekonom som kom med en lysande besparingsåtgärd till modellen i samband med att de satt på ett enormt nybilslager under 2009 :-) Priset har väl förblivit oförändrat (6kkr) trots färre högtalare?
ri
184
ricopet
Volvo V40 T4 Summum
BMW 320d-xdrive -11

BMW 118d -08 Såld
Okey, men tror faktiskt att jag eftermoneterar ljudet senare hos ljudfirma. Funderar på 2 st 4'' JL-audio koaxialhögtalare samt en sub från JL-audio. detta kopplat till ett fyra-kanaligt slutsteg. Priset kommer att ligga på ungefär samma som att eftermontera Alpine-paketet.

Tror även att ljudet blir bättre så. Verkar ju inte så bra om bmw snålat in på antalet högtalare i Hifi-paketet heller...

/R
Verdi
Antalet högtalare säger väl inte mycket om ljudkvaliteten? 8 st är mer än tillräckligt.
Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Nya motsvarigheten till Logic7 är otroligt mycket bättre än HiFi oavsett om det inte är så många fler högtalare. Ibland blir det t o m bättre med färre, men finarem element. Jag är i alla fall otroligt nöjd med ljudet medan jag tyckte HiFi nästan var nere på standardnivån. Jag är å andra sidan en person som kunde övervägt om Individual om det funnits till fyrcylindrig 3-serie. Hellre fantastiskt ljud än dyra fälgar.
Micleg: Håller med dig till 100%. Bilen är en av få ställen där man reltivt ostört har möjlighet att lyssna på sin favoritmusik. Att uppgradera till stora ljudsystemet är en vettig investering som även uppskattas om du inte är Hifi-nörd. Och skillnaden upp är inte mer än 6-7kkr jmf med vanlig 676.

Jag blev väldigt besviken på 676, men jag var tvungen att försaka någonting vid begagnatköp. Men 18-tumsfälgar ingick i alla fall :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.